Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Dit is uiteraard weer per land verschillend......MarcelP schreef:De volgorde van Citroën is niet zo vreemd. Je mag sneller je voorste mistlichten voeren dan de achterste:
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Meestal zijn de grenzen aangegeven als mist (zicht minder dan 400 m, geen hinder voor het verkeer), dichte mist (zicht minder dan 200 meter, hinder voor het verkeer, mistlampen voor ontsteken), zeer dichte mist (zicht minder dan 50m, mistlampen voor en achter ontsteken).
Ik zelf vind de mistlampen achter bij regen niet prettig omdat je een groot halo-achtig verschijnsel ronde lampen krijgt waardoor je minder ziet.
Bij onze zuiderburen (de Belgen) bijvoorbeeld, daar is het weer wel toegestaan bij (mot)regen om de achter mistlampen te voeren.
Zeker bij voertuigen waarbij die lampen niet automatisch weer uit gaan bij het afzetten van het contact of uitzetten van de verlichting is dit hoogt irritant, want na een regenbui zie je nog dagen achtereen mensen met de achter mistlampen aan rijden..........