Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/velg

Plaats reactie

Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/velg

Bericht door Caleido »

Ik heb sinds mei 2015 een Scenic II 1.5 DCI uit 2008. Van oorsprong een Franse wagen, maar reeds gekeurd in België voor verkoop tweedehands door onafhankelijke garage aan mezelf dus. Alle papieren inbegrepen. Ik kom van Renault garage voor een afspraak voor een uitlijning van de wielen en ik word aangeraden een nieuw setje te kopen vooraan (was ik van plan sowieso). Maar ze stellen vast dat er relatief grote (Renault originele) velgen én banden (215-50-17) op mijn model zitten en ze vroegen naar mijn gelijkvormigheidsattest om te zien water standaard opzit - waarschijnlijk 185 16" al lijkt mij dit wel heel smal, ik denk meer 195. Ze waarschuwen mij dat ik door de keuring wordt afgekeurd als de bandenmaat niet klopt met het gelijkvormigheidsattest.

Blijkt dus dat dit document ontbreekt. Vind het vreemd want de wagen is gekeurd voor verkoop en dat zou normaal onmogelijk zijn als dat document ontbreekt. Maar ik lees nu hier en daar dat het gelijkvormigheidsattest niet noodzakelijk zou zijn bij geïmporteerde wagens. Maar dat het ene keuringsstation het wel vraagt en het andere niet. De onduidelijkheid is compleet.

Nu is mijn optie volgens de garage een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen (75 euro en een week wachten) en hoogstwaarschijnlijk staat daar op dat die velgen/banden combinatie niet toegestaan is. Mag ik dus opnieuw een setje banden (en velgen) aanschaffen. Wat ik vreemd zou vinden als de wagen AL gekeurd is in België met die combinaite banden/velgen.

Iemand tips en klaarheid in deze materie? Ik zou uiteraard het kostenplaatje graag zo laag mogelijk zien. Anderzijds was de velg/banden combinatie een van de zaken die de doorslag gaf bij de aanschaf. Iets meer gevulde wielkasten zijn nu eenmaal mooier. De Renault garage sprak ook van een setje eenvoudige 195 16" aanschaffen en voor de keuring gewoon even wisselen. Maar dan blijft de kans dat de autoverzekering moeilijk doet als blijkt dat ik met een andere bandenmaat (215) rondrijd in geval van aanrijding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mark L.
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 nov 2012 14:53
Actief als: particulier
Locatie: Antwerpen

Re: Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/v

Bericht door Mark L. »

Gelijkvormigheidsattest is verplicht, en de bandenmaat moet hetzelfde zijn als wat op het attest vermeld staat, anders rode kaart!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

Re: Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/v

Bericht door Caleido »

Mark L. schreef:Gelijkvormigheidsattest is verplicht, en de bandenmaat moet hetzelfde zijn als wat op het attest vermeld staat, anders rode kaart!
Via http://www.sbat.be/

"Alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven moeten niet meer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest of een Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Uw voertuig dient wel nog steeds Europees gehomologeerd te zijn. U kan dit verifiëren op het identificatieplaatje/sticker waar een Europees goedkeuringsnummer dient vermeld te zijn (bijvoorbeeld e1*2001/116*0254*10).
Wat betreft alle andere voertuigen, die Europees niet goedgekeurd zijn, blijft het gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument. Dit attest kunt U bekomen bij de fabrikant of de mandataris in België of na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.
Voor beide gevallen dient U nog steeds een douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs voor te leggen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/v

Bericht door Pleiades »

Standaardmaat op 17" op een Scenic 1.5dCi is 205/55/17.

Ik zou eerlijk gezegd de garage waar de auto gekocht is opbellen en vragen hoe het precies zit, 215/50/17 is nooit geleverd op een Scenic.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

Re: Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/v

Bericht door Caleido »

Hier ook even een update:

Naar de keuring geweest. Het is en was een onregelmatigheid. Want bij wagens vanuit het buitenland hoeft er zoals ik al aangaf geen (Belgisch) gelijkvormigheidsattest meer bij te zitten. Alleen was dit door de keuring voor verkoop, net voor ik hem kocht, niet vermeldt op het inschrijvingsattest. Foutje? Waarschijnlijk. Een eenvoudig zin, genre "Geen gelijksvoormigheidsattest nodig wegens Europese import" stond er dus niet geprint waar dit normaal wel moest. Dat was wat vreemd. Maar uitgelegd aan de keuringsmeester bij de keuring zelf en ze hebben het aangepast. Keuring geen probleem en dus de volgende keuring ook geen onduidelijkheid meer. En dus zonder gelijkvormigheidsattest... ook geen probleem met de bredere banden onder mijn Scenic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht