Z.E. Europese laadpas?

Plaats reactie

stevie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2018 20:52
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door stevie »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

OPgelet met de ZE-pas. !!!!!!!!

Eind december heb ik mij met mijn Renault Kangoo ZE aangesloten op de paal van de Firma Smoov op de Heldenlaan in Zottegem. Deze was voor ongeveer 3/4 geladen (50 km op de teller) maar vermits ik nog een verre rit voor de boeg had wou ik extra laden tijdens de vioolles van mijn dochters. Na 3 uur keerde ik terug en was de auto weer opgeladen (70 km op de teller). Waarschijnlijk had hij ongeveer een 4-tal KW opgeladen, aan huistarief ongeveer een dikke euro qua kostprijs.

Groot was mijn verbazing toen ik kort daarna de afrekening, gekoppeld aan mijn paypal, van de firma Bosch kreeg via mijn mail : 50,92 euro. Er wordt vlotjes gerekend aan een tarief van 17,44 per uur en dat maal 2,92 uur brengt mij dus op 50,92 euro.

Meteen naar iedereen gemaild en gebeld (Smoov, Bosch, Allego (uitbaters laadpaal): geen reactie.

Uiteindelijk zelf nog eens gebeld naar Allego: vonden het ook overdreven en gingen het intern doorspelen maar .. geen reactie meer nadien. Ik moest mij blijkbaar wenden tot Bosch. Daar kwam ik uiteindelijk op een Duits(!) callcenter, moest ik mijn mail naar het Engels Frans of Duits vertalen en kreeg ik uiteindelijk te horen dat ze niets konden doen want dat dat de tarieven waren die ze zijn overeengekomen met de operators....

Terug naar operator Allego... geen reactie

Hemeltergend dat niemand mij wil helpen en bovendien maffieuze praktijken: AFBLIJVEN VAN DIE ZE-pass dus !!!!!!!!!!!!!

- crapuleuse tarieven
- geen service en opvolging van probleemdossiers;

Jammer dat je als pionier zo in de kou gezet wordt.

Ook teleur gesteld in Renault ZE want ook zij reageerden niet op mijn mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door GertjanVB »

Zie de “voordelen” van de connected car dichterbij komen, die jou naar zijn favoriete paal stuurt. Er zijn nu nog alternatieven, dus vooral vooraf kritisch zijn op de keuze van de paal; welke provider, welke betaal methode en welk tarief (vast bedrag, per kWh, per minuut of combinaties daarvan). Het zou met die tarieven ondertussen klaar moeten zijn, in Nl wordt hoofdzakelijk per kWh afgerekend, maar in de omliggende landen zijn ze nog niet zover, (zie het draadje laden in het buitenland).

Ondertussen ontstaan nu die providers die netwerken binnen hun systeem gaan koppelen en roaming mogelijk maken. Plugsurfing was 1 van de eerste, NewMotion heeft flink aan de weg getimmerd en Chargemap probeert het nu ook. Daarnaast willen autofabrikanten dat in het kader van de connected car ook en zo ontstaan de services van BMW (Car connect) en Renault (ZE Pass) beiden van Bosch. De aanpak is verschillend; PlugSurfing hanteert globaal een eigen systeem van prijzen met combinaties zoals eerder genoemd, waarbij de redelijkheid in het oog wordt gehouden. NewMotion en Bosch nemen de prijzen over van de roamingpartners met een opslag, waarbij de tarieven van die roaming partners nog wel eens anders kunnen zijn dan de tarieven die ze naar hun eigen klanten hanteren. Het is dus beter om een Allego paal met Smoov (Allego betaalsysteem) af te rekenen dan gemakshalve de ZE-Pass te pakken die je altijd gebruikt.

Doelstelling van alle partijen is geld aan je te verdienen, de een is daar harder mee bezig dan de andere en voor goede service betaal ik zonder problemen, maar het is nog een rommeltje en de graaiers komen zo zachtjes aan bovendrijven; NewMotion en Bosch. In dat geval kun je beter twitteren dan mailen. Op Twitter wordt door potentiele andere klanten mee gekeken en zal er over het algemeen vlot gereageerd worden. @AllegoCharging zit er redelijk bovenop en is inhoudelijk sterk, de rest is van het type “we weten het niet, maar vragen het na”
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door Hachy »

@Stevie. Als ik het zo lees hebt je dus €13,50 per kWh betaald. 75x zo veel als thuis laden?
Nu heb ik al best wat gezien, maar zó erg buiten proportie heb ik het nog nooit meegemaakt.

Met een laadpas van The New Motion had je hier €0,34 / kWh betaald. Zie http://my.newmotion.com

Wat je moet doen.

1) De rekening absoluut niet betalen en als de betaling toch al gedaan is deze direct ongedaan maken of op zijn minst betwisten bij Paypal.
2) Gepeperde (aangetekende) brief of mail naar de partij sturen waar je het laadpas contract mee hebt afgesloten en die jou factureert. Dat zal denk ik Bosch zijn? Dat laatste is echt heel belangrijk, je hebt namelijk alléén te maken met je pas-provider en niet met alle andere partijen. Wat ze daar ook over zeggen, de andere partijen hebben geen overeenkomst met jou, de partij waar je de rekening van ontvangt is de partij die het op moet lossen.
3) In je brief maak je duidelijk dat deze betaling betwist en naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is voor wat je
mag verwachten voor 4kWh aan energie. Vooral als er aantoonbaar geen stroom meer door de kabel vloeit (bijv minder dan 100 Watt) zou de €-klok van €17,70 per uur moeten stoppen met tellen aangezien je dan feitelijk geen dienst meer van ze afneemt.

Als dat helemaal niets uithaalt kan je ook nog eventueel je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

/edit:

Het zal nog niet makkelijk worden, heb nog even wat dingen nagekeken. In de ZE pass app zie ik dat er €17,70 per uur wordt gerekend.
Aangezien Bosch / Renault vrij helder op hun site communiceren: De tarieven staan in de app; wij rekenen met uurtarieven in plaats van kWh tarieven waar ook parkeerkosten en evt andere service in zit; Blijft wel een bizar tarief voor een AC laadpunt.

Het probleem met de verschillende tarieven is behalve ondoorzichtig ook nog eens heel persoonlijk, in het ene deel van het continent / land / provincie / is pas of abbonement A goedkoop en in het andere deel B.

Mijn inziens zijn er slechts drie partijen die het goed begrepen hebben, het Duitse Entega (€40 pm voor overal unlimited AC laden), BMW Chargenow die gewoon op elke AC paal €0,35 rekent, en Fastned. Vrijwel alle andere providers baseren hun basis prijs op waar de exploitant als start tarief mee begint en dat is gewoon een rommeltje. Zeker in Duitsland waar (door het gebrek aan kWh meters) er vaak een tarief aan tijdseenheid wordt gekoppeld.

Al met al:

Bedankt voor deze goeie tip en de ZE pass met bijbehorende app zal ik voorlopig wel even links laten liggen. Focus je maar op TNM en Plugsurfing voor als je wél redelijke tarieven wilt en controleer vóóraf dus GOED in de apps / sites wat het laadpunt kost. En hopelijk voor jou gaan ze er coulant mee om.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door GertjanVB »

Bizar voor een 11kW paal, maar het staat er echt!
14256D97-44D0-4806-92D2-62A2519006BD.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door AdvanderMeer »

Bij mij staat er in de app zelfs €29,66. Effe per Twitter contactgezocht met Allego:


Screenshot_2018-01-22-08-05-04 (1).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door AdvanderMeer »

Ik weet niet wat er nu aan de hand is maar de app werkt nu niet. Zijn ze er nu aan bezig? Hebben ze mij op de persona non grata lijst gezet? :discuss: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door Hachy »

En nu doet'ie het weer en is het tarief ook weer 17,70.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door AdvanderMeer »

Het tarief is bij mij nu ook €17,70 per uur, maar nadat ik het chassisnummer in de app ingevoerd heb. Het is dus denkbaar dat ze Renault rijders "slechts" één poot uittrekken en de rijders van andere merken allebeide.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



chrisgui1974
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2017 13:23
Actief als: particulier
Locatie: Terneuzen

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door chrisgui1974 »

Ik heb me net van de week aangemeld bij the new motion en plugsurfing. Maar ik zal de langere reizen toch wel meestal met de Captur gaan doen, zeker omdat ik de R90 heb (vanaf vrijdag toch)..........worden anders wel heel lange koffiepauzes.

Maar ik hoop wel dat het laden een beetje wordt zoals tanken, maximum prijzen per land en een uitwisselbaar netwerk qua laadpassen binnen de EU, het zal wel komen maar wanneer.
Zoe Life R90 rijder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door Hachy »

Hi Chris, welkom.

De kunst is om de laadpauzes te combineren met pauzes die je toch al inplande. Zoals een overnachting of een uitgebreide lunch of diner. Op die manier hoef je in principe niet of nauwelijks te 'wachten' op je laadsessie. Met Plugsurfing en TNM heb je wel direct de twee grootste aanbieders van Europa te pakken. Misschien hier en daar nog een pasje voor Spanje / Italie maar verder kom je dan wel overal.

kijk anders even in dit topic:

opladen in het buitenland
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



andre0123
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2016 09:08
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door andre0123 »

mijn ze pass ligt in de schuif en komt er niet meer uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Z.E. Europese laadpas?

Bericht door PieterZoe »

zaklampje + pincet

Of anders dashboard demonteren... of laten doen door Renault Dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in