Batterij huur

Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Batterij huur

Bericht door BB-One »

Ik vroeg mij af hoe gaat het eigenlijk met het batterijhuur contract als je een zoe (of Twizy) verkoopt. Hoe kan Renault handhaven dat je als nieuwe eigenaar de huur gaat betalen? Zeker gezien het feit dat er ook wel eens auto's de grens overgaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door GertjanVB »

Bij je huurcontract heb je een overschrijvingsformulier ontvangen. Sommigen hebben daar al eens een nieuwe versie van ontvangen. Om te zorgen dat jij van die batterijhuur af bent dien je te zorgen dat dat formulier is ingevuld en geaccepteerd door RCI/de batterijverhuurder. Waarschijnlijk (formulier niet bij de hand) staan daar ook de gegevens van de nieuwe eigenaar op.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij huur

Bericht door Nivve »

Volgens mij heeft Renault ook de optie om op afstand de accu uit te schakelen. Ten minste dat heb ik me laten vertellen door Bleeker. Gezien de Zoe 'connected' is, klonk het best plausibel (maar wat als de sim wordt verwijderd, vraag ik me dan af :think: ). Zou iig een goede manier zijn om wanbetaling te voorkomen.

Het kan overigens wel een tijd duren. Ik kocht mijn Zoe in juli en ik heb nog steeds niets gehoord van RCI... en het gaat overigens met terugwerkende kracht :roll:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door BB-One »

Maar wat als je de boel verkoopt aan een autohandelaar, denk niet dat die zit te wachten op een maandelijkse huur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Beste Renault rijders,

Ik ben in het bezit van een Renault zoe die mij zeer goed bevalt alleen ik vind de accu lease een waardeloze constructie.
Zelf rij ik 30000 km per jaar en als ik kijk wat ik daar voor betaal per maand vind ik dat erg duur.Graag zou ik de accu kopen
wat ook mogelijk is in Engeland en Noorwegen.Ik heb zelf de rekensom gemaakt dat kopen van de accu goedkoper zal zijn
dan lease.Alleen is kopen van de accu niet mogelijk,zelf vind ik dit een machtspositie van Renault Nederland.Je kan de accu
inleveren alleen heb je dan geen accu meer en deze is ook elders niet te koop.Het komt er op neer dat je eigelijk een auto
koopt die afhankelijk is van de accu van Renault.

Renault nederland zegt dat lease de volgende voordelen heeft.

-Altijd een werkende accu,gaat hij stuk of komt hij onder de 75% van de capaciteit krijg je een nieuwe accu
-Sta je met pech onderweg of een lege accu komt er kosteloos een bergingsauto
-Goedkopere auto bij aanschaf


Zelf vind ik dit helemaal geen voordelen.
-Als ik kijk wat het verschil is tussen een huur accu en een koop accu is in Engeland is dit €6800 Er zit op de koop accu 5 jaar garantie of 100,000 km En de capaciteit van de accu moet minimaal 70% zijn.In rij zelf 30000 km per jaar dus ik zou dan
3,33 jaar garantie hebben omgerekend 40 maanden.In Nederland is het lease tarief voor 36+ maanden bij 30000 km inclusief verzekering €151 Per maand 40x€151=€6040 Na 40 maanden lease te betalen heb je de accu dus bijna al betaald.Als je accu het 4 jaar volhoud (wat hij overigens wel doet nissan geeft zelfs op de nieuwe 30 kWh versie zelfs 8 jaar of 160000 km garantie) Je zou na 4 jaar lease te hebben betaald de accu meer dan terug verdiend hebben.Bij 30000 km rij je sowieso al 3,33
jaar zorgeloos rond.

Wat is dan nog het voordeel van accu lease??

En pech onderweg of lege accu,wanneer komt dit voor bij elektrisch rijden? je rijd toch ook je benzine tank toch niet helemaal leeg,je tankt toch ook op tijd? En wanneer sta je met pech onderweg? bij elektrische auto kan er bijna niks stuk gaan (geen draaiende delen)

Wat vinden jullie van accu lease?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door Casss »

Importeren uit Noorwegen met eigen accu ?

Ik zie op Finn (marktplaats in Noorwegen) 16 Renault Zoe's te koop.
Nieuwprijs bij 10km kr 240.000/ € 32.160 ,
tweedehands met 7800 km bj 2015 Kr 223.800/ €29.989
en met 12.900 km, bj 2015 Kr 212.000/ € 28.408
bj 2014 , met 15.000 km Kr 183.800 / € 24.629

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... 301&sort=0
http://www.wisselkoers.nl/deense_kroon
prijzen inkl omreg ? btw ?

Dacht dat Bleker die geimporteerde franse autos ook wel exporteerde, die richting op, mogelijk 1 Zoe met eigen accu retour meenemen....naar Nederland.. :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Bedankt voor de tip! Mijn auto komt ook bij Bleeker uit purmerend vandaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door renault15.17 »

Ik heb geen enkel probleem met de accuhuur-constructie. Ik ben alleen benieuwd tot hoe lang je moet betalen? Dit omdat ik toch wel het plan heb om de ZOE minimaal 10-15 jaar te rijden.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Zolang jij de auto bezit moet je de accu huren.Je kan hem niet kopen,hierover ben ik al vaak in discussie geweest met Renault Nederland.Ze zeggen gewoon nee accu is niet te koop,alleen te huur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

Water stroomt naar het laagste punt. Als het te duur wordt komen er of nieuwe opties van Renault, of second source batterijen. Ik heb al kennis genomen van een bedrijf wat daar mee bezig is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Zolang mensen de zoe kopen zal het leasen van accu's blijven.Als iedereen de zoe niet koopt en alleen maar de accu wil kopen inplaats van leasen veranderd het vanzelf bij Renault.Zelf heb ik niks met accu lease,zoals ik eerder heb gemeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door Sordone »

Als je zelf eigenaar van de batterij bent dan zal je zelf voor een eventuele upgrade (in capaciteit) moeten zorgen.
Huur je hem van Renault dan kan Renault besluiten om deze in overleg voor een grotere te vervangen al dan niet tegen extra kosten. Dit is min of meer al aangekondigd dus ik wacht af wat er komt binnen 1 a 2 jaar en ben blij dat ik hem huur want de techniek gaat hard. Bij een ICE kan je over 5 jaar kijken want die techniek staat al jaren stil, bij een BEV zeker niet. :lol:
Overigens verwacht ik dat de huurprijs ook zal dalen omdat de accu's goedkoper gaan worden. Hoe dit met de bestaande contracten gaat werken is nog een goede vraag.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Alsnog koop ik de accu liever,dit lijkt mij veel meer voordelen te hebben.Kijk maar bij de Nissan leaf daar is bijna geel lease accu in te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

Lees dit nou niet verkeerd, ik ben geen Renault "apologist" zal ik maar zeggen. Lees het "luchtig" alsjeblieft.

Dat gezegd hebbende snap ik het niet helemaal. Je hebt zelf besloten een auto te kopen waar een accu-lease constructie aan vast zit. En dat zit je niet lekker. De logische gevolgtrekking zou kunnen zijn:
- dat je niet goed hebt opgelet. Dat zou wel heel vervelend zijn, maar ja, persoonlijk vind ik dat je dan je recht van spreken een tikje verliest. Overigens, ik ga er van uit dat dat niet het geval is;
- dat je het als een minpunt ziet, wat echter wordt gebalanceerd door andere positieve punten. Persoonlijk vind ik dat dan een gezonde afweging en moet je niet te veel "zeuren".

Als een aantal leden (die ook voor die leaseconstructie hebben getekend) een aantal voordelen noemt, is je reactie "en toch vind het niks en vind ik de Leaf constructie beter" (ja, ik ga kort door de bocht. Vergeef het mij alsjeblief). Ook prima, het is absoluut je goed recht. Maar je loopt natuurlijk wel het risico hier weinig verder mee te komen.

Misschien is het een idee om uiteen te zetten wat je graag zou willen, anders dan "ik wil dat Renault mij de accu verkoopt", want dan moet je niet hier zijn ;-) ), bijvoorbeeld (ik zuig het hier zo uit mijn duim hoor):
- zoek je medestanders om in wat grotere getale overname van de accu te vragen aan Renault?
- wil je gewoon even luchten? (top!)
- wil je van het geheel (ik gebruik expres dat woord, ik bedoel de auto plus lease natuurlijk) af?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Ik was gewoon benieuwd wat andere mensen hier van vonden.Jij bent blijkbaar helemaal voor lease van de accu,prima dat mag.Ik wist inderdaad dat je de accu moest leasen.Maar omdat er andere landen zijn die de accu wel bij de auto verkochten ging ik er een beetje van uit dat je de accu hier straks ook wel kon kopen,maar dit gaat niet gebeuren heb ik begrepen.Verder bevalt de zoe heel goed,alleen denk ik er over om hem te verruilen voor een leaf aangezien koop in mijn geval goedkoper is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

Daar heb je wel gelijk in: toen ik de auto kocht wist ik te weinig over dit soort batterijen in dit soort toepassingen en te veel over LiPo's in laptops en telefoons. Ik heb toen (twee jaar terug) dus heel bewust gekozen voor een "verzekering" en de lagere aanschaf beviel me ook wel. Ons beider startpunt is dus inderdaad wel heel verschillend. Misschien zou ik het nu anders vinden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij huur

Bericht door OlafH »

Ik denk dat het vooral met het veelrijden te maken heeft. Zelf doe ik ook meer dan 30.000 per jaar en dan is de accuhuur een behoorlijke post. Uiteraard keurige variabele kosten per kilometer, maar ook ik zou voor koop gaan als de mogelijkheid er was om precies de reden die TS geeft. Bij mobiele telefoons bijvoorbeeld de contante waarde van je telefoon nagenoeg gelijk als je hem zelf koopt of in je abbo doet, omdat zo'n ding na 2 jaar toch weg gaat. Maar stel dat je hetzelfde bedrag 5 jaar lang zou moeten betalen voor je telefoon zou ook niemand het meer doen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Vroeger waren de accu's ook lang zo goed niet als nu,met de opkomst van de lithium accu is er veel veranderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

En vergeet niet dat in een laptop en een phone de batterijen verschrikkelijk worden gestressed om er maar wat meer capaciteit uit te halen, vanuit de gedachte, na twee jaar is die phone toch naar de haaien. Het BMS van de auto gaat aanzienlijk zachtzinniger om met de cellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door erijder »

Goede info en rekensom van werikw. Uit het verschil tussen aanschafprijs en cataloguswaarde had ik afgeleid dat de accu eerder ca eur 10.000 zou kosten, maar uit UK info blijkt dat dit dus veel lager is. Toch klopt de som van werikw niet helemaal. Hij neemt rentekosten en verzekeringskosten niet mee die ook in het huurcontract zitten. Als je die wel meeneemt zal je die 4 jaar echt wel nodig hebben. Vraag is dan dus (1) wat is de werkelijke verwachtte levensduur van de accu (2) hoe gaat renault om met upgrades (voorlopig vind il het er niet best uit zien...). Gezien de nieuwheid van de techniek ben ik zelf niet ontevreden met de lease constructie, maar als accu's straks 200.000 km mee blijken te gaan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

erijder ik ben inderdaad de rente en verzekering vergeten.Over de levensduur van de accu zit ik niet in.Ik hoorde dat de Nissan Leaf bij taxi's 150000 plus op de teller hebben en die worden altijd opgeladen met een snellader en daar zit nog steeds de zelfde accu in.Dus voor de accu ben ik zelf niet bang.De info over de prijs van de accu heb ik van Renault UK.En in Noorwegen kennen ze zelfs geen acculease constructie {dat heb ik van iemand gehoord,en ik kom ook geen autos tegen met een lease accu op internet]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door Ad van der Meer »

Ik vraag mij af wat de huurprijs betekent voor een potentiële koper van een, zeg, 3 jaar oude Zoe. Ik betaal op het moment €1500,= huur per jaar. Voor een auto van €12'000,= is dat best veel en dat verschil wordt alleen maar kleiner. Een Leaf van dezelfde leeftijd is niet zoveel duurder maar heeft wel de accu inclusief.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij huur

Bericht door HarmOtten »

Die huurprijs geeft je de garantie dat je altijd gratis over een nieuwe batterij kan beschikken, mocht deze versleten raken (<75% State of Health). Dit is ook een mooi verkoopargument, want dat houdt de waarde van de auto hoger.

Bij een Leaf (zonder huur) heb je die garantie dus niet, en zal de waarde van de auto sneller afnemen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Harm,Je blijft altijd van Renault afhankelijk met hun accu.Stel je voor Renault verhoogd de huurprijs dan moeten we dat allemaal maar slikken want er is geen andere accu van een andere fabrikant.Je blijf altijd maar huur betalen of dit de waarde van de auto ten goede komt betwijfel ik niet iedereen zit op huur te wachten.Van garages hoor ik ook dat niet iedereen zo blij is met de huur als zij 10 auto's met zo'n accu hebben staan en ze verkopen die niet zo snel kost het ze veel geld.Zelf vind ik dat Renault de accu moet vrijgeven en mensen moet laten kiezen wat ze willen koop of huur.Zelf ben ik grote voorstander van koop,dit omdat ik denk dat het veel voordeliger is als huur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door fivari »

werikw schreef:Zelf ben ik grote voorstander van koop,dit omdat ik denk dat het veel voordeliger is als huur.
Bereken het even: ga uit van een langdurig gebruik van de wagen vb. 8 jaar met 25.000 km per jaar en één batterijvervanging na 6 jaar. 6.000€ extra aanschafkost en 6.000€ kost voor de batterijvervanging.
Tegenover 12*122*8 = 11.712 €. Zal wel ongeveer op hetzelfde neerkomen volgens mij.
Je mag jezelf niet wijsmaken dat de oorspronkelijke batterij eeuwig meegaat. En in de huur zit depannage met bijhorende vervangwagen bij in.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Ik denk toch dat koop voordeliger is op lange termijn.Je hebt het over accu vervanging na 6 jaar,wat na 8 jaar op €11.712 komt.Heb je hierin de verzekering ook in meegenomen van €9,35 per maand? Op de nieuwe Nissan leaf zit 8 jaar of 160000 km garantie op de accu dit geeft aan vind ik dat de accu's van tegenwoordig wel goed zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij huur

Bericht door Nivve »

Leasen is toch eigenlijk per definitie duurder, gezien de leaser (renault) er uiteindelijk geld aan verdient...
Ik zie het als een verzekering; Je betaalt per definitie meer, maar als er stront aan de knikker is heb jij het probleem niet.

Hele punt waarom ik een 2ehands Zoe en geen miev/leaf heb genomen (naast dat het een knappe meid is vergeleken met die twee... :dance: )
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterij huur

Bericht door werikw »

Nivve,Je ziet het als een verzekering.Als je een gebruikte leaf koopt betaal je niet meer de nieuwprijs,je weet als koper ook wel dat de accu stuk kan gaan maar hier is de prijs ook naar.En als de capaciteit van de accu minder word hoeft niet de hele accu vervangen te worden.De accu bestaat ui losse modules en het kan best zijn dat er 1 a 2 kapot zijn,als je die vervangt is de accu weer goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij huur

Bericht door HarmOtten »

@werikw,
Ik denk alleen dat je als consument niet zomaar een module van de accu kan vervangen. Zelfs bij een Renault/Nissan garage denk ik niet dat ze dat kunnen/mogen. Dit is zeer specialistisch werk, waarbij met allerlei veiligheidsaspecten rekening moet worden gehouden. Dus ik denk dat het er in de praktijk op neer komt dat de gehele batterij vervangen zal moeten worden. De vraag is alleen, wat krijg je in zo'n geval dan nog voor je oude accu terug :think:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

Noch de dealer, noch Renault Nederland mag de batterij openen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Termin8r
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2016 10:22
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door Termin8r »

Ook ik heb aan Renault Nederland gevraagd wanneer we in Nederland nou eens gewoon een Zoe-met-accu kunnen kopen, zoals nu al kan in Noorwegen, of zoals bij een Nissan Leaf. Het antwoord was in mijn geval dat ik gebruik kon maken van ‘interessante aanbiedingen’ waar ik niet om gevraagd had. Maar een Zoe-met-accu kopen zat er niet in. En enige uitleg over het waarom kon ik ook wel vergeten.

Het systeem van accuhuur voor een EV was nog enigszins begrijpelijk in de tijd waarin de levensduur van die accu nog wel eens aanmerkelijk kleiner kon zijn dan die van de auto. Aangezien de betrouwbaarheid zo voor 2013 nog niet van dien aard was dat de gemiddelde EV-rijder er voldoende vertrouwen in had dat z’n accu niet plotseling in capaciteit zou afnemen, was het niet onlogisch om dat risico te verdelen door middel van een huurconstructie. Sommige klanten zagen het als een soort verzekering. Daarmee werd bovendien de initiële aanschafprijs van de EV lager, omdat niet het relatief dure accupakket in één keer hoefde te worden aangeschaft.

Tegenwoordig is het, gezien vanuit de EV-rijder, een stuk minder logisch om de accu te huren. Ten eerste zijn accu’s in betrekkelijk korte tijd veel betrouwbaarder geworden. De gemiddelde fabrikant (waaronder Tesla en Nissan) geeft minstens acht jaar garantie, alleen op de accu.
Ten tweede worden EV’s steeds goedkoper. Dat komt omdat het aandeel van de kosten van de accu in de totaalprijs van de auto hard daalt. De prijzen van Li-ion accu’s zijn de afgelopen jaren met gemiddeld 14% per jaar gedaald. Die prijsdaling houdt aan en zorgt binnen vijf tot tien jaar voor kostenpariteit tussen ‘normale’ auto’s en EV’s.

De brandstofkosten van ‘normale’ auto’s zijn op dit moment ook nog laag, waardoor de maandelijkse, aan het kilometrage gekoppelde accuhuur relatief hoog is. Daar wordt niet voor gecompenseerd, wat de maandelijkse accuhuur voor privé-Zoe-rijders nu extra onaantrekkelijk maakt.

Enerzijds is de betrouwbaarheid van EV-accu’s toegenomen (waarmee het risico voor Renault op het voortijdig moeten vervangen van accupakketten afnam) en zijn bovendien de kosten van accu’s hard omlaag gegaan en dalen ze nog steeds. Maar anderzijds is de huurprijs van de Zoe-accu’s precies gelijk gebleven. Er is dus geen directe relatie tussen de maandelijkse accuhuurprijs en de oorspronkelijke doelstellingen die Renault ooit zei te hebben met de accuhuurconstructie.

Wat overblijft is een verdienmodel dat sterk lijkt op wat we kennen van printers, koffiezetapparaten en scheermesjes. Een soort koppelverkoop, waarbij de fabrikant streeft naar een ‘duurzame relatie met de klant’, die erop neerkomt dat de klant voortdurend aan de fabrikant moet betalen om het product te kunnen/mogen gebruiken. Het enige verschil met printers, koffiezetapparaten en scheermesjes is dat een EV-accu geen verbruiksgoed is, zoals printercartridges, koffiecupjes/pads en scheermesjes. De grote overeenkomst is dat de fabrikant er in alle gevallen naar streeft dat je als consument geen keus hebt: betalen zul je, aan de fabrikant, teneinde een constante geldstroom in zijn richting op gang te houden.

Eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op de doelbewuste beperking van keuzemogelijkheden die Renault mij als klant biedt. Alleen als er ergens een markt met grote vraag is waar bovendien enige mate van concurrentie tussen EV-leveranciers is, zoals in Noorwegen, wil Renault nog wel daadwerkelijk concurreren door z’n klanten een keus te bieden in het kopen of huren van de accu. Waar Renault met het printercartridgemodel kan wegkomen wordt de keus niet geboden. Kennelijk is het veel te lucratief om geen complete auto's te verkopen en klanten niet te bieden wat ze willen hebben. In Nederland hoeft Renault vooralsnog nauwelijks op prijs of keuzemogelijkheden te concurreren, want de vraag is betrekkelijk laag en er zijn nauwelijks andere fabrikanten die de keus bieden voor een EV van het formaat Zoe, met accuhuur of niet. Bovendien wordt de markt die er is overheerst door leaserijders, die alleen naar maandelijkse kosten kijken.

Voor zolang als die situatie aanhoudt kan Renault zich zo blijven gedragen: Zoe met accuhuur of helemaal geen Zoe. En zo lang steek ik m’n hoofd niet in de bot-commerciële, klantonvriendelijke strop die accuhuur heet en koop ik geen Zoe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door GertjanVB »

OK, doei
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij huur

Bericht door zoe2goe »

Zou ik ook zeker niet doen als dat je overwegingen zijn. Contract goed lezen, doen of niet doen. Niet dat het er iets toe doet, maar in die zin heb ik persoonlijk dan ook geen enkel probleem met je betoog: stemmen met je voeten

Wat ik lastiger vind is als posters hier een van de volgende dingen gaan betogen:
- "Als ik de accu kon kopen, kocht ik een Zoe". Right. Als ik geld had kocht ik een Ferrari.
- "Het is zo vreselijk dom van Renault". De markt is vrij, de markt koopt of koopt niet, en als de markt niet koopt zal Renault bijstellen of minder verkopen.
- "Ik ben er in geluist door die stoute lelijke meneren van Renault". Dommetje! Contract niet gelezen. Dat is net zoiets als klagen over je verzekeringspremie omdat je het afgelopen jaar niet in het ziekenhuis hebt gelegen.

Nette samenvatting GertJan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij huur

Bericht door OlafH »

LOL GJVB
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Batterij huur

Bericht door renault15.17 »

Ik denk dat ik binnen nu en een jaar toch heel erg blij wordt van de huurconstructie aangezien de SOH% van het accupakket van mijn ZOE waarschijnlijk al onder de 80% gezakt is (was 86% in juni).
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht