Kangoo 4x4 rammel cardanas
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
- Actief als: particulier
Kangoo 4x4 rammel cardanas
Ben ik weer....met weer iets.
Vandaag de auto naar de garage gebracht (kangoo 2003 4x4) omdat deze naar rechts trok, heb ik ook aangegeven dat de auto vanaf 120km/h een brom kreeg.
Garage gekeken, blijkt dat de voorste 'schokdemper' in de cardanas kapot is en daardoor rammelt. (De monteur liet de explosietekening zien en daar heette dit ook zo op). Kosten: €475,00 ex BTW ex montage per demper. (Zeg €600,00 in BTW per demper, totaal €1200)
Ik heb zelf wat gezocht en volgens mijn betreffen het geen 'schokopvangers', maar de ophanglagers.
Kan dit kloppen?
Deze lagers zijn los te koop voor iets van €65,00
Wat is nu wijsheid?
1) Laten vervangen door de garage en €1200 armer zijn (ik moet er niet aan denken)
2) Laten vervangen door een cardan-revisie bedrijf. Deze vervangt de ophanglagers. Incl montage iets van €300
3) De lagers zelf kopen en monteren. Maar is dit een beetje te doen? Cardan kan los met 4 bouten voor en achter, maar hoe goed gaan de lagers eraf?
Iemand nog andere tips?
Iemand een idee hoe de huidige garage aan €475 per 'demper' kan komen??
Het is wat....
Vandaag de auto naar de garage gebracht (kangoo 2003 4x4) omdat deze naar rechts trok, heb ik ook aangegeven dat de auto vanaf 120km/h een brom kreeg.
Garage gekeken, blijkt dat de voorste 'schokdemper' in de cardanas kapot is en daardoor rammelt. (De monteur liet de explosietekening zien en daar heette dit ook zo op). Kosten: €475,00 ex BTW ex montage per demper. (Zeg €600,00 in BTW per demper, totaal €1200)
Ik heb zelf wat gezocht en volgens mijn betreffen het geen 'schokopvangers', maar de ophanglagers.
Kan dit kloppen?
Deze lagers zijn los te koop voor iets van €65,00
Wat is nu wijsheid?
1) Laten vervangen door de garage en €1200 armer zijn (ik moet er niet aan denken)
2) Laten vervangen door een cardan-revisie bedrijf. Deze vervangt de ophanglagers. Incl montage iets van €300
3) De lagers zelf kopen en monteren. Maar is dit een beetje te doen? Cardan kan los met 4 bouten voor en achter, maar hoe goed gaan de lagers eraf?
Iemand nog andere tips?
Iemand een idee hoe de huidige garage aan €475 per 'demper' kan komen??
Het is wat....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
- Actief als: particulier
Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas
Naar rechts trekken kan ook bandendruk te weinig zijn .
En bij die aandrijfassen merk ik steeds de stand van de tripode tov de fijne tandjes .Omdat het bij mij 2 tripodes zijn . Er bestaat zoiets als eenparigheid van een cardanas ,ooit geleerd zo.(niks te vinden bij Google,dit is gewoon begin en eindstuk kunnen mooi evenwijdig draaien)
http://www.cardyfren.com/en/cardan-shaf ... 49811.html Maar wat bedoel je met dempers ?
En bij die aandrijfassen merk ik steeds de stand van de tripode tov de fijne tandjes .Omdat het bij mij 2 tripodes zijn . Er bestaat zoiets als eenparigheid van een cardanas ,ooit geleerd zo.(niks te vinden bij Google,dit is gewoon begin en eindstuk kunnen mooi evenwijdig draaien)
http://www.cardyfren.com/en/cardan-shaf ... 49811.html Maar wat bedoel je met dempers ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16024
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas
Voor €300 klaar hoef je zelf niet te kloten.
Materiaal is bij goedkoopste leverancier al €130,dan betaal je in verhouding relatief weinig voor arbeid en geen gehobby.
Materiaal is bij goedkoopste leverancier al €130,dan betaal je in verhouding relatief weinig voor arbeid en geen gehobby.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
- Actief als: particulier
Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas
Helemaal waar.
Voor de netheid ook nog even bij de garage langs gereden. het bedrag van €475,00 ex BTW en ex montage heeft hij opgevraagd bij de renault dealer. Omdat ze niet bekend zijn met deze onderdelen en hij de ervaring heeft dat immitatie bij Renault vaak nèt niet wilt passen kiezen ze voor origineel Renault merk.
Ik ga de Renault dus inderdaad bij de cardan-boer langs brengen. Heb ik ook nog iets van garantie op de werkzaamheden. Kan er wel onder gaan liggen, maar dat is ook niet heel verstandig met een cardan van dit formaat.
Ik houdt jullie op de hoogte!
Voor de netheid ook nog even bij de garage langs gereden. het bedrag van €475,00 ex BTW en ex montage heeft hij opgevraagd bij de renault dealer. Omdat ze niet bekend zijn met deze onderdelen en hij de ervaring heeft dat immitatie bij Renault vaak nèt niet wilt passen kiezen ze voor origineel Renault merk.
Ik ga de Renault dus inderdaad bij de cardan-boer langs brengen. Heb ik ook nog iets van garantie op de werkzaamheden. Kan er wel onder gaan liggen, maar dat is ook niet heel verstandig met een cardan van dit formaat.
Ik houdt jullie op de hoogte!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
- Actief als: particulier
Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas
Zo, €560 armer en een nieuwe cardanas eronder.
Naar de Cardan reviseur geweest. Achterste ophanglager was volledig uitgescheurd. Daar konden we doorheen kijk.
Voorste ophanglager zat nog maar half vast.
Maar: vliegwiel zit vast met rubber, dat begon ook langzaam los te scheuren.
Dan waren de buitenste kruiskoppelingen niet meer heel goed.
En het achterste deel van de cardan; het schuif deel, was ook niet soepel.
Al met al loonde het niet om alleen de ophangrubbers te vervangen. Nu dus een nieuwe cardan as erin.
maar niet de versie met het vliegwiel, maar met een stalenbuis rondom het middendeel welke fungeert als vliegwiel.
Voordeel is dat deze as bijna volledig te reviseren / demonteren is. Kruiskoppelingen zijn te vervangen en hebben smeernippels (jaarlijks vet inspuiten)
Dus kunnen weer 130.000km er tegenaan (hopelijk).
Leuk feitje: Reviseur zegt uit zichzelf dat hij regelmatig 4x4 kangoo's langs ziet komen en allemaal bij 160.000 - 170.000 km. Alsof juist dan alle ophanglagers uit gaan scheuren. Onze is 165.000km.
Maar heerlijk rijden weer. Auto is veel stiller. En heeft door vervangen van het vliegwiel ook iets meer vermogen onderin, wat ik in de stad kan waarderen.
Waarschijnlijk is hij ook zuiniger. Zou dit 1 km per liter schelen, dan verdiend de cardan zich in 2 jaar terug....
Naar de Cardan reviseur geweest. Achterste ophanglager was volledig uitgescheurd. Daar konden we doorheen kijk.
Voorste ophanglager zat nog maar half vast.
Maar: vliegwiel zit vast met rubber, dat begon ook langzaam los te scheuren.
Dan waren de buitenste kruiskoppelingen niet meer heel goed.
En het achterste deel van de cardan; het schuif deel, was ook niet soepel.
Al met al loonde het niet om alleen de ophangrubbers te vervangen. Nu dus een nieuwe cardan as erin.
maar niet de versie met het vliegwiel, maar met een stalenbuis rondom het middendeel welke fungeert als vliegwiel.
Voordeel is dat deze as bijna volledig te reviseren / demonteren is. Kruiskoppelingen zijn te vervangen en hebben smeernippels (jaarlijks vet inspuiten)
Dus kunnen weer 130.000km er tegenaan (hopelijk).
Leuk feitje: Reviseur zegt uit zichzelf dat hij regelmatig 4x4 kangoo's langs ziet komen en allemaal bij 160.000 - 170.000 km. Alsof juist dan alle ophanglagers uit gaan scheuren. Onze is 165.000km.
Maar heerlijk rijden weer. Auto is veel stiller. En heeft door vervangen van het vliegwiel ook iets meer vermogen onderin, wat ik in de stad kan waarderen.
Waarschijnlijk is hij ook zuiniger. Zou dit 1 km per liter schelen, dan verdiend de cardan zich in 2 jaar terug....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 102 Weergaves
-
Laatste bericht door Stijnkangoo
-
- 4 Reacties
- 361 Weergaves
-
Laatste bericht door gatti500
-
- 1 Reacties
- 133 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 99 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 8 Reacties
- 288 Weergaves
-
Laatste bericht door Gurbe