foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Helaas weer een probleempje met de Megane.
Type 1, 2002, 1.6 16v, K4M.

Symptoom:
2 gele dashboardlampjes (2 motor symbolen) branden
Motor slaat vlot aan maar draait rond de 2000-25000 tpm met een klapperend geluid.
Reageert niet op gaspedaal.

Ik heb wat zitten frutselen aan de bekabeling naar het gasklephuis (een 6 polige stekker) en de MAP sensor (ik neem aan dat het de map sensor is: een 2 polige stekker op het inlaatspruitstuk). Dat loste het probleem ogenblikkelijk op. Daarna brande het motor dashboardlampje nog wel (die met het symbool van een weerstand ging hierna uit). Uitlezen met OBD2 ifc en Auto Doktor gaf een P0120 aan. Thotle position sensor. Die kon ik mooi weer resetten, dus lampje ook weer uit.

Nu is natuurlijk de vraag wat het "echte" probleem kan zijn. Als ik het goed begrijp heeft deze auto een elektrisch aangestuurd gasklephuis, met een elektronisch gaspedaal: "Drive by wire". Een kleine zoektocht levert op dat die P0120 gezet kan worden, zowel bij een storing in het gaspedaalpositiesesnsor als in het gasklephuis. Wwaarbij die gaspedaalpositiesensor dus een van de componenten in het gasklephuis is. Er zit ook een motortje in dat de gasklep op de juiste positie houdt.

Ik heb verder nooit last gehad hiermee. De motor liep eigenlijk altijd voorbeeldig statinoair en heb nooit de behoefte gehad om het zaakje schoon te maken, zoals ik ook wel eens gelezen heb.

Nu is mijn vriendin natuurlijk als de dood om die auto te gebruiken, als die storing weer terug kan komen.

Ik kan er wel een nieuw gasklephuis tegenaan gooien, maar als iemand nog wat meer tips heeft? Je kan met de dtc uitleessoftware (= Auto Doctor, ELM327 CAN naar Wifi ifc en Iphone) wel de positie van de gasklep uitlezen, kijken of er glitches in zitten, maar die uitlezing is nogal traag. Ik vraag me trouwens ook af of de software dan de stand van de gasklep rapporteert of de stand van het gaspedaal.

Iemand die mij kan verwijzen naar meer documentatie? De Haynes is totaal waardeloos in deze. Als het een Volvo was geweest had ik in Vida willen duiken, maar heeft Renault niet iets soortgelijks?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Renault,maar natuurlijk ook andere merken,heeft last van slechte verbindingen.
Wat bij dit type geregeld voor komt is een slechte verbinding van de stekker op de gasklep. Is ook een losse stekker voor te krijgen. Wellicht de klemkracht eens nazien en goed invetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Klinkt plausibel.
Heb jij wellicht een bestelnr van die stekker? Dat die auto 2 jaar heeft stilgestaan lijkt toch wel invloed te hebben op juist dit soort dingetjes. Het motortje loopt anders veel te keurig om een versleten gasklephuis te veronderstellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Een nummer heb ik helaas niet,een mailtje/belletje naar een willekeurige dealer zal je een nummer opleveren. Wellicht dan op www bestellen.
De gasklep reinigen is nooit een slecht idee,evenals alle stekkers,draden,massa punten nalopen.
Screenshot_2017-02-20-09-25-44.png
afbeelding van google.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Ik wilde dat gasklephuis eraf trekken, maar mis de juiste doppen. Die zal ik eerst op de kop moeten tikken. Ik hoop eigenlijk dat een douche met contactpray het probleem oplost. Ik heb geen problemen emt onrgelmatig statinoair lopen en voor zover ik het begrepen heb, hebben deze motoren geen EGR. Het zal vast best vies kunnnen worden (en heb er ook wel over gelezen dat het gebeurt) maar heb niet die symptomen. Het ligt meer voor de hand dat deze storing wordt veroorzaakt door een slecht contact OF in die stekker, ergens in de kabelboom OF dat bijv. een sensor in dat gasklephuis rottig contact maakt.

