Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

of zelf timmeren natuurlijk....
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

Het geheel kan in een kast naar keuze worden ingebouwd. Als er een vaste kabel wordt genomen, ben je helemaal vrij, dan heb je eigenlijk alleen een beperkte opening nodig waardoor de vermogenkabel, de laadkabel en de signaalkabel kunnen worden gestoken.
Indien je een socket wil, dan moet die socket ingebouwd worden in de kast en dat vraagt een metaalbewerking die een opening met diameter 60mm kan maken.
Een voorbeeldje:
IMG_2354.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

dat is ongeveer de bedoeling inderdaad.

Ik heb eens nagdacht en ik kom in vermoeddelijk in de knup met een 3 fase 16A laadpaal. In de tijd dat dit wordt gevraagd is er dan nog 3 x 9 A over voor toekomstplannen aangaande een waterpomp, + elektrisch koken + ook af en toe nog de wasmachine en droger aan + een kop thee zetten. Lijkt me niet dat dit allemaal lekker gaat samenwerken.....

fivari: je hebt pm
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

@ djeffoo: je hebt antwoord op je pm, ook via pm
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoemen »

@ djeffoo Daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Hier is ons huis ook volledig elektrisch en gasloos.
De Zoe trekt nooit meer dan 10kW. Dat is zo'n 14,5A. Er blijft dus 3 x 10A over voor de rest van het huis.
De kans dat alles tegelijk aanstaat is ook zeer klein. Ik heb nog nooit een hoger totaal vermogen gezien dan 14kW.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ArnoNijhof
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mar 2020 12:22
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door ArnoNijhof »

Met alvast excuses als het op dit forum ongewenst is om een oud topic te recyclen, maar mijn vraag is geheel in lijn van dit topic en hierbij laat ik in elk geval zien dat ik geprobeerd heb het antwoord via de zoekfunctie te vinden ;-)

Ik krijg één dezer dagen een Z.E. 40 R110 en dit is mijn begin van het rijden op elektriciteit. Ik wil zelf een EVSE gaan bouwen en ik heb ook het probleem dat ik op dit moment 1 Fase binnen krijg van de netbeheerder, maar heel misschien in de toekomst naar 3 Fase over kan stappen. Ik zoek dus ook flexibiliteit en ik heb een ander idee die ik jullie als experts op gebied van de Zoe lader wil voorleggen.

Toekomstbestendig ben ik van plan om een laadpaal met vaste 3-fase laadkabel te bouwen, die ik ook 3P+N+E vanaf de laadpaal netjes aansluit in de groepenkast. Maar hier komt de crux: Ik wil met de huidige 1-fase infrastructuur beginnen en dmv loadbalancing het vermogen beperken. Dit is met SmartEVSE icm een sensorbox mogelijk. Maar eigenlijk wil ik de binnenkomende 1 fase over 2 fasen verdelen en daarmee dus op 2 fasen gaan laden. Deze 2 fases zullen dus geen faseverschuiving hebben en mijn specifieke vragen zijn dus:

1) Kan een Z.E.40 R110 Zoe via 2 fases opladen? Ik wil beide fases rond 13 A houden. Aangezien een Zoe efficienter kan laden bij +/- 13A dan 25A, lijkt me dit beter dan 1x 25A aan te houden.

2) Kan een Z.E.40 R110 overweg met 2 fases die niet verschoven zijn?

Het veilige alternatief is om op 1 fase te blijven, maar vanwege de efficientie wil ik dus liever op 2 fases gaan laden.

Ik hoor graag jullie opinie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

1) Neen, het is 3 fase of 1. 1x25 op L1 is geen enkel probleem, immers als je 22 kW laadt trekt elke fase 32A

2) Neen!

Niet klooien hiermee. Het 3 naar 1 fase relais in de auto kan lelijk roet in het eten gooien. Gewoon een 3 fase lader bouwen en die op alleen L1 aansluiten (niet op L2 of L3 van de laadkabel). Uiteraard moet je EVSE firmware op 1 fase ingesteld staan als hij de laadstroom controleert, maar dat spreekt voor zich.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Zohra »

Selfmade 1-3 F/240V 6-32A Adj. Modbus RS-485 Gate
20210416_092429.jpg
20210416_091911.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Andere Peter »

Dat idee van 2 maal op 1 aansluiten heb je waarschijnlijk van de zogehete fornuisgroep
Dit wordt idd gedaan om meer vermogen te leveren maar de basis daarvan was dat de draden en zekering overbelast raken.
Dit is echter absoluut GEEN vervanging van 2 fasen wat Jeroen hierboven ook als schrijft.
NIET doen dus, heb geduld met laden op 1 fase tot je er 3 heb. Duizenden ev rijders weten niet beter 😁

@Zohra: Mooie kast zier er naar uit dat je diverse stekkers kan gebruiken?
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Zohra »

@Andere Peter:
Aansluitbaar op gelijk welk stopkontakt 1 en 3 fazig door middel van verloopstekkers.
Bekabeld voor max. 32A, zwaarder is overkill want die stopkontakten kom je enkel in de industrie tegen.
Uitgangen: 1x Shuko, 1x Type2, en 1x RS-485 poort
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Ik was ook al het typen, maar neen!

Toekomstbestendig houdt in eerst 1 fase 32 A (een huisaansluiting van 1 x 25A ?? mag sowieso wel eens geüpgraded worden lijkt mij) en meteen een grondkabel leggen met kwadraat voor 3 x 32 A, of “zuinig” zijn en een dunnere kabel met kwadraat voor 16A leggen en 2 draden samen knuppen om toch 32 A voor de enkele fase en twee draden samen knuppen om 32A voor de N mogelijk te maken.

Later kun je dan alsnog de dragen weer uit elkaar halen en aansluiten op een 3 A 16A fase aansluiting.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht