76-er schreef:Het heeft even geduurