turbo perikelen - aankooptips

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
ronaldvz
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

turbo perikelen - aankooptips

Bericht door ronaldvz »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Laguna Grand Tour te gaan kopen, liefst een 1.9DCI (120pk) van bj 2002 (2001-2003). Ik vind het een prachtige auto om te zien en ze schijnen ook heerlijk te rijden.

Echter, ik hoor, en lees, o.a. op dit forum dat er blijkbaar nogal problemen zijn met de turbo van deze motoren. Ik heb een aantal vragen hierover:
1. Kan iemand mij vertellen of dit vooraf te zien/merken is tijdens een proefrit.
2. Is er een modificatie geweest mbt dit probleem? Dus, wanneer een turbo al eens vervangen is bij de dealer, is de kans dan kleiner dat deze weer kapot gaat?
3. Wanneer (welke km-stand) gaan deze turbo's meestal kapot?
4. Gaan alle turbo's kapot, of is het slechts een beperkte groep (hoeveel %)?
5. Is het mogelijk om een turbo zelf te vervangen? Wat kosten de losse onderdelen? En wat kost het totaal bij de dealer?
6. Zijn er autobedrijven, gespecialiseerd in verkoop van deze auto's (ik bedoel niet de dealer)?
7. Indien iemand nog verdere aankooptips heeft, deze zijn welkom.


Alvast bedankt,
Ronald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mariska74
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2007
Laatste bezoek: 17 okt 2010 22:55

Bericht door mariska74 »

onze turbo is gesneuveld bij ong. 130.000 km.
Reparatie kostte bij de renault dealer ongeveer 1100 euro.
We merkten het vooral toen we in duitsland reden en de kracht er wat uit was bergop. Maar gewoon touren was geen probleem, hebben het dus ook nooit gemerkt.
Uiteindelijk zagen we door toeval wat olie op het blok. Toen naar de garage waar bleek het aan de turbo te liggen.
Over het algemeen wordt gezegt dat je beter een laguna van na 2003 kan kopen, die schijnen wat betrouwbaarder te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagunainitiale
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door lagunainitiale »

Het type wat jij noemt valt idd onder het probleem geval. Maar er zijn voor die auto's een nieuwe intercooler en turbo gekomen welke beter functioneren. Het probleem met de turbo is het doorijden tot het daadwerkelijk stuk gaat dan schieten de losgebroken onderdelen je motor in. Ik heb begrepen dat op het moment je de turbo hoort gieren ipv netjes fluiten je lagers stuk zijn en je dan beter preventief kan vervangen om ernstige schade te voorkomen.

En dan niet bij iedereen gaan de turbo's kapot hoor, ligt aan of je geluk hebt en een beetje goede zorg zal misschien ook wel helpen.

Maar als je echt wil genieten en je kant iets meer betalen kijk dan voor de 2.2 automaat. Die motor heeft minder problemen, en die automaat word ook in de espace gebruikt. Daarom is die automaat niet zomaar stuk te krijgen omdat deze ontwikkeld is voor een auto van 17 tot 18 honderd kilo.
De handbakken willen nog weleens veel olie verliezen of niet meer in de versnelling willen. Ik weet alleen niet precies of nou de 5 bak of de 6 bak die kuren had.

Verder ben ik tevreden over deze auto's

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht