Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Plaats reactie

Topic author
asiantrafic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jul 2015 11:08
Actief als: particulier

Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door asiantrafic »

Hallo allemaal,

Sinds twee dagen ben ik de gelukkige eigenaar van een Renault Trafic 4x4 bus uit 1996, carroserievorm V5BG. Omdat waar ik woon (Kazachstan) niet veel Renaults rondrijden is Internet mijn grote vriend om alle ins en outs van deze auto te leren kennen.

De auto zelf ziet er naar omstandigheden goed uit, 154000 op de teller, nieuwe distributieriem, geen roest, geen lekkages en de motor (2.5 diesel) trekt als een beest, ook helling op zonder enige rookpluim. Achter zag ik dat zelfs de originele Renault schokbrekers er nog onder zitten.

Er zijn wat kleinere dingen zoals stabilisator rubbers die uitgedroogd zijn, maar de belangrijkste zaken zien er fatsoenlijk uit. Grootste probleem waar ik mij nu aan het doorworstelen ben is wat waar overal zit, en welke onderhoudsintervallen ik moet aanhouden want na vele jaren in Azie rijden hebben de vorige eigenaren die geen Duits en Frans begrepen de originele boekjes maar weggegooid. Gelukkig heb ik op internet de Franstalige gebruikershandleiding gevonden dus dat geeft al wat houvast.

Er komen vast binnenkort nog vragen los van zaken waar ik niet uit kom, en hopelijk zijn er hier dan leden die mij in de goede richting kunnen helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door DHL »

Leuk om de ervaringen te horen vanuit het verre Kazachstan... Zo'n 4x4 kom je hier haast nooit tegen, zou een hebbedingetje zijn hier. Vertel je verhalen!

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
asiantrafic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jul 2015 11:08
Actief als: particulier

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door asiantrafic »

Het is ook een zeldzaamheid hier. De enige 4x4 busjes die je hier normaal tegenkomt zijn VW transporters en natuurlijk Russisch spul waar je elke 100 kilometer onder moet liggen om weer het een en ander te repareren.

Wat ik van de vorige eigenaar begrepen heb heeft de wagen 4 jaar in Duitsland rondgereden en is toen naar Kazachstan verscheept. Het droge klimaat hier heeft zeker geholpen om de roest te beperken. Hij is voornamelijk gebruikt om naar afgelegen visplekken te rijden om daar te vissen met een matras achterin voor de overnachting en 's winters in de garage.

Elektrisch is er wel het nodige aan rondgeknutseld en daar ben ik nu eerst voornamelijk in aan het graven. Vóór onder het motorblok aan de bestuurderszijde zitten een stuk of vier ronde connectoren waarvan er aan één geen kabel meer zit, en op een andere draden zijn aangesloten met een hele rol isolatietape eromheen. Dat lijkt mij niet meer helemaal fabrieksorigineel. En voor op de radiator zitten twee elektrische ventilatoren geplaatst die kunnen worden geschakeld met een schakelaar en met een temperatuurvoeler die tegen de aanvoerslang van de radiator zit. Ook dat zal Renault niet zo bedacht hebben denk ik, Maar in het warme klimaat hier (vaak boven 40 graden 's zomers) is het op zich wel handig dat je de ventilatoren vervroegd in kunt schakelen wanneer je langzaam door terrein ploegt zodat de motor niet oververhit raakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door nikk »

Is daar nog een beetje te leven?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
asiantrafic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jul 2015 11:08
Actief als: particulier

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door asiantrafic »

Hoi Wendie,

Prima plek hier, alleen 's zomers wat warm en 's winters wat koud. Maar veel minder stress dan in het drukke Nederland. :D

Eerlijk gezegd heb ik er nooit aan gedacht om een Franse auto te kopen hier want er rijden er niet zoveel dus onderdelen zijn wat lastig aan te komen, maar deze was qua technische staat en prijs bijna onmogelijk om te laten staan. En ik wil nu al niet meer terug want Renault en Peugeot blijken als één van de weinigen in hun dieselbussen filterverwarming te hebben waardoor wij komende winter met -20 rustig kunnen tuffen terwijl bij anderen de diesel vlokt :dance:

Wegen zijn ook wat minder van kwaliteit en afstanden wat langer dus dan komt zo'n 4x4 bus waar je van alles in kunt pakken ook prima van pas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door Thomas84 »

Welkom op het forum!

Hoe ben je daar eigenlijk terecht gekomen?

Foto's zijn altijd welkom ;)
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Wow, 4x4 Trafic/Vivaro, wellicht van velen hier een droom maar ook niet op de nieuwe 1.6 liters NIET als optie verkrijgbaar. Zouden die vele aansluitdraden geen PTObzijnbof Power Take Off voor extra elektrisch vermogen. Heb ik nu ook als optie genomen en dat zie je enkel aan de gewijzigde v riem bij de alternator. Ook de garage hier wist echter niet waar de PTO nu uitkwam en vond het zelf ik de bemachtigde pdfs voor uitbouw (waarvan verkoper wou weten van wie ik die bemachtigd had, maar kwam via via van Ierland en bron is liever niet bekend om dit op een forum vrij te geven).

Wel bij mij zit een 6polige connector onder de motorkap en de echte 2polige onder mijn zetel die ik gisteren doortrok, en ik heb ook een extra knop rechts voor verhoogd stationair toerental (nu op 1000 rpm maar kan ook via TIS per 100 hoger gezet worden om zo bijv. tot max 40 ampere is 480 Watt te leveren (bijv voor koelcel in laadruimte). Die 2 draden trek ik op dit moment door naar achteren in de laadruimte. Zou me niet verwonderen dat naast 4 x 4 optie er ook een (misschien dan wel echt mechanische) PTO op zit. Nadeel: meer slijtage v riem (110.000 km extra nazicht, zag ik). +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
asiantrafic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jul 2015 11:08
Actief als: particulier

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door asiantrafic »

Het is de 4x4 Trafic/Arena, dus het oudere model. Er zit weinig overbodig elektrisch aan, behalve dat wat echt nodig is zoals voor de verlichting. De bos draden die ik onder het voorframe vond bleek voor de aansturing van de koelventilatoren te zijn. Twee voor het koelwater en nog een derde ventilator voor de oliekoeler.

En er is ook geen PTO. Aan de achterkant van de versnellingsbak zit wel een schakelbare as, maar die is alleen voor het aan en uitschakelen van de vierwielaandrijving op de achteras. Alhoewel je als je geen 4x4 nodig hebt er met wat knutselwerk wel wat PK's af zou kunnen halen voor andere doeleinden. En elektrisch heb ik de standaard 75 Ampere generator er in liggen. Voor extra stroom denk ik eerder aan een paar honderd Watt zonnepanelen op het dak. Er is hier zon genoeg in tegenstelling tot in Nederland en België :D

Leuke gadgets zijn wel de brandstof verwarming door het koelwater dat om de brandstoffilter loopt en de differentieelkoeling op het voorste differentieel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Nieuwe Trafic eigenaar stelt zich voor

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Wow, wij mannen likkebaarden MANiakaal bij dit soort techneutische uitleg. Echte techniek en menselijke intelligentie ten dienste van beesten van auto's! Dank u voor dit antwoord. +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Nieuwe radio in trafic
    door MarioHex » » in Elektrische en elektronische systemen
    1 Reacties
    130 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Nieuwe Renault Trafic of blijven gaan: 452.000 km
    door VAN BELLE Jean Marc » » in Trafic
    1 Reacties
    148 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • Trafic 2023 schuifraampje
    door Airport24 » » in Techniek algemeen
    1 Reacties
    133 Weergaves
    Laatste bericht door mission
  • trekhaak trafic 2017
    door Paulcm » » in Trafic
    0 Reacties
    141 Weergaves
    Laatste bericht door Paulcm
  • Camper Renault trafic p1200 d
    door ErikTrafic1987 » » in Trafic
    1 Reacties
    263 Weergaves
    Laatste bericht door FredS
  • Trafic T120 1987, versnellingsbak
    door FredS » » in Trafic
    0 Reacties
    248 Weergaves
    Laatste bericht door FredS
  • Trafic 3 2016 verwarming achter
    door Dirkvd » » in Trafic
    0 Reacties
    116 Weergaves
    Laatste bericht door Dirkvd