Terugkerende foutcode p0470
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Terugkerende foutcode p0470
Ik heb een terugkerend probleem met mijn Scenic 3 met 1.6 dCi motor. Sinds september vorig jaar verschijnt zo nu en dan de dreigende waarschuwing "Stop. Risico op motorschade" op het dashboard. De eerste keer ben ik naar de garage gegaan, die heeft de uitlaatgasdruksensor vervangen maar de storing kwam na ongeveer een maand terug. Weer naar de garage maar die kon geen probleem vinden en heeft de fout gereset. Kort daarna weer dezelfde melding, deze keer zelf de code uitgelezen (p0470) en gereset (scheelt 70 euro bij de garage).
De melding komt nu ongeveer eens per maand terug, en ik reset hem gewoon elke keer. Motor vertoont geen problemen maar ik zou toch graag weten wat de oorzaak is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
De melding komt nu ongeveer eens per maand terug, en ik reset hem gewoon elke keer. Motor vertoont geen problemen maar ik zou toch graag weten wat de oorzaak is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16676
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Terugkerende foutcode p0470
Voor de 1.5dci was hier een diagnoseplan voor en tevens een software aanpassing. Wellicht voor de 1.6dci ook,dat weet ik niet.
Dealer moet hier zeker iets mee kunnen en/of bekend mee zijn.
Dealer moet hier zeker iets mee kunnen en/of bekend mee zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Ik ben al 3 keer bij verschillende Renaultgarages geweest, maar helaas geen oplossing. Elk garagebezoek kost tijd en veel geld, en levert tot nu toe niks op.
Weet iemand waar die bewuste sensor zit? Zou deze melding veroorzaakt kunnen worden door een slechte aansluiting/stekker of draadbreuk?
Weet iemand waar die bewuste sensor zit? Zou deze melding veroorzaakt kunnen worden door een slechte aansluiting/stekker of draadbreuk?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Bij mijn Scenic heb ik ook een immer terugkerende foutmelding. Vieze BDP sensor. Da's alles. Ik reset en gewoon en voor de winter maak ik en een keer schoon. Wellicht moet je ermee leren leven. Want volgens Bram van Stijn hebben veel Renaults vreemde aansluitingen die voor foutmeldingen zorgen terwijl er niks aan de hand is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Terugkerende foutcode p0470
Bram is een topper !!!
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Bram is zeker een Held, maar ondertussen heb ik de oorzaken van mijn meldingen zelf verholpen. Want mijn Scenic dreef ook Bram tot "wanhoop"... De beste oplossing, en dat zal iedereen het met Bram eens zijn, is een nagelnieuwe kabelboom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16676
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Terugkerende foutcode p0470
De storing van de TS is prima zonder bram op te lossen,dealer weet er raad mee.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Nou...als ik het relaas zo lees....mechanic schreef:De storing van de TS is prima zonder bram op te lossen,dealer weet er raad mee.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16676
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Terugkerende foutcode p0470
Wwek niet meer bij een dealer,dus heb de oplossing en systemen niet voorhanden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
De dealer weet er echt geen raad mee. Verschillende renaultgarages komen met verschillende verhalen. Uitlaatgasdruksensor is inmiddels vervangen maar lost het probleem niet op. Andere renaultgarages geven aan dat het een combinatie van sensor-waardes is die buiten normaal vallen.
De oorzaak is tot nu toe niet gevonden. Elke maand een paar keer resetten dus.
De oorzaak is tot nu toe niet gevonden. Elke maand een paar keer resetten dus.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Er is een vreemde uitleg voor. Mijn Scenic heeft eenzelfde probleem. Op de een of andere manier is de elektrische geleiding ìn de stekkers anders, en dat scheelt een minimale mAh of mOhm. Net genoeg om de ECU ervan te overtuigen dat er een storing is.
Er is inderdaad een naam voor dit fenomeen, maar uiteraard weet ik dat niet. Genoeg van te vinden op YouTube iig. Volgens een expert is de beste oplossing een volledig nieuwe kabelboom. En nieuwe stekkers/stekers. Maar da's niet erg haalbaar bij mijn oude Scenic. Schoonhouden, droog houden en zonodig schoonmaken. Vreemde hobby, maar ìk persoonlijk heb me er maar aan overgegeven. Franse voiture, Duitse kabels..iemand moet dat in de gaten houden
Voor een paar euro kun je een OBD stekker kopen, en via je telefoon kun je met oa TorquePro je auto zelf resetten.
Sterkte en succes....
Er is inderdaad een naam voor dit fenomeen, maar uiteraard weet ik dat niet. Genoeg van te vinden op YouTube iig. Volgens een expert is de beste oplossing een volledig nieuwe kabelboom. En nieuwe stekkers/stekers. Maar da's niet erg haalbaar bij mijn oude Scenic. Schoonhouden, droog houden en zonodig schoonmaken. Vreemde hobby, maar ìk persoonlijk heb me er maar aan overgegeven. Franse voiture, Duitse kabels..iemand moet dat in de gaten houden

Voor een paar euro kun je een OBD stekker kopen, en via je telefoon kun je met oa TorquePro je auto zelf resetten.
Sterkte en succes....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Terugkerende foutcode p0470
Het schijnt dat de slangetjes die aan de sensor zitten de oorzaak kunnen zijn(door de hitte worden ze bros), maar die zijn niet los te verkrijgen.
Op een Engels forum wordt gesuggereerd dat siliconen slang een oplossing kan bieden(die zijn beter tegen de hitte bestand).
mvg WillemS
Op een Engels forum wordt gesuggereerd dat siliconen slang een oplossing kan bieden(die zijn beter tegen de hitte bestand).
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Tja, met al die oude bakken op de weg wordt langzaam duidelijk dat de toenmalige standaard de tand des tijds niet schadeloos overleeft. Ik zag zelfs op YT iemand die EGR-kleppen reviseert. En belachelijk eenvoudig. Maar dat soort dingen doen ze niet meer in garages. Vervangen is eenvoudiger en winstgevender. Zonde hoor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Terugkerende foutcode p0470
EGR reinig ik met BBQ-cleaner op foambasis werkt prima. En stekkers behandelen met Vaseline dat verminderd de overgangsweerstand en verdrijft vocht.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Even een korte update. Probleem lijkt vanzelf verdwenen, nu al 4 maanden geen melding meer gezien. Daarvoor zeker 2 keer per maand resetten.
Bij de laatste APK (oktober) moest wel een roetmeting uitgevoerd worden. Dit schijnt niet nodig te zijn als alles goed functioneert, maar de computer gaf aan dat een of andere cyclus niet goed was afgerond.
Bij de laatste APK (oktober) moest wel een roetmeting uitgevoerd worden. Dit schijnt niet nodig te zijn als alles goed functioneert, maar de computer gaf aan dat een of andere cyclus niet goed was afgerond.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Terugkerende foutcode p0470
Dat is een regeneratiecyclus die start als het nodig is en spuit dan extra brandstof in om het roet kwijt te raken, maar hier in Holland worden relatief korte stukkies gereden dus kan het vaakniet voltooid worden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Ik rijd altijd lange stukken, minimaal 50 tot 100 km snelweg, en heel soms een korte rit maar dat kan het probleem niet zijn. Misschien heeft die roettest geholpen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Terugkerende foutcode p0470
Wellicht is er een geforceerde regeneratie uitgevoerd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Update: Sinds twee maanden is de foutmelding weer terug, soms snel achter elkaar (binnen 100 km) soms pas na meer dan duizend km. Blijft een raadsel wat er aan de hand is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Na een warme zomer met veel P0470-meldingen rijdt ik nu al ruim een maand zonder storing. Misschien heeft de buitentemperatuur er iets mee te maken? Vorige winter ook weinig storingen gehad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Dat kan heel goed. Mijn oude Scenic kon juist niet tegen kou en vocht. Gaf die altijd allerlei foutmeldingen, die spontaan verdwenen bij een zonnetje en strakblauwe lucht.
En mijn GrandScenic begint juist meer te drinken bij koude. In de zomer haal ik een gemiddelde van 1:16,1, met een verbruik van 1:18,4 op de snelweg met 92,4 km/h. Was ik best trots op met m'n tweelitert.
Afijn, ik ben je topic aan het kapen..solly
En mijn GrandScenic begint juist meer te drinken bij koude. In de zomer haal ik een gemiddelde van 1:16,1, met een verbruik van 1:18,4 op de snelweg met 92,4 km/h. Was ik best trots op met m'n tweelitert.
Afijn, ik ben je topic aan het kapen..solly
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Goedenavond,
Ben me eens in uw storing gaan verdiepen.
U schrijft dat er al een druksensor is vervangen maar welke is dat geweest??
Er zijn namelijk 2 druksensoren aanwezig, heb van allebei een foto toegevoegd.
Dit is de druksensor die het drukverschil meet van het roetfilter. Bij de 1.5 gingen de slangen scheuren. OEM nummer is 227702184R let op hiervan zijn verschillende nummers beschikbaar het juiste nummer kan ik alleen opzoeken met uw VIN nummer.

Dit is de druksensor die de druk in het uitlaatsysteem algemeen meet. Deze gaan bij de 1.5 ook weleens kapot of raken verstopt. Er is zelfs een gemodificeerde versie beschikbaar met een andere stekker. Ze waren eerst zwart maar de nieuwe zijn blauw met een zwarte stekker. Maar ook de leiding raakt nog weleens verstopt. Sensor eraf halen en met perslucht en blaaspistool even goed de leiding doorblazen. Hierbij nog een OEM nummer 8200974421 (let op er zijn verschillende te bestellen, dit kan ik alleen uitzoeken met uw VIN nummer). Maar met deze nummers kan u op google kijken hoe die sensoren eruit zien.

Ik meen mij te herinneren dat bij de laatste sensor de foutcode P0470 ook naar voren komt. Maar als deze misschien al vervangen is zou het weleens kunnen zijn dat die leiding verstopt zit.
Hopelijk heb ik u weer even op weg geholpen.
Gr. Jeroen
Ben me eens in uw storing gaan verdiepen.
U schrijft dat er al een druksensor is vervangen maar welke is dat geweest??
Er zijn namelijk 2 druksensoren aanwezig, heb van allebei een foto toegevoegd.
Dit is de druksensor die het drukverschil meet van het roetfilter. Bij de 1.5 gingen de slangen scheuren. OEM nummer is 227702184R let op hiervan zijn verschillende nummers beschikbaar het juiste nummer kan ik alleen opzoeken met uw VIN nummer.

Dit is de druksensor die de druk in het uitlaatsysteem algemeen meet. Deze gaan bij de 1.5 ook weleens kapot of raken verstopt. Er is zelfs een gemodificeerde versie beschikbaar met een andere stekker. Ze waren eerst zwart maar de nieuwe zijn blauw met een zwarte stekker. Maar ook de leiding raakt nog weleens verstopt. Sensor eraf halen en met perslucht en blaaspistool even goed de leiding doorblazen. Hierbij nog een OEM nummer 8200974421 (let op er zijn verschillende te bestellen, dit kan ik alleen uitzoeken met uw VIN nummer). Maar met deze nummers kan u op google kijken hoe die sensoren eruit zien.

Ik meen mij te herinneren dat bij de laatste sensor de foutcode P0470 ook naar voren komt. Maar als deze misschien al vervangen is zou het weleens kunnen zijn dat die leiding verstopt zit.
Hopelijk heb ik u weer even op weg geholpen.
Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 1
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 apr 2014
- Laatste bezoek: 23 jan 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Beste Jeroen,
Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg.
Ik heb hetzelfde probleem en uit de meting bij de Renault garage kwam als reparatie:
- sensor druk voor Turbine is stuk
- leiding voor sensor is verstopt
De sensor druk voor Turbine blijkt bij navraag inderdaad de 8200974421 te zijn.
Nu wil ik voordat ik deze sensor bestel en vervang eerst kijken wat de auto doet als ik de leiding ontstop (ik kan me voorstellen dat als de leiding verstopt is, de sensor geen druk geeft en helemaal niet stuk is, en het lampje STOP en melding Schade voor je motor (of zo) gaat ook weer uit na een bepaalde tijd op de snelweg).
Nu schrijft u in uw uitleg dat je de sensor eraf moet halen en de leiding eens goed met perslucht door moet blazen.
Voor de zekerheid wil ik ff vragen of dit doorblazen inderdaad vanaf de sensorzijde kan, dus zonder de leiding los te maken?
In dat geval blaas ik namelijk het vuil de uitlaat, of de turbo (volgens de Renault garage is het de sensor druk voor Turbine) in. En in het laatste geval kan ik me voorstellen dat dit mijn Turbo kan beschadigen.
Ik hoor graag van u (uiteraard is een ander die hier ervaring mee heeft, ook van harte uitgenodigd om te reageren).
Alvast van harte bedankt,
Hans.
Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg.
Ik heb hetzelfde probleem en uit de meting bij de Renault garage kwam als reparatie:
- sensor druk voor Turbine is stuk
- leiding voor sensor is verstopt
De sensor druk voor Turbine blijkt bij navraag inderdaad de 8200974421 te zijn.
Nu wil ik voordat ik deze sensor bestel en vervang eerst kijken wat de auto doet als ik de leiding ontstop (ik kan me voorstellen dat als de leiding verstopt is, de sensor geen druk geeft en helemaal niet stuk is, en het lampje STOP en melding Schade voor je motor (of zo) gaat ook weer uit na een bepaalde tijd op de snelweg).
Nu schrijft u in uw uitleg dat je de sensor eraf moet halen en de leiding eens goed met perslucht door moet blazen.
Voor de zekerheid wil ik ff vragen of dit doorblazen inderdaad vanaf de sensorzijde kan, dus zonder de leiding los te maken?
In dat geval blaas ik namelijk het vuil de uitlaat, of de turbo (volgens de Renault garage is het de sensor druk voor Turbine) in. En in het laatste geval kan ik me voorstellen dat dit mijn Turbo kan beschadigen.
Ik hoor graag van u (uiteraard is een ander die hier ervaring mee heeft, ook van harte uitgenodigd om te reageren).
Alvast van harte bedankt,
Hans.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Wij blazen de leiding gewoon vanaf de sensor kant door met perslucht. Nog nooit problemen gehad. Wat je ook kan doen is bij losgenomen sensor de motor laten draaien en voelen aan de leiding of er druk op staat. Eventueel een papiertje erboven houden.
Maar gaat er maar vanuit dat de sensor kapot is. Denk eventueel ook aan de reparatiekabel. Nieuwe sensor heeft andere stekker aansluiting gekregen.
Maar gaat er maar vanuit dat de sensor kapot is. Denk eventueel ook aan de reparatiekabel. Nieuwe sensor heeft andere stekker aansluiting gekregen.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 jul 2012
- Laatste bezoek: 02 mei 2024 13:36
- Actief als: particulier
Re: Terugkerende foutcode p0470
Het lijkt er op dat de temperatuur een rol speelt. Hele winter geen storing gehad en op de eerste lentedag (12 graden) direct weer P0470.
Ik heb gekeken of ik de aanvoer naar de druksensor kan doorblazen maar die lijkt onbereikbaar achter de motor te zitten. Misschien gaat dat bij de 1.5 wel maar bij de 1.6 dCi kan ik er met geen mogelijkheid bij. Ik zal eens bij de garage informeren hoe ze dat ding vervangen, waarschijnlijk de motor uitbouwen
Ik heb gekeken of ik de aanvoer naar de druksensor kan doorblazen maar die lijkt onbereikbaar achter de motor te zitten. Misschien gaat dat bij de 1.5 wel maar bij de 1.6 dCi kan ik er met geen mogelijkheid bij. Ik zal eens bij de garage informeren hoe ze dat ding vervangen, waarschijnlijk de motor uitbouwen

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 352 Weergaves
-
Laatste bericht door GeertV
-
- 1 Reacties
- 173 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 448 Weergaves
-
Laatste bericht door Lantaarnpaal
-
- 1 Reacties
- 178 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone