Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Hallo allemaal.

Ik stapte gisteren in de auto, en rook een vage electronica lucht. ( VOORDAT ik het contact aan deed. )
Geprobeerd om de bron te vinden, zoals zekeringkast, dashboard, deur. Maar niets wees op een locatie. Wel merkte ik op dat mijn buitenspiegels ( allebei ) helemaal verkeerd stonden. Ik dacht even dat grappenmakers in de buurt bezig waren geweest. Bij het aanzetten van de motor, had hij het héél even moeilijk, maar schoot daarna netjes door. Ook geen rare luchtjes uit de verwarming of dergelijk. Dit kan natuurlijk door de kou komen.

Bij het terugzetten van de spiegels merkte ik al een raar probleem op. De bediening deed het niet goed. Ik kon maar met een geringe beweging stellen. De andere spiegel deed helemaal niets. Ik heb bij beide het spiegelglas handmatig in positie moeten zetten, omdat ik weg moest. Bestuurder spiegel bleef netjes staan. Maar tot overmaat van ramp blijft de passagiers spiegel automatisch omhoog kantelen.

De bediening doet dus wel 'iets'. Het maakt dan ook niet uit in welke positie ik de knop zet, hij blijft reageren op de passagiers kant. Deze spiegel gaat dus uit zich zelf omhoog maar zodra ik de bediening gebruik, ( maakt niet uit welke stand ) blijft de spiegel staan. Zodra ik de bediening loslaat, gaat hij weer omhoog. Dit doet hij zelfs als de contact eraf is.

Nou heb ik het vermoeden dat hier misschien iets gebeurd is, i.v.m. verbrandde electronica lucht. Maar ook vanuit de spiegels rook ik niets. Ik vermoed dat vocht een oorzaak is geweest. Maar ik vind het maar een raar electronica probleem. En vervelend dat het lijkt op internet, alsof ik de enige ben...

Nou vraag ik me af: Iemand bekend met dit probleem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Overigens ga ik zo de boel resetten, d.m.v. de accu los te halen.

Maar ik wil graag weten onder welke zekering de buitenspiegels vallen? Dan kan ik die ook controleren. De gebruikers handleiding laat niet echt duidelijk weten waar dit onder valt. Plus ik vind deze diagram ontzettend lastig bedacht. Ik zie meer zekeringhouders zitten, dan wat er op het plaatje staat. Hierdoor ik niet weet hoe ik hierna moet kijken...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Ah, de accu is leeg. Ik kan nu even niets meer doen. Ik hoor de motor van de spiegel constant ratelen, ook al is het contact eraf. Alleen niet genoeg power om de auto te starten..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Ok. Accu los gehaald en even verder gekeken.

Ik heb de oorzaak van de lucht gevonden. Wat blijkt, spiegelbediening in de deur heeft kortsluiting gehad. Bij het eruit halen was het complete onderstel gesmolten, met kabels. Hierdoor heeft hij de hele nacht de spiegel willen stellen, vandaar de accu.

Heb de bedienings unit losgehaald, en zal morgen de accu terugplaatsen. ( Deze ligt nu aan druppel lader. Ik zie alleen geen lading bijkomen... )
Kijk of zonder de unit, de problemen opgelost zijn. Dan zal ik een nieuwe moeten laten plaatsen. Hopelijk is de accu niet hierdoor vernield. Ik ben in ieder geval blij dat de auto niet in brand is gevlogen.

Mijn vraag blijft nog wel staan: Staan deze units wel in connectie met een zekering? Ik kan er echt helemaal niets over vinden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door mechanic »

Bekend euvel,de knop geeft vaker de geest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Ook op deze manier? ( Kortsluiting? Verbrandt? ) Vreemd, ik kom daar niets van tegen.

Wil zeker zijn dat als ik er eentje haal, niet hetzelfde gebeurd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door mechanic »

Dat komt inderdaad vaker voor met doorbranden/sluiting. Meestal verder geen oorzaak.
Deze knop is in meerdere modellen gebruikt,is goed verkrijgbaar online ook.
Ga er vanuit dat het een scénic 1 betreft,bij bijv de scénic 2 met electrisch inklapbare spiegels wil de oorzaak wel eens in een van de buitenspiegels zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Ah. Goed om te weten, dankjewel! Nou is het zo dat ik behalve de knop zelf, ook het blokje wat aan de kabel zit moet vernieuwen. Hier liggen de draden ervan uit, en delen zijn weggesmolten. Het is een 8 polig blokje die je in de knop / unit steekt. Enig idee hoe dat blokje heet?

Wil namelijk weten of er blokjes te verkrijgen zijn waarbij er niet gesoldeerd hoeft te worden. En of deze blokjes dan ook passen, want ik kom er talloze tegen op het internet, maar schijnen allemaal andere maten te zijn. Zelfs als ik specifiek op scenic zoek.

Met de juiste naam, lukt het me beter denk ik. Ha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ricardo30
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2020 21:41
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Ricardo30 »

Goede dag ik heb dit probleem ook met mijne scenic maar ik ken die blokjes niet vinde van de spiegel bedinging afz ricardo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tomas
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017 21:35
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic 2002 Buitenspiegel op hol?

Bericht door Tomas »

Ricardo30 schreef: 09 jul 2020 21:47 Goede dag ik heb dit probleem ook met mijne scenic maar ik ken die blokjes niet vinde van de spiegel bedinging afz ricardo
Lang geleden alweer. Ik heb inmiddels de Scenic niet meer.

Ik ben hiervoor destijds naar de sloop gereden en heb een goed werkende unit eruit gehaald. Ik heb de kabels ruim afgeknipt en heb de kabels gesoldeerd. In plaats van ouderwets solderen, heb ik bij de Renault dealer een aantal losse stootverbinders gekocht:

https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... sert_kz=8J

Was een paar euro kwijt. Maar daardoor was het zo gepiept en werd alles direct waterdicht en afgeschermd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht