realistische snelweg kilometers + route plannen

Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

Volgende week met de Zoe van Heerlen naar Grou (Friesland) met een stop in Heereveen ivm avond eten.

Ik loop tegen 2 dingen aan, wegens gebrek aan ervaring zullen we maar zeggen :-)

1: Wat is een realistische snelweg actieradius? Ik plan mijn stops om de 100Km
2: Het plannen van de route valt me wat tegen. Ik gebruik ac-lader van Martijn, Plugshare en The New Motion app. R-Link laat ik links liggen in deze.

Ik heb nu een stop in Oirle, de Wuust 43Kw (96KM), Kanaal Zuid 438B, Lieren 7364 CB, ik denk 22Kw ( 108KM) en een Elaad in Heerveen, Gashoudersplein, ik denk 22KW (116KM)

Vooral de tweede stop is onhandig, ik zou het liefste 43KW laders willen gebruiken, maar die liggen niet (goed) op de heenreis.

Iemand wat tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door Ad van der Meer »

Hallo rgr,

Vermijd 22kW laders zoveel je kunt. Ik denk aan de volgende route:
Heerlen naar Grou.jpg
Gewoon laden tot 90% en weer naar het volgende snellaadstation.

Volgens Google Maps is deze route 340 km en duurt 3 uur 23 minuten (zonder laadtijd)

Jouw route is 342 km en duurt 3 uur en 27 minuten

De lengte en de duur van de rit zijn nagenoeg gelijk, maar door de snelladers te gebruiken zal je zo'n 30 minuten sneller op bestemming zijn.

Denk wel na over uitwijkmogelijkheden voor het geval dat een lader dienst weigert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door Ad van der Meer »

Nu zie ik wel dat er wel geteld 1 oplaadpunt in Grouw is met wel 3,7 kW laadvermogen. Als je in Heereveen kunt eten en laden, dan is het wellicht prettig met een relatief volle accu in Grou aan te komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

@ad thnx!

Ik had me bedacht om iedere keer tot 100% te laden, maar ik snap nu dat dit teveel tijd kost (laatste 10%). Ik plan dus stops om de 100km zoiets. Jouw route zal ik gebruiken en nog 2 failsaves gebruiken.

We laden de auto helemaal op in heerenveen en rijden dan door tot in grou. Dat is maar n paar km.

Is het ook n idee om in apeldoorn de snellader te pakken? Die ligt wel op de terugweg, maar volgens mij zit ik dan op 100km van heerenveen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door Verwijderd 18461 »

Ik zou na de snellader in Venray / Oirlo meteen doorrijden naar 't Harde. Dat is 136 km - prima te doen met 90 - 96 km/h op de snelweg.
Telkens volladen tot 99 % - de laatste procenten gaan ook nog steeds met 22 kW, dus behoorlijk snel.

Handige tool voor reisplanning, die inmiddels ook redelijk wat Nederlandse palen kent is van het Duitse forum GoingElectric. Hierbij de link naar de route Heerlen - Heerenveen - Grou: http://www.goingelectric.de/stromtankst ... ner/69043/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Als leek vraag ik me af of jullie dit niet een heel gedoe vinden en wat jullie zo plezierig vinden aan elektrisch rijden. Je moet toch heel veel toegevingen doen? Bedoel dit niet als kritiek hoor, is louter uit interesse te weten wat jullie drijft...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door BB-One »

Ach uiteindelijk valt het wel mee. Maar soms moet je inderdaad even plannen, wat doe ik?
En waar ga ik heen en waar kan ik in de problemen komen? Het is soms wel pionieren, maar je moet je ook realiseren dat ik mijn zoe voor 95% van de ritjes binnen de actieradius gebruik, oftewel in het ergste geval ergens heenrijden, daar parkeren en opladen en weer terugrijden. Oftewel ik heb hier niet zo'n last van.
Het grote voordeel van electrisch rijden is de totaal andere beleving die je hebt van het autorijden, persoonlijk word ik er erg rustig van ;-) Ik was vooraf bang dat ik het snel rijden zou gaan missen (ik reed regelmatig 140+ km/u op de snelweg) nu rij ik relaxed met 100-110 over de snelweg, heerlijk rustig,geen gejaag.
Maar bij het verkeerslicht, eco-modus uit, stoppen bij oranje en wachten tot het groen wordt.... ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Dat het ontspannend is kan ik me erg goed voorstellen. Maar je bent op enkele punten zwaar beperkt vind ik. Ik spreek nu voor mezelf: ten eerste ben je beperkt tot vrij kleine wagens, een echte monovolume bestaat nog niet. Ik ga regelmatig naar zee, 100 km enkele reis. Heb een gehandicaptenkaart om te parkeren en vind dus altijd plaats.
Grootste voordeel voor mij zou het rijgeluid zijn. Dat zal wellicht nog stiller zijn dan mijn huidige auto. Door mijn ziekte ben ik snel vermoeid en geluid speelt hierin een grote rol. Vandaar ook dat ik koos voor een Espace omdat die stil en comfortabel is. Ergens spreekt het elektrisch rijden me wel aan. Misschien zou het interessant zijn als tweede wagen voor mijn vrouw omdat die steeds heel erg korte afstanden doet. We zouden dan altijd de wagen thuis kunnen laden. Misschien te overwegen mocht er een soort Scenic uitkomen die elektrisch rijdt. Als de prijs dan nog meevalt. Zoe is al een dure wagen geloof ik?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door BB-One »

Nou 100 km enkele reis is goed haalbaar. Dan lekker opladen terwijl je op het strand ligt (of wat je daar ook doet). Mocht er geen mogelijkheid zijn om daar op te laden, gewoon onderweg bij een snellader opladen en daar even een lekker kopje koffie drinken (met een snellader ben je in een half uur weer helemaal opgeladen (tenminste van 0 tot 80%)
Ach wat is duur? De Zoe kost nieuwe plusminus 22.000 - 25.000 euro plus dan de maandelijkse huur van de accu's van ongeveer 90 euro, je bespaart gigantisch op je brandstof kosten, zeker als je thuis laadt, dat scheelt zo al bijna 5-6 cent per kilometer (als het niet meer is vergeleken met een Espace)
Kofferbakruimte bij de zoe is groter dan je denkt....

Bij mij was het idee dat ik voor de 100km of grotere afstanden de auto van mijn vrouw (diesel) mee zou gaan nemen. Helaas daar komt het niet van.... we gaan eigenlijk altijd met de zoe omdat het zo'n fijne auto is en dat halve uurtje laden of extra reistijd omdat je toch wat minder hard rijdt, dat merk je eigenlijk niet. Nu bijna 5000 km in drie maanden afgelegd en nog nooit tegen een beperking aangelopen, wel een paar keer even vooraf gekeken waar ik kan opladen. Oftewel in Amsterdam een andere parkeergarage genomen (100 mtr verder...) omdat daar een laadmogelijkheid was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

@Watture, dat haal ik never nooit niet 136Km met 90%, of bedoel je 99%? Ik wil overigens geen 90Kmh rijden. Heb meestal 105kmh op de teller. Dan vlot het wat met het overige verkeer. De laatste 10% duren me eigenlijk net wat te lang, maar wie weet.

@DHL. Ik rijd voor mn plezier, niet voor het werk of voor n ander. Dat ik even om de 100Km kan stoppen is niet erg. Even
de benen strekken, koffie en weer door. Het is idd wel pionieren wat we doen.

Wij maken het wellicht mogelijk voor jou om later een Scenic EV te rijden :-)

Tevens: Als Renault nou gewoon rlink in orde had, dan waren we idd niet zo afhankelijk van de diverse apps etc.. anderzijds hadden we nu niks om over te praten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door Verwijderd 18461 »

@rgr zoals ik schreef 90 - 95 km/h en laden tot ca. 98 %. Dan laad je nog met 22 kW en dus sneller dan dat je rijden kan.
Een kruissnelheid van 90 - 95 km/h betekent een significant beter bereik dan 105 km/h. Rustig rijden is echter eerder aankomen.
Vrachtwagens haal ik gewoon wat sneller in om daarna weer af te zakken naar mijn kruissnelheid, dat rijdt erg ontspannen zonder 'een hindernis te zijn'.


Overigens is 95 op de teller van de ZOE vaak 105 bij andere auto's (mocht je vergelijken met een oudere/andere auto).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Als ik nog eens op onderhoud ga zal ik eens een EV vragen als vervangwagen. Ze hebben iig een Fluence die ze verhuren. Zou dat heel graag eens proberen. ik rij ook niet voor werk of zo, is ook enkel voor plezier. Maar de grootste stap is het overwinnen van het idee dat je een beperkte actieradius hebt. Zoals jullie zeggen... jullie zorgen er misschien voor dat er hier later een electrische scenic voor de vrouw staat:)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door GertjanVB »

Fluence is net geen goede keuze, een dweil van een auto heb ik me laten vertellen. Het is een Megane waar ze wat batterijen hebben ingeschoven. De ZOE is van de grond af aan als EV ontworpen en dat merk je. Qua ruimte is hij natuurlijk niet te vergelijken met een Espace, maar als vervangwagen moet het kunnen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Ik denk niet dat ze een Zoe hebben. Ik geloof een Fluence, een Kangoo en een Twizy... Ja, als vervangwagen volstaat dat ruimschoots natuurlijk. Enkel voor dagelijks gebruik vind ik een Zoe te klein. Komt een beetje uit schrik na een zwaar ongeval met de vorige Espace. Daar zijn we ongeschonden uitgekomen, maar mochten we toen met een kleine auto gereden hebben waren de gevolgen niet te overzien. Mijn vrouw had toen een Seat Ibiza, daags na het ongeval heb ik die Seat weggedaan voor de Scenic, gewoon uit veiligheidsoverwegingen. Misschien overdreven, maar de schrik zit er een beetje in.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door GertjanVB »

Volg je gevoel en rij in een auto waar je je prettig in voelt, maar weet dat de ZOE 5 sterren + heeft gekregen bij de crashtest http://nl.euroncap.com/nl/results/renault/zoe/511.aspx
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Ja, ik weet dat. Zoe is zeker en vast wel veilig. Maar hoe groter de ruimte, hoe meer kans je maakt he. ik heb ooit die foto's hier ergens gepost van dat ongeval. Was een tractor die achteraan op ons ingereden was. De neus is tot aan de achterzetels doorgedrongen in de wagen. De twee auto's die voor mij stonden zijn (het waren gewone berlines van hoogte) letterlijk overreden en de tractor stond er bovenop stil. Maar werkelijk bovenop he... Op het dak (dat diep ingedeukt was uiteraard).
En vandaar mijn groter veiligheidsgevoel in een hoge auto. Ik weet dat niet alle ongevallen zo gebeuren maar dat zit nu zo in mijn koppeke

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door DHL »

Dat was de link van het ongeval... espace-is-wel-sterk-t14979.html

Ik heb toen die Latitude gekocht, maar heb er altijd schrik in gehad. Daarom een half jaar geleden een nieuwe espace gekocht...

Dus, als ik elektrisch ga, een monovolume voor mij graag lol.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

Klopt het als ik zeg dat ik per keer ongeveer 30 minuten sta te laden? Dit ivm de reistijd. We starten met ongeveer 150Km op de teller. We laden hem ook niet helemaal op overigens. Waarschijnlijk tot zo'n 95% Dat ligt ruim binnen d gestelde Km's

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door zoe2goe »

Een volle accu is 22hWh en daar moet je 20 procent laadverlies bij optellen, dus ruwweg 27kWh. Ik zou tot 85% laden en stel dat je met 10% aankomt (lef!!). Dan moet je 75% van 27 = 21 kWh laden. Bij 43kW snelladers is dat dus inderdaad 30 minuten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

20% laadverlies? Dat is wel n hoop zeg. Zou wel verklaren waarom ik er thuis meer in pomp dan ik er uit haal.

Maar ik ga voor de 95%, dat duurt dan wel wat langer, maar ik kom niet met de alarmbellen op locatie, dat kan niet de bedoeling zijn. Best spannend zo... ik zal een verslag maken van de heen en terugreis. Ik merk ook dat er nog een duidelijk gebrek is aan de 43Kw laders. Zeker in Friesland is het wel treurig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door zoe2goe »

Als je het deze maand nog doet en gebruik maakt van de TMN snelladers, kun je dat probleemloos doen, want gratis. Per 1 oktober is het tijdgebonden afrekenen meen ik (staat elders uitgebreid op het forum).

Tot 95% sta je volgens mijn eigen testje maar anderhalve minuut "extra" vanwege de vertraging bij bijna vol. Daarboven gaat het heel rap achteruit. Ik las hier ergens dat hij op 22 kW doorgaat tot het bittere einde, maar dat is niet mijn ervaring. Ik zie haar zelfs aan mijn simpele 3.7 kW lader aan huis de laatste minuten terugzakken naar 2.5 kW.

Geeft overigens niks, dat zijn "de laatste druppels in de tank", maar tijdig stoppen is met het tijdgebonden afrekenmodel, laten we zeggen, verstandig ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

Mijn ervaring is dat het tot 90% snel gaat en vanaf 90% met 22KW het ongeveer 2,5 minuut duurt per %, tot 99%, van 99 tot 100 duurt een eeuwigheid, vergeleken met de de voorgaande procenten. Van dat pompen tot 100% heb ik nooit iets gemerkt.

Ik heb een 3,7Kw Ecotap thuis. Als ik hiermee oplaad, gebruikt ie ongeveer 3,4Kw, ik zie wel, dat ie tegen het eind iets afzakt, maar niet veel.

Van TNM ga ik lekker gebruik maken :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door rgr »

Zo,

inmiddels hebben we de rit achter achter de rug. Hoe ging dat? Kort samengevat, best goed.

Hieronder de langere versie:

Afgelopen vrijdagmiddag zijn we vertrokken naar Grou. Heerlen--> Grou.
De totaal afgelegde afstand is 790Km's in 3 dagen tijd overigens.
1e stop in Oirlo, de Romeinse put, rond 14.00 uur. Ik ben verliefd op de 43Kw laders, man wat gaat dat belachelijk snel. even een hapje eten, accu vol en door naar Arnhem, Amsterdamse weg 505. Onderweg merkte we al op dat het behoorlijk druk was, en dat werd gedurende de rit ook niet minder. Rond 16.30 uur daar aangekomen, snel een hapje en een toilet bezoek, bij terugkomst bleek het laden gestopt en moesten we een extra 20 minuten wachten. De drukte op de weg werd er niet minder om overigens, we hebben vanaf Arnhem tot 't Harde tussen de 20 en 60 Kmh gereden. Daar aangekomen, gelijk maar besloten bij het AC restaurant te eten, dit zal rond 18.30 geweest zijn. De drukte werd er niet minder om op de weg. Anway, we hebben er uiteindelijk 6 uur over gedaan. Deels door het laden grotendeels door het fileleed. Totale reisduur 6 uur.

De terugweg daarentegen ging, zoals dat bedoeld is. Zonder de stops mee te rekenen duurde deze 4,5 uur vanuit Grou. We zijn wel via Elburg terug gereden en hebben daar een bezoek aan familie gebracht. Dat brengt de reistijd ook op zo'n 6,5 uur uiteindelijk.

Wat me inmiddels is opgevallen dat er toch behoorlijk wat laadpalen in gebruik zijn door andere EV rijders en dat de benzinestokers gewoon op "onze" plaats parkeren.

Tevens kloppen de laadsnelheden van de door ons gebruikte 22Kw laadpalen niet. vanaf 40% tot 100% in 2,5 is geen 22Kw, maar de palen die we gebruikt hebben via TNM app, gaven dat wel aan en hier betaal je ook voor. Ik heb dit wel gemeld bij de TNM. Ik ben hier bij 4 palen tegenaan gelopen.

Cheapeau voor de efacec laders en TNM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjka
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2014 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door mjka »

Als ik de Zoe 100% opgeladen heb, staat op het dashboard links dat ik +- 128km kan rijden. Ik zie op het forum mensen die daar 180km of 200km hebben staan.... Waar komt dat verschil vandaan?
Ik heb wel de 17 Inch Tech Run velgen.
Renault Zoe Intens - Kleur: Noir Étoilé - 17 Inch Tech Run Velgen - December 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door zoe2goe »

Je zoe leert je rijgedrag. Ik meen ergens te hebben gelezen uit de laatste 50 km of zo. Als je dus hebt "gescheurd" gaat die prognose lelijk naar beneden. Ook temperatuur heeft invloed (in de winter is de capaciteit minder). Je mag als regel aanhouden dat die indicatie behoorlijk conservatief is, m.a.w., als er 128 staat ga je dat ZEKER halen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door E-mission »

MJK, wellicht kan je wat vertellen over rijstijl? Dus soort wegen, of je rekening houdt met versnellen, uitrollen of regenereren, of je de airco / heating zelf regelt of op auto hebt, wat voor snelheid je aanhoudt op snelweg, etc. De 17" velgen zouden volgens Renaults iets van 10% kosten, maar vooral de snelheid kan een echte range killer zijn.

Als ik binnendoor rij haal ik met gemak 150, met meer snelweg komt het in de buurt van 130 zelfs bij constant 100. In de winter 10% tot 20% minder op de snelweg, binnendoor niet een heel groot verschil volgens mij.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjka
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2014 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door mjka »

Voornamelijk woonwerk over de snelweg. Dus dat klopt wel van jouw 130.
Ik ga nu voornamelijk binnendoor rijden, dus dan zou de range ook aangepast moeten gaan worden.
We wachten af.
Renault Zoe Intens - Kleur: Noir Étoilé - 17 Inch Tech Run Velgen - December 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door zoe2goe »

@MJK: De range gaat ZEKER veranderen, al binnen een dag. In de hoge snelheden is een verschil van 10% snelheid als gauw een verschil van 20% in vermogensopname en dus, omdat je er ook wat sneller bent, een procent of 10 in verbruik.

Als je binnendoor gaat helpt zoals E-mission ook zegt simpelweg niet remmen. Gas los geeft een behoorlijke weerstand en als je een beetje op tijd begint kun je meestal uitrollen van zeg 80 naar 40 en met geen of een heel klein tikkie rem zo de rotonde op. Al dat uitrollen geeft range terug omdat je motor als generator wordt geschakeld en de akku weer een beetje oplaadt. Jongenspraat: Een eventuele druktemaker achter je gewoon negeren, na de rontonde verdwijnt deze snel in de achteruitkijkspiegel ;-)

Boven de eco-snelheid van 97 km/h gaat de range exponentieel naar beneden. Ik heb 's-nachts wel eens een stukje gewoon getrapt tot ze niet meer harder ging (140), het verbruik was schrikbarend, de range abominabel.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door Verwijderd 18461 »

wellicht ten overvloede, maar @mjka, je reset toch niet elke dag de boordcomputer?
Na een reset is de getoonde range altijd ca. 130 km en niet meer gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjka
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2014 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door mjka »

Nou ja dat doe ik eigenlijk wel regelmatig, om de echte kilometers na een laadbeurt te kunnen controleren :-(
Renault Zoe Intens - Kleur: Noir Étoilé - 17 Inch Tech Run Velgen - December 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door zoe2goe »

Whoa goede analyse @Watture. @MJK: Ik zou daar de dag/trip teller voor gebruiken, dat kan toch zonder reset? Of je doet wat ik doe: 's-avonds voor het slapengaan kijk ik altijd even of moeder (ahem, of ikzelf) de stekker er goed heeft ingedaan, en schrijf dan meteen de absolute kilometerstand even op. Ik weet precies wat ik de auto induw omdat er een tussenmeter op mijn lader zit, dus heb een behoorlijk nauwkeurig beeld van het daadwerkelijke verbruik. Ik zeg eerlijk: wat de auto beweert over verbruik buiten het laadverlies vind ik niet zo boeiend. Ik wil weten wat ik moet "tanken". Na 14.000 km is dat bij mij ongeveer 200 Wh/km, en dat maakt mij denk ik een middenmoter.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door E-mission »

Het beste uitrollen doe je door de pook even in neutraal te zetten. Afhankelijk van je snelheid kan je dat zomaar een km van te voren doen. Zowel (snel) versnellen als (snel) regeneren gaat ten koste van efficientie (alhoewel regeneren natuurlijk altijd beter is dan remblokjes). Je zal ook zien dat veel in neutraal uitrollen (en dan pas aan het einde beetje regeneren) de meeste participatie punten geeft :-). Optioneel kan je je stroompedaal zo houden dat je 0 kW houdt, maar even klik in neutraal (je hoeft de trigger niet eens in te drukken, gebruik het ook bij stoplicht) is natuurlijk veel makkelijker. Je zal zien dat je echt immens lang kan uitrollen bij afritten en zo.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door fivari »

Even het relaas van mijn ritje gisteren van Leuven naar Hasselt en terug. De afstand bedraagt ongeveer 60 km via de snelweg. De temperatuur bedroeg 0°C. De wagen was voorverwarmd aan het stopcontact.
Hasselt is een van die steden in België waar 1-fasige 16A laadpalen staan. Niet echt bruikbaar. Er is de laadpaal van Delhaize, maar het is zondagavond. Er zijn de zes laadpunten van de parking van het station, maar die werden nog niet door een Zoe getest. Omdat er enige onzekerheid was over de laadmogelijkheden reed ik met een behouden snelheid van 95 (zonder ECO-modus, en met 22°C lekker warm) naar Hasselt. Daar aangekomen de dochter afgezet en naar de laadpalen gezocht. Die van Delhaize bleek toegankelijk: de slagboom opende bij een druk op de knop en de poort stond open zodat ik ook na het laden terug buiten kon rijden. Toch netjes van Delhaize: gratis 22 kW laden aanbieden zonder enige identificatie. Aangekomen had ik 62,5 km afgelegd, waarvan 60 via de snelweg. Restcapaciteit was exact 50% en het restbereik bedroeg 60 km. Dus bij 0°C @ 95 km/u, nagenoeg windstil, geeft dat een bereik van 120km.
Na een kwartiertje laden had ik ruim voldoende (75%) om de terugweg aan te vatten. Dus tegen 120 km/u cc op 122 km/u terug naar Leuven. Na een lokale verplaatsing en een totale afstand van 71 km kwam ik uit op 7% restcapaceit of 68% voor 71 km. Het bereik bij 0°C en 120 km/u bedraagt dus 100 km. Een groot verschil en niet zo slecht als soms gevreesd.
Het lager zetten van de verwarming geeft nog wat reserve.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door daf55 »

Ik een ritje Hattem-Deventer, is 53km, zelfde weersomstandigheden en kachelinstellingen. Heen en weer met 100km/h, nog 14km over, dus theoretisch 120km. En die laatste 14km lopen vaak langzamer terug dan de gereden afstand. Tel daar nog maar een kilometer of 10 bij? Dus een 135km totaal?

Geeft wel steeds meer vertrouwen in de actieradius! Leuk hè?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mwes
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 apr 2014 08:20
Actief als: particulier

Re: realistische snelweg kilometers + route plannen

Bericht door mwes »

Wie kan mij het voordeel voorrekenen van elektrisch rijden van een zoe t.o.v mijn grand scenic met 1000km per maand.

heb zelf een poging gewaagd:
Kosten Zoe: huur accu : 90 euro, 1000km is 10x opladen = 60 euro = 150 euro
Klopt dat ?
* Renault Grand Scénic TCe 130 Energy, Série Limitée R-Cinema, 7/2014*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in