Bert van der Vries schreef:- R-link/bedienings-ipad: ik had graag een fysieke knop voor de klimaatbeheersing, met name de snelheid van de ventilator.
Die fysieke knop vind ik ook een gemis, maar ik vrees, en niet alleen voor Renault wagens, dat we meer en meer bediening via het scherm zal gebeuren. Onlangs in een nieuwe VW Touareg gezeten en daar waren ook alle fysieke knoppen voor de airco verdwenen.
Bert van der Vries schreef:- Luchtuitstroomopeningen in het dashboard zijn alleen verticaal te richten, niet horizontaal. Alleen door de opening te verstellen kan er enigszins gericht worden.
Dit stoort mij ook mateloos, vooral degene naast het scherm. Daarnaast moet ik regelmatig de de auto start/stop desactiveren als we ergens stil staan. Plots houdt de airco op en begint hij warme lucht te blazen. Mijn vorige wagen was een VAW en die had ook een auto start/stop maar de airco bleef wel nog een tijdje koude lucht blazen...
Bert van der Vries schreef:- Onoverzichtelijke carrosserie. Door het formaat en en relatief kleine achterruitjes en het beperkte zicht in de spiegels is het overzicht bij achteruitrijden minimaal. De achteruitrijcamera helpt wel maar het is toch even wennen.
Ik rij achteruit op basis van mijn spiegels, heb geen achteruitkijkcamera, en ik zie heel moeilijk de belijning van de parkeerplaatsen door de spiegels. Ik moet mij vaak heroriënteren na de eerste parkeerbeurtpoging... of zelfs opnieuw instappen als ik de wagen erna zie geparkeerd staan.
Ondertussen zo'n 22 500 km en zopas een rit van 3 500 km achter de rug en ik ben nog steeds tevreden over de wagen.
Het klapperend geluid (alsof een raam open staat) aan de linkerkant heb ik tijdens de rit van 3 500 km weinig last van gehad, maar is nog steeds aanwezig, vrees dat dit met het design van de wagen te maken heeft, maar bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik de dealer nogmaals attent op maken.
Qua verbruik zat ik op 5,5l/100km op een rit van 3 500 km, dus dat valt zeer goed mee.
Wat mij eigenlijk tijdens de rit het meeste gestoord heeft is het R-Link navigatiesysteem. Mocht ik geen backup gehad hebben, was ik toch een paar keer verkeerd gereden of een serieuse omweg gereden hebben.
Hier lees je dat ik zelfs zonder navigatie heb moeten rijden, maar onderweg wanneer het wel werkte gaf deze ook meer te rijden km's aan dan mijn backup (TomTom Go Mobile op smartphone). Maar als je bv. een stuk weg hebt waar je 200 km moet van afleggen en onderweg is er een splitsing van de weg, dan toont het R-Link systeem enkel dat het rechtdoor was, moest je dus zelf naar de borden op de weg kijken of zoals ik naar mijn backup zien. De backup gaf op dat punt mooi de splitsing weer (bv. links, rechtdoor of rechts), en het was vaker links of rechts dan rechtdoor, dus zou ik dus op dat punt verkeerd hebben gereden. Het omrijden is mij op onbekend terrein niet zo duidelijk wat de bedoeling was van het R-Link navigatiesysteem, maar toen we naar huis reden had ik een verschil van 43km tussen R-Link en smartphone en bleek dat hij gewoon ergens werkzaamheden had gezien in de omgeving van onze laatste afrit, maar hij begon weliswaar al aan de grens met België om te rijden, terwijl de smartphone dit niet deed. Mijn vertrouwen in het R-Link navigatiesysteem heeft dus een flinke deuk gekregen.