Als de dealer mij een nummer kan opleveren, ben ik over het algemeen niet te beroerd om het daar ook te bestellen. Mits de prijs "enigszsins" redelijk is. De laatste keer met die airbagt contact cassette vond ik het toch wat gortig met bijna 250 eur nieuw (geslaagd met 130 eur voor een nieuwe component op ebay) of een eveneens belachelijk bedrag voor een motorklepkabel (gepareerd met een m3 schroefje, buitenkabel iets inkorten en een kroonsteentje). Of laatste een nieuwe denso sonde lambda sonde voor de V70 op Ebay voor 100 EUR ipv eentje van Volvo voor 230 EUR.

Mijn kabelboom ziet er wel wat beter ut dan die puinhoop op het plaatje.

Tevens de moeite genomen de slangklemmen van de achteraf ingebouwde motorverwarming weer eens na te lieren. Echt, allemaal weer losgelopen. Geen wonder datie wat koelvloeistof verloor. Je begrijpt wel waarom ze vanaf de fabriek van die geveerde slangklemmen monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Op de foto is te zien dat er een nieuwe stekker is gesoldeerd,weliswaar slordig afgewerkt.
Eerst de boel eens nalopen en evt reinigen,klemkrachr bijstellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Jep. Hoe wordt die gasklep trouwens aangestuurd? Zit er een CAN bus op? Is er betere documentatie beschikbaar? Of is dat alleen beschikbaa achter de Renault Firewall?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Wellicht kun je op het www schema's vinden.
Can netwerk heeft deze mégane nog niet.
Zal lopen via de ecu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Wat voor protocol wordt dan gebruikt voor de EOBD2? Of het nu CAN is, is eigenlijk niet zo relevant. Ben vooral benieuwd of je nog iets zou kunnen uitlezen met een voltmeter of ohmmeter of dat je alleen maar digitaal verkeer ziet tussen ECM en ETC. En wat voor protocol ze dan gebruiken.

Is die werkplaatsdocumentatie te vinden? Voor Citroen heb je bijv. Lexia en voor Volvo Vida. Ook voor andere merken heb je specifieke uitleestools en documentatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Voor Renault is het dealer programma Dialogys,of dat op het www te vinden is laat ik in het midden.
Hoe en wat je kunt meten is voor mij te lang geleden om iets zinnigs over te zeggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

OK. Ik ga eens zoeken of ik wat kan vinden. Bedankt voor de tip (of in elk geval voor het noemen van de naam).

Interessante verschillen:
in Zweden is uitlezing van de OBD2 interface verplicht bij benzine auto's van na 1-1-2002. Bij die uitlezing mogen er geen foutcodes voorkomen. Niks over readiness testen. Er wordt geen uitlaatgastest uitgevoerd. Werkt de OBD niet, dan is het afkeur. Geen mogelijkheid om alsnog een utlaatgastest te doen als die OBD niet werkt.

In NL is die uitlezing verplicht vanaf 2005 als ik het goed heb. Dan mogen er geen foutcodes voorkomen EN de readiness testen moeten afgerond zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

In nl is de obd test bij de apk verplicht na 31-12-2005.
Readiness test niet afgerond is 4gasmeting of roetmeting.
Niet alle foutcodes zijn automatisch afkeur.
Wat leesvoer hieromtrent:

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... %2010.aspx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mpostma »

Het APK handboek had ik gekeken. Maar dan weer niet zo gedetailleerd.

Boeiend dat je alsnog een alternatief hebt met een fysieke test (4 gas of roet) als de OBD test niet lukt. Dat is is hier in Zweden niet toegestaan. Een kennis met een Citroen C5 kreeg een afkeur op de OBD omdat het niet werkte. Bleek de zekering die de OBD connector van spanning voorziet gesprongen. En doe maar een herkeuring: 18 EUR.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: foutcode P0120 gaspedaal of gasklephuis limb home

Bericht door mechanic »

Dat de obd niet werkt kan hier gunstig uitpakken bij een dure storing die anders een afkeur veroorzaakt. Dat kom je ook wel eens tegen..
Mil lampje wat niet werkt aansluiten op voorgloeilampje etc..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht