Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.
Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
--- Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
DHL schreef:Tja... je zegt zelf dat het bij regen niet de beste banden zijn, ik maak daar gevaarlijk van. Als je een noodstop moet doen dan... allé je weet het zelf wel hee. Je hebt maar enkele centimeters contact met de weg, daar zou niet op bespaard mogen worden.
Er is volgens mij een groot verschil tussen niet de beste zijn en gevaarlijk. Verder zijn er meerdere factoren van invloed, zoals rijgedrag en -vaardigheden van jezelf en medeweggebruikers, reactiesnelheid. Niet iedereen heeft de financiële middelen om voor een A-merk band te kiezen.
Dat is vaak het probleem, mensen willen dikke 19 inch velgen onder de auto hebben maar bezuinigen vervolgens op banden omdat deze te prijzig zijn. Dan maar een maatje kleiner en goede banden eronder.
Als je om wat voor reden ook moet uit wijken in de regen dan moet de band gewoon goed zijn. Vaak heb je namelijk maar 1 kans het goed te doen.
Maar goed, de band is gekozen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
DHL schreef:Tja... je zegt zelf dat het bij regen niet de beste banden zijn, ik maak daar gevaarlijk van. Als je een noodstop moet doen dan... allé je weet het zelf wel hee. Je hebt maar enkele centimeters contact met de weg, daar zou niet op bespaard mogen worden.
Er is volgens mij een groot verschil tussen niet de beste zijn en gevaarlijk. Verder zijn er meerdere factoren van invloed, zoals rijgedrag en -vaardigheden van jezelf en medeweggebruikers, reactiesnelheid. Niet iedereen heeft de financiële middelen om voor een A-merk band te kiezen.
Dat is vaak het probleem, mensen willen dikke 19 inch velgen onder de auto hebben maar bezuinigen vervolgens op banden omdat deze te prijzig zijn. Dan maar een maatje kleiner en goede banden eronder.
Als je om wat voor reden ook moet uit wijken in de regen dan moet de band gewoon goed zijn. Vaak heb je namelijk maar 1 kans het goed te doen.
Maar goed, de band is gekozen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Sluit me hier volledig bij aan!! Beter een kleinere velg dan of smallere band ipv blitse sportvelgen.
Is een veel gehoorde uitvlucht, ik rij niet snel, ben voorzichtig, kan goed rijden,... Ivm met eigen rijvaardigheden, de beste piloten kiezen goede banden. En ivm voorzichtig rijden, kan altijd een plotse hindernis voor je wagen opduiken (heb zo eens een zware noodstop moeten doen voor een kind). Op veiligheid kan je inderdaad zo ver gaan als je wil, maar banden en remmen zijn de basis. Het jammere aan goedkope (Chinese dikwijls) banden is dat deze het eerste jaar wel vrij goed zijn maar zeer snel hard worden. Hierdoor presteren die slecht op nat wegdek. Beter kiezen voor een B merk dan zoals Uniroyal bvb. Minder duur, maar ook nog goed.
Goede keuze van topicstarter trouwens...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Een veel gemaakte denkfout is dat je met 'goede' banden automatisch veiliger bent. Dat is natuurlijk slechts gedeeltelijk waar.
Vooral snelle jongens met winterbanden wanen zich vaak onoverwinnelijk. Draagt natuurlijk wel wat bij,de bestuurder incl rijvaardigheden is evenmin belangrijk.
Een veel voorkomend probleem met heel goedkope banden is dat ze in de zomer redelijk presteren maar zodra het wal kouder wordt het rubber zo stug is dat de prestatie kelderen en daarmee het risico van bv slippen sterk toeneemt.
mvg WillemS
p.s. hetzelfde geldt voor goedkope wisselbladen, deze "schrapen" in de koudere maanden.
Ik zou graag advies willen over het juiste merk en type band voor mijn Renault grande Espace uit 2005 (JK). Een aantal jaar geleden ben ik afgegaan op het advies van de garage waar ik mijn auto had gekocht en daar heb ik tot op de dag van vandaag spijt van. Het zijn Michelin Primacy 3 (225/55 R17) . Ze geven een vervelend stuurgedrag, wat onwillig. Met de winterbanden rijdt het fijner (vandaar mijn conclusie dat het aan de banden moet liggen)
Heb zelf een paar setjes Michelin Primacy 3 banden versleten onder mijn vorige Espace en kan mij niet echt vinden in jouw beleving. Vond het altijd een prettige band, gingen ongeveer 40.000km mee op de voorbanden. Kwamen in deze bandenmaat (225/55R17) er toen met testen ook altijd als beste uit. Primacy 3 is inmiddels vervangen voor de 4.
Heb er nu zelf Continental Premiumcontact 6 onderliggen, alleen dan je de maat 245/45R18. Deze bevallen tot nu toe erg goed.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Michelins Primacy wil ik er niet meer onder hebben nadat ik zeer goede ervaringen heb met Pirelli P7 onder mijn Avantime en ook onder de Espace 4.
Ik rij altijd met de spanningen die voor hoge snelheden aangegevn staan in de deur van de bestuurderkant.
Dus Avantime 235/50/17 96W Voor 2,7 en achter 2,4 bar. Espace4 225/55/17 101W ook met dezelfde spanning.
De Avi heeft de 3.0 v6 en de Espace de 3,5 v6. motor.
Bij de Michelins liet het loopvlak een klein beetje los bij de overgang naar de wang vd band, dit blijkt een veel voorkomend verschijnsel te zijn als de band wat ouder wordt.
Succes met je beslissing.
mvg WillemS
p.s. de voorbanden van de Avi hebben na 45.000 km nog 4 mm. die van de eapce zijn na 60.000 km.vervangen.
Gerelateerde vraag. Hebben jullie er ook last van dat buitenste 'loopgleuven' banden achter sneller slijten dan de overige 'gleuven' bij een Espace 4?
Die overige zijn prima maar de buitenste lopen al bijna gelijk met het 'waarschuwings' stukje rubber dat in de gleuf zit op meerdere plekken.
Hum, voor juist weer geen overmatige slijtage maar ook wel meer dan binnenste gleuven. Nou ja, vind het beetje overdreven achterbanden te gaan vervangen als binnenste gleuven allemaal méér dan voldoende profiel hebben.
Als het bij allebij de achterbanden is dan zou ik de auto eens laten uitlijnen.
Bij mijn espace slijten de banden mooi gelijk af achter. Ook dit zijn Pirelli Cinturato P7 banden 225/55/17 spanning koud 2,5 bar.
mvg WillemS
Ok merci voor de antwoorden. Het is achter vooral aan slechts 1 zijde (RA). Nou goed, hij zit met minder dan 500km te gaan op de 300.000 km ik geloof het dan wel. hij gaat er (helaas) dit jaar ergens toch uit. Zullen m nog gaan missen want is echte ami geworden van het gezin.
Als het aan 1 kant is, RA, dan kan het zijn dat in het verleden er ergens hard tegen aan is gereden
(stoeprand oid) waardoor de as een heel klein beetje is verbogen.
Was het aan beide banden dan zou het het verkeerd optillen van de achteras geweest kunnen zijn. Garages doen dat soms door slechts 1 steun onder de as te plaatsen ipv 2.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Wij hebben een semi-automaat Twingo uit 2006. Onze auto staat in de 4e versnelling en kan niet meer in de R of in de A worden geschakeld.
Het fabrieksnummer is 8200774905.
Weet iemand nog zo'n pook te vinden. Zou zonde zijn van de...
Inmiddels is de auto weer in gebruik. Oorzaak: een van de vele contacten in de zekeringenkast in het motorcompartiment was 'gecorrodeerd'!
Nu heb ik een volgend probleem: de automatische airco werkt niet meer!
Ik heb net 2500km, hoofdzakelijk snelweg, gereden met mijn grand espace,
het is máár een 2.0T uit 2006.
Ik kwam niet/nooit onder de 1l per 10.5km,
bij een snelheid van 111km/h gemiddeld.