klik in stuurinrichting
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 dec 2006 13:53
klik in stuurinrichting
hallo,
ik rij nu sinds een tweetal maanden met een Renault Scenic (BJ 2001). op zich een heel erg leuke auto om mee te rijden.
als de wagen koud staat zit er een klik in mijn stuurinrichting. precies of het stuur spand een beetje. dit is vooral het geval als ik naar links draai. als de motor koud, dan draait mijn stuur ook vrij stroef.
Echter wanneer de motor warm gelopen is dan verdwijnt ook de klik en zijn er helemaal geen problemen meer.
volgens de dealer ligt dit aan het feit dat de stuurbekrachtigingsolie nog niet warm genoeg is na het starten.
vind dit echter een rare uitleg. iemand een ideetje?
thanks
ik rij nu sinds een tweetal maanden met een Renault Scenic (BJ 2001). op zich een heel erg leuke auto om mee te rijden.
als de wagen koud staat zit er een klik in mijn stuurinrichting. precies of het stuur spand een beetje. dit is vooral het geval als ik naar links draai. als de motor koud, dan draait mijn stuur ook vrij stroef.
Echter wanneer de motor warm gelopen is dan verdwijnt ook de klik en zijn er helemaal geen problemen meer.
volgens de dealer ligt dit aan het feit dat de stuurbekrachtigingsolie nog niet warm genoeg is na het starten.
vind dit echter een rare uitleg. iemand een ideetje?
thanks
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Hebben ze niet overwogen om er nieuwe olie in te doen?
Het kan namelijk zijn dat de olie oud is en er vocht bij is gekomen, waardoor je bij kou een soort van schifting krijgt en daardoor de olie vrij stroef is.
Mart
Het kan namelijk zijn dat de olie oud is en er vocht bij is gekomen, waardoor je bij kou een soort van schifting krijgt en daardoor de olie vrij stroef is.
Mart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Witteveen
Heb dit probleem ook bij een megane van 2000. Heb de oorzaak nog niet gevonden. Verversen van de olie heb ik nog niet gedaan/aan gedacht.
Dacht eerst aan een loszittend stuurhuis, of speling ergens. Maar niets te vinden.
Dacht eerst aan een loszittend stuurhuis, of speling ergens. Maar niets te vinden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3246
- Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Volgens mij kan dit best de 'olie' zijn.
Het is eigenlijk hydraulische olie, vaak dezelfde die in automaatbakken gaat (ATF), en ook automaten kunnen bij koude motor nogal schokkerig schakelen. Is één en ander op temperatuur, dan voel je er helemaal niets van.
Aangezien de stuurbekrachtiging met vermoedelijk dezelfde soort vloeistof is gevuld, zou het verhaal van de dealer best kunnen kloppen.
Wanneer er vocht bijgekomen is, zal het probleem erger kunnen worden. Water zet namelijk veel meer uit bij warmte en krimpt veel meer in bij koude dan ATF.
Dan zit je dus bij koude motor via de stuurbekrachtigingspomp vloeistof door de leidingen te persen die door de in volume afgenomen waterdeeltjes al grotendeels samengeperst is.
Hetzelfde is natuurlijk van toepassing wanneer er geen water, maar een luchtbel inzit. In dat geval zou het systeem allicht ontlucht moeten worden, maar hoe of dat gaat, weet ik niet.
Dat het erger is wanneer je naar links draait dan wanneer je naar rechts draait, kan misschien duiden in welke leiding een luchtbel of hoeveelheid waterdeeltjes zit.
Moet overigens zeggen dat bij veel auto's ik de bekrachtingspomp harder hoor pompen wanneer de wielen naar links gedraaid worden dan wanneer ze naar rechts gedraaid worden. Vooral Mercedessen zijn goed hoorbaar. Meende dat dat iets te maken had met de draairichting van de pomp, en daarmee de doorvoerrichting van de vloeistof, die in het ene geval makkelijker mee gaat, en in de andere richting opeens helemaal omgezet wordt.
Maar die uitleg kan ook een broodje-aap zijn
Het is eigenlijk hydraulische olie, vaak dezelfde die in automaatbakken gaat (ATF), en ook automaten kunnen bij koude motor nogal schokkerig schakelen. Is één en ander op temperatuur, dan voel je er helemaal niets van.
Aangezien de stuurbekrachtiging met vermoedelijk dezelfde soort vloeistof is gevuld, zou het verhaal van de dealer best kunnen kloppen.
Wanneer er vocht bijgekomen is, zal het probleem erger kunnen worden. Water zet namelijk veel meer uit bij warmte en krimpt veel meer in bij koude dan ATF.
Dan zit je dus bij koude motor via de stuurbekrachtigingspomp vloeistof door de leidingen te persen die door de in volume afgenomen waterdeeltjes al grotendeels samengeperst is.
Hetzelfde is natuurlijk van toepassing wanneer er geen water, maar een luchtbel inzit. In dat geval zou het systeem allicht ontlucht moeten worden, maar hoe of dat gaat, weet ik niet.
Dat het erger is wanneer je naar links draait dan wanneer je naar rechts draait, kan misschien duiden in welke leiding een luchtbel of hoeveelheid waterdeeltjes zit.
Moet overigens zeggen dat bij veel auto's ik de bekrachtingspomp harder hoor pompen wanneer de wielen naar links gedraaid worden dan wanneer ze naar rechts gedraaid worden. Vooral Mercedessen zijn goed hoorbaar. Meende dat dat iets te maken had met de draairichting van de pomp, en daarmee de doorvoerrichting van de vloeistof, die in het ene geval makkelijker mee gaat, en in de andere richting opeens helemaal omgezet wordt.
Maar die uitleg kan ook een broodje-aap zijn
Nothing great was ever achieved by being realistic!
onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg
https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl
onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg
https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Witteveen
Het stuurhuis van 'mijn' megane is vorige week overleden. De olie die uit het huis kwam zat vol met metaalslijpsel.
Stuurhuis vervangen en pomp ook maar vervangen.
Die rare klik na de koude start is nu ook verdwenen.
Stuurhuis vervangen en pomp ook maar vervangen.
Die rare klik na de koude start is nu ook verdwenen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut