Kangoo 4x4 rammel cardanas

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Danoontje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
Actief als: particulier

Kangoo 4x4 rammel cardanas

Bericht door Danoontje »

Ben ik weer....met weer iets.

Vandaag de auto naar de garage gebracht (kangoo 2003 4x4) omdat deze naar rechts trok, heb ik ook aangegeven dat de auto vanaf 120km/h een brom kreeg.

Garage gekeken, blijkt dat de voorste 'schokdemper' in de cardanas kapot is en daardoor rammelt. (De monteur liet de explosietekening zien en daar heette dit ook zo op). Kosten: €475,00 ex BTW ex montage per demper. (Zeg €600,00 in BTW per demper, totaal €1200)

Ik heb zelf wat gezocht en volgens mijn betreffen het geen 'schokopvangers', maar de ophanglagers.

Kan dit kloppen?

Deze lagers zijn los te koop voor iets van €65,00

Wat is nu wijsheid?

1) Laten vervangen door de garage en €1200 armer zijn (ik moet er niet aan denken)
2) Laten vervangen door een cardan-revisie bedrijf. Deze vervangt de ophanglagers. Incl montage iets van €300
3) De lagers zelf kopen en monteren. Maar is dit een beetje te doen? Cardan kan los met 4 bouten voor en achter, maar hoe goed gaan de lagers eraf?

Iemand nog andere tips?

Iemand een idee hoe de huidige garage aan €475 per 'demper' kan komen??

Het is wat....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas

Bericht door de mon »

Naar rechts trekken kan ook bandendruk te weinig zijn .
En bij die aandrijfassen merk ik steeds de stand van de tripode tov de fijne tandjes .Omdat het bij mij 2 tripodes zijn . Er bestaat zoiets als eenparigheid van een cardanas ,ooit geleerd zo.(niks te vinden bij Google,dit is gewoon begin en eindstuk kunnen mooi evenwijdig draaien)
http://www.cardyfren.com/en/cardan-shaf ... 49811.html Maar wat bedoel je met dempers ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas

Bericht door mechanic »

Voor €300 klaar hoef je zelf niet te kloten.
Materiaal is bij goedkoopste leverancier al €130,dan betaal je in verhouding relatief weinig voor arbeid en geen gehobby.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Danoontje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
Actief als: particulier

Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas

Bericht door Danoontje »

Helemaal waar.

Voor de netheid ook nog even bij de garage langs gereden. het bedrag van €475,00 ex BTW en ex montage heeft hij opgevraagd bij de renault dealer. Omdat ze niet bekend zijn met deze onderdelen en hij de ervaring heeft dat immitatie bij Renault vaak nèt niet wilt passen kiezen ze voor origineel Renault merk.

Ik ga de Renault dus inderdaad bij de cardan-boer langs brengen. Heb ik ook nog iets van garantie op de werkzaamheden. Kan er wel onder gaan liggen, maar dat is ook niet heel verstandig met een cardan van dit formaat.

Ik houdt jullie op de hoogte!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Danoontje
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 dec 2016 19:43
Actief als: particulier

Re: Kangoo 4x4 rammel cardanas

Bericht door Danoontje »

Zo, €560 armer en een nieuwe cardanas eronder.

Naar de Cardan reviseur geweest. Achterste ophanglager was volledig uitgescheurd. Daar konden we doorheen kijk.
Voorste ophanglager zat nog maar half vast.

Maar: vliegwiel zit vast met rubber, dat begon ook langzaam los te scheuren.
Dan waren de buitenste kruiskoppelingen niet meer heel goed.
En het achterste deel van de cardan; het schuif deel, was ook niet soepel.

Al met al loonde het niet om alleen de ophangrubbers te vervangen. Nu dus een nieuwe cardan as erin.

maar niet de versie met het vliegwiel, maar met een stalenbuis rondom het middendeel welke fungeert als vliegwiel.

Voordeel is dat deze as bijna volledig te reviseren / demonteren is. Kruiskoppelingen zijn te vervangen en hebben smeernippels (jaarlijks vet inspuiten)

Dus kunnen weer 130.000km er tegenaan (hopelijk).

Leuk feitje: Reviseur zegt uit zichzelf dat hij regelmatig 4x4 kangoo's langs ziet komen en allemaal bij 160.000 - 170.000 km. Alsof juist dan alle ophanglagers uit gaan scheuren. Onze is 165.000km. :-P

Maar heerlijk rijden weer. Auto is veel stiller. En heeft door vervangen van het vliegwiel ook iets meer vermogen onderin, wat ik in de stad kan waarderen.
Waarschijnlijk is hij ook zuiniger. Zou dit 1 km per liter schelen, dan verdiend de cardan zich in 2 jaar terug....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht