Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Ik heb een Captur 1.2TCe. Precies dezelfde motor maar wat minder ver getuned dan die in de Kadjar. Soepele en levendige motor. In het begin waren er problemen met het olieverbruik van deze motoren maar die zijn opgelost met een software update. Kwestie van de oliepomp wat minder druk laten geven. Dat lukte bij de downsized motoren van VW/Audi niet ... Daar moest de motor openDezelfde motor zit ook in de Pulsar en de Clio. Beiden ook in mijn familie en geen klachten over gehoord. Bij de Kadjar lijkt het inderdaad een kwestie van een niet optimale afstelling te zijn. Misschien binnenkort verholpen met een software-update?
Het is natuurlijk wel zo dat de 1.2TCe bijlange het opgegeven verbruik niet haalt. Jammer genoeg is dat zelden het geval. Ook niet bij andere merken.
Wat betreft de discussie over de optimale cilinder inhoud: voor de tijd van de downsizing werd ca. 500cc per cilinder als optimaal gezien. Dus 2.0l is 4 cilinder, daarboven 5 of 6 cilinder. Met dezelfde logica is dan een 1.2 met 3 cilinder efficienter dan een 4 cilinder. Dat is natuurlijk erg simpel gesteld. Veel hangt ook af van boring x slag en, daarmee gekoppeld, het maximale toerental. Zo heb ik ooit een Vivio gehad met een 660cc 4 cilinder. Dat was dan ook echt een hoogtoerig naaimachientje.
P.s. ik denk dat Ford het beste het downsizen onder de knie heeft met hun Ecoboost. Van horen zeggen...