Kadjar en 3008

Plaats reactie

Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Paultje1965 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik heb een Captur 1.2TCe. Precies dezelfde motor maar wat minder ver getuned dan die in de Kadjar. Soepele en levendige motor. In het begin waren er problemen met het olieverbruik van deze motoren maar die zijn opgelost met een software update. Kwestie van de oliepomp wat minder druk laten geven. Dat lukte bij de downsized motoren van VW/Audi niet ... Daar moest de motor open :twisted:
Dezelfde motor zit ook in de Pulsar en de Clio. Beiden ook in mijn familie en geen klachten over gehoord. Bij de Kadjar lijkt het inderdaad een kwestie van een niet optimale afstelling te zijn. Misschien binnenkort verholpen met een software-update?
Het is natuurlijk wel zo dat de 1.2TCe bijlange het opgegeven verbruik niet haalt. Jammer genoeg is dat zelden het geval. Ook niet bij andere merken.

Wat betreft de discussie over de optimale cilinder inhoud: voor de tijd van de downsizing werd ca. 500cc per cilinder als optimaal gezien. Dus 2.0l is 4 cilinder, daarboven 5 of 6 cilinder. Met dezelfde logica is dan een 1.2 met 3 cilinder efficienter dan een 4 cilinder. Dat is natuurlijk erg simpel gesteld. Veel hangt ook af van boring x slag en, daarmee gekoppeld, het maximale toerental. Zo heb ik ooit een Vivio gehad met een 660cc 4 cilinder. Dat was dan ook echt een hoogtoerig naaimachientje.

P.s. ik denk dat Ford het beste het downsizen onder de knie heeft met hun Ecoboost. Van horen zeggen... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door DHL »

Ja, daar heb je een punt. Ford is heel sterk bezig op dit vlak. Hoor je bijna nooit klachten van. Toen hun 1000cc uitkwam was deze ook direct verkozen tot motor van het jaar.
Ik ben tegen dat downsizen. Als je hoort wat een miserie de meeste merken hierdoor hebben... En uiteindelijk verbruiken die toch evenveel als een motor met meer cc maar gelijkaardig vermogen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Thomas84 »

Paultje1965 schreef:
P.s. ik denk dat Ford het beste het downsizen onder de knie heeft met hun Ecoboost. Van horen zeggen... :)
Google maar eens op "problemen ecoboost", dan heb je aardig wat leesvoer.
Van scheurende koelvloeistofleidingen, verkeerde aanwijzing van temperatuurmeter met vastlopers tot gevolg, scheuren in de cilinderwanden enz... Ford heeft aardig wat moeten modificeren aan de ecoboost ;)


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Paultje1965 »

Phew, ben ik blij dat ik al schreef 'van horen zeggen'. Het was wel inderdaad de motor van het jaar.

Ik ben overigens ook niet voor downsizen. Voor de automobilist is het zinloos, mijn Cee'd 1.6 (135pk) had ongeveer hetzelfde verbruik als mijn Captur (120pk). Ik moet wel zeggen dat de Captur door het hogere koppel onderin veel levendiger aanvoelt. De Cee'd moest eerst flink op toeren komen. Maar goed, het downsizen wordt niet voor ons gedaan maar voor de overheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door DHL »

Ja klopt, die gedowsizese motoren doen het heel goed op papier. Vele beter dan de oudere motoren. Maar in de praktijk... Beste voorbeeld vind ik mijn BMW. Op 9000 km gerekend verbruikte ik 6,9l gemiddeld. Dat is enorm weinig. Met de Scenic van mijn vrouw zit ik rond de 6 liter. In verhouding is dit dan weer veel. Ben er bijna zeker van dat, als ze de verbruikscyclus op paier gaan herzien, er terug grotere motoren komen. Of kleine motoren bijgestaan door electromotoren.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



keurbaas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 nov 2016 09:20
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door keurbaas »

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo enthousiast werd van een 3 cilinder in de 3008 tov de 1.2 4 cilinder in de Kadjar. De 3008 heeft veel power onderin maar eenmaal op touren laat hij het afweten, dat maakt het wel wat onrustiger en nodigt uit op hard rijden/optrekken onderin. Gaf duidelijk gevoel van een motor te rijden (voor de kenners). De 1.2 van Renault reed wel wat rustiger en meer auto, je komt nog steeds niets te kort.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Paultje1965 »

Klopt met de theorie: minder cilinders is meer inhoud per cilinder. Dat is dus normaal ook een motor die minder gewillig is om de toeren in te gaan. Ook weer vergelijkbaar met motorfietsen. De vierpitters maken veel toeren en de een en twee cilinders (meestal) niet. Een viercilinder heeft ook geen onbalans. Twee zuigers omhoog gelijk met twee zuigers omlaag.
Ben er mee eens dat een viercilinder toch meer rust geeft dan een driecilinder alhoewel dat ook afhangt van de constructie van de krukas. Vooral de Aygo drieling klinkt op lage toeren alsof ze elk moment kunnen afslaan. Daar zit echt veel onbalans in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door zandbak »

@ Thomas84, dat is volgens mij de 1.6 ecoboost. Die is inmiddels ook vervangen door de 1.5 ecoboost.
Bij de 1.6 heeft Ford omwille van kosten goedkope en onlogische keuzes gemaakt in de positionering van de temperatuurmeter en er is vrij snel na de introductie voor de scheurende koelvloeistofleiding een modificatie/terugroep actie geweest. Het vreemde is dat de temperatuurmeter en de koelvloeistof leidingen in de Volvo V60 compleet anders zijn, deze hebben dus ondanks het zelfde blok niet de genoemde problemen. Dus het was bij introductie al een risico die Ford genomen heeft en die dus slecht heeft uitgepakt. Volvo heeft in iedergeval niet dezelfde fout gemaakt.
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Thomas84 »

Die koelvloeistofleiding was van de 1.0, deze zijn nu allemaal vervangen ja. Wat wel zo is dat de ADAC ze na 100.000km uit elkaar heeft getrokken en er erg te spreken over waren. Bedoelde meer dat elk merk wel zijn dingetjes heeft, ook BMW ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Renos »

keurbaas schreef:Ik moet zeggen dat ik ook niet zo enthousiast werd van een 3 cilinder in de 3008 tov de 1.2 4 cilinder in de Kadjar. De 3008 heeft veel power onderin maar eenmaal op touren laat hij het afweten, dat maakt het wel wat onrustiger en nodigt uit op hard rijden/optrekken onderin. Gaf duidelijk gevoel van een motor te rijden (voor de kenners). De 1.2 van Renault reed wel wat rustiger en meer auto, je komt nog steeds niets te kort.
Niets te kort bij de Kadjar ? Ik dacht het niet. Probeer maar eens druk stadsverkeer te rijden in z'n tweede, dan hoor ik je nog wel iets anders zeggen. Vergelijken met een motor ? Nee, de 3008 en de Kadjar kan je bezwaarlijk vergelijken met een motor. Ik reed jaren een Kawasaki VN8OO Classic en of die nu op toeren was of niet, reed die toch heerlijk zonder in de problemen te komen in eender welke versnelling. Dan had je pas wat kracht "onderin". Dat was pas een koppel.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



keurbaas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 nov 2016 09:20
Actief als: particulier

Re: Kadjar en 3008

Bericht door keurbaas »

Het is mij niet opgevallen, heb er wel mee in de stad gereden, ook wel 50 in zijn 3. Enige minpunt was het comfort van de 19inch wielen, ik heb dan ook de intens versie genomen met 17 inch.

Vergelijk was de 1.2 3 cilinder in de 3008 en de 1.2 4 cilinder in de kadjar, beide evenveel vermogen, idd ander koppel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

McSherman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 sep 2016 08:43
Actief als: particulier
Locatie: Gemert

Re: Kadjar en 3008

Bericht door McSherman »

@Renos,

Waarschijnlijk horen Keurbaas en ikzelf bij een select groepje geluksvogels, maar ook ik merk niets negatiefs in het stadsverkeer. Ook het horten en stoten bij koude motor is bij mij nog steeds niet geconstateerd.
En een vergelijking tussen motorfiets en een auto is natuurlijk hetzelfde als appels en peren...dus dat had wat mij betreft door Keurbaas achterwege mogen blijven.
Gelukkig zijn er wel goede Kadjars en tevreden baasjes onder ons....

Grtz, John.
Renault Kadjar 130Tce Intens met Pack Easy Park Assist Bleu Cosmos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Kadjar en 3008

Bericht door Renos »

Nou ja, het schokken is nu al een heel eind verbeterd t.o.v. begin dit jaar. Vooral de update van augustus 2016 was een grote verbetering. 100 %is het probleem nog niet opgelost maar ik krijg er trapsgewijs vertrouwen in, temeer daar de dealer zich enorm inspant om tot een oplossing te komen. Hij verzekerde mij bovendien dat Renault France "wakker ligt" van het probleem en keihard werkt aan een oplossing. Wordt vervolgd ...
Overigens is er op dit forum een apart topic geopend inzake de materie van schakelen in het stadsverkeer met de Kadjar benzine. Zie deze thread.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht