Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Youtube staan div filmpjes die het uitstekend laten zien.
Zoals gezegd is het belangrijk met blokkeergereedschap te werken. Nokkenas kan je met een m8 bout blokkeren. Krukas met een gemodificeerde m8 bout,al heeft het juiste toch wel de voorkeur.
Nokkenastandwiel elk geval cotroleren,is spie gebroken kun je het tandwiel wel op tijd zetten,masr draait de nokkenas zelf niet tot matig en klopt het niet.
Nouja,zeker..heb van deze motoren 100en riemen gewisseld en een hoop gelijke gevallen gezien. Al zit er wel wat verschil tussen k9k motoren.
De eerste hebben bijvoorbeeld een 'freewheel' krukastandwiel en een niet verstelbaar nokkenastandwiel. Die heeft zeker een spie in het nokkenastandwiel/nokkenas.
De 2e generatie heeft een spie in de krukas en een verstelbaar nokkenastandwiel. Ook deze heeft een spie in de achterplaat van het nokkenastandwiel/nokkenas.
Bij riemschade/door riemschade,of onvakkundig handelen breekt deze geregeld waardoor de timing veranderd.
Bedankt voor jullie reacties, ben er nog steeds mee bezig, krijg nu de krukas maar een klein gedeelte gedraaid ( met de klok mee, zoals in het filmpje beschreven staat), en dan lijkt het alsof hij niet verder kan (alsof het blokkeer gereedschap er nog in zit) maar dat is er dus al uit..
Lijkt op een vastgelopen motor oid.... Wat ik doe ik fout
Als de riem volgens voorschrift is gemonteerd,geen schade aan tandwielen is en je de motor niet handmatig kunt ronddraaien is er sprake van motorschade. Dan kun je bijv de cilinderkop demonteren en de kleppen nazien.
Of je dat de tijd/financiën waard vind..
Klopt Mechanic! De riem is niet correct gemonteerd. Die gast op het Franse forum had dit eerst ook voor dat na de riemwissel hij zijn motor draaide en natuurlijk door de nokkenas verkeerd te hebben geplaatst hij ook de motor niet rond kreeg en hij tegen de kleppen aan botste met zijn pistons. Dus de 1e cilinder zal niet in het bovenste dood punt staan. En trouwens de motor draaide rond voordat de TS begonnen is aan de riemwissel. En een gouden raad: na een (correcte) riemwissel, zet de wagen in 5de versnelling en draai aan een wiel de motor zeker 2 à 3 toeren rond met de hand zodat je zeker bent dat hij ronddraait. En Mechanic wat de spie betreft dit klopt. Die zit er wel degelijk bij de 1.5 dCi K9K en zoals je reeds zei durven die soms wel eens te breken. Dus dompiv de moed niet opgeven en herbeginnen en er u van vergewissen dat cilinder 1 op het bdp staat. En daarna na de wissel zal je de motor met de hand rond krijgen...
De rede dat zijn motor plots is uitgevallen op de snelweg kan trouwens zijn door een breuk van deze spie.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Vreemd vind ik dat de motor voor het vervangen van de riem nog rondging,en naderhand niet meer.
Heb je het voorschrift mbt blokkeren gevolgd?
Krukas in bdp en nokkenas geblokkeerd?
Nokkenas tandwiel eraf geweest en gezien of de spie nog heel is? Anders kan bijv de poulie wel goed voor het blokkeergat komen maar de nokkenas zelf in de verkeerde positie,180gr verdraaid bijv.
De krukas draai je voor het losmaken van de bout tegen de blokkeerstift. Bout los,poulie eraf en bout terug. Vervolgens controleren of deze nog tegen de stift aan zit. Dat is BDP,zuiger cilinder 1 bovenaan.
Twijfel je aan jezelf,voordat je de auto afschrijft wellicht toch een vakman laten kijken.
Weet niet waar je woonachtig bent?
Domi1963 je was me voor.
In principe kan het niet fout,maar deze motor had op voorhand al een timing probleem en (no offense) zonder juist gereedschap en diagnose kan het fout gaan.
Zie hier een duidelijk filmpje. Het is wel in het Frans maar het wijst zichzelf uit. Misschien heb jij het nieuwere model van 1.5 dCi maar de werkwijze is hetzelfde op een paar details na.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”
Net toen ik bij de auto kwam lag er een plasje olie onder de motor... Heb even rondgekeken en zie links naast het de opening voor de blokkeerpin van de krukas een gapend gat zitten waar olie uit loopt... hoor hier geen afdichtdop oid te zitten???
Dat kan door de foutieve timing komen,dat de boel een optater gehad heeft en uiteindelijk de drijfstang het begeven heeft. Dat verklaard meteen waarom je de motor niet kon roteren.
Deze motor generatie heeft ook last van slechte krukaslagers,kenmerkend luid tikkend geluid wat niet in het filmpje te horen was. Uiteindelijk krijg je dan ook dit.
De teemijn voor de riemwissel is 5jaar of 120.000km. De motorwissel,was dit een nieuw exemplaar of een occasie en zat de riem nog binnen dit termijn?
De benzine uitvoering van de Modus is wat degelijker,minder poespas.
Klote,als je een Renault overweegd meld je dan eerst met vragen etc,meer tips/invalshoeken kunnen je wellicht dit besparen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Vandaag met de renault modus van een kennisl bezig geweest. Krijg het niet aan het lopen…. Andere zekeringkast geplaatst in motorruimte omdat de oude sporen van oxidatie liet zien maar geen...
Mijn Renault Laguna 2 uit 2006 met 2.0 16V op gas start wat moeilijk met koud weer. Zie bijgevoegde video voor voorbeeld. (excuus voor het gehijg, het was erg koud)
Dit heeft hij enkel als het koud is en hoe kouder hoe meer dit...
Hoop dat ik hier goed zit, maar ik heb even een domme vraag.
Mijn 2005 Modus heeft op de verlichtingsschakelaar wel een knopje auto , maar geen regen/lichtsensor bij de achteruitkijk spiegel. Wel zit er een soort rond dopje achter de tellerbak die...
Vraagje, in mijn Modus zit de tellerbak met het extra radio schermpje. Alleen is dat schermpje gaar, soms doet deze het wel, soms niet en wanneer deze het wel doet na een tijdje vervagen de letters en zie je niks meer. Los van dat de tijd en...