Megane I bandenspanningssensoren

Plaats reactie

Topic author
nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door nikk »

Hallo,

Mijn nieuwe aanwinst is een luxe voor 2002 met oa bandenspannings sensoren. Bij aankoop stond de auto op zachte banden en gaven ze alle vier waarschuwing. Bandjes opgepompt ( achter 2.0 bar, voor 2.2 ) en knipperen stopte. Dat was 6 dagen geleden.

Vanavond begon rechts achter indicatie te blinken. Druk was een tikkie laag misschien ( 1.85 ). Bandje wat harder opgepompt. Nog steeds. Nog harder ( 2.2 bar ). Nog steeds waarschuwing. Spanning op zich is dus voldoende. Wat kan ik controleren / evt resetten?

Bvd, Nikk
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door Renault47 »

heb dit ook eens gehad en vreemd genoeg was het probleem na een paar ritjes voorbij en bleef de melding weg. Je zou het nog even kunnen aankijken, is niet echt een technisch advies maar je weet maar nooit.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door nikk »

Vanochtend rechts achter geen waarschuwing meer.
Allebei de achterwielen er af gehad omdat ik roest van de schijven ging verwijderen. Guess wat; na terugplaatsen linksachter alarm! Wiel is er af geweest, er weer op en alarm. Spanning was 1.85bar.

Kreeg op het Megane forum te horen dat de druk tussen de 2.0 en 2.2 bar dient te zijn. Naar 2.2 verhoogd en de laatste 3x dat ik de auto op contact heb gezet inderdaad geen alarm meer
Blijft vreemd dat er eerder geen waarschuwing was toen beide achterbanden 1.85bar druk hadden maargoed. Voor nu ok, Benieuwd voor hoe lang
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door Renault47 »

het hangt er van af hoe ver het wiel uit de buurt van de auto is geweest. Bij bv. een bandenwissel komt de velg met de sensor vaak te ver uit de buurt van het controlesysteem.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door mechanic »

Dat is niet van invloed,zou wat zijn,telkens bij een band vervanging het ventiel inlezen.
Lopen de banden niet zachtjes leeg, van 2 bar naar 1.8 bar is niet de bedoeling zo vlot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door nikk »

Als ze leeglopen dan zal dat in ieder geval niet snel zijn. Hou het de komende periode in de gaten. Lijkt dat het systeem nogal nauw luistert en af en toe een hiaatje vertoont.
Denk ook een kwestie van aan gewend / bekend mee raken. Bij mijn Z4 destijds zat er ook bandenspannings ( geloof dat het omtrek meting is ) controle op. Kon je ( te ) makkelijk resetten. Keer een melding. Ff uitgestapt. Band zag er ok uit. Knop 10 seconden ingedrukt houden waarmee je aangeeft; dit is ok, en weer verder. De run flat was echter gewoon lek :-> Na een 300 km zakte ie door zijn wand..
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door Renault47 »

het gaat niet om opnieuw inlezen, maar om het verschijnsel dat de sensor en het controlesysteem (even) te ver van elkaar verwijderd zijn. Nu al enkele malen meegemaakt dat waarschuwing van ontbrekend signaal sensor verschijnt bij reparatie/vervanging en balanceren van band(en). Na enkele honderden meters verdwijnt de melding.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door MadBull »

Ik heb het idd met de winterbandenwissel. Deze zijn nooit ingelezen en geven dus storing (duh).
Met het wisselen van de zomerbanden rijd ik een aantal km en werken de sensoren alweer :-)
Misschien heeft jouw probleem te makken met de batterijtjes die in de ventielsensoren zitten...
Mijn auto is van 2005 en de batterijtjes zouden gemiddeld zo'n 10 jaar meegaan...
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Megane I bandenspanningssensoren

Bericht door nikk »

Druk is nu 2.2 bar achter en 2.3 voor. Vandaag ook geen storing. Gewoon het gedrag ff aankijken denk ik. Dit systeem is ook weer nieuw voor me. Lijkt dus vooralsnog dat het nauw luister en af en toe traag / onbetrouwbaar is.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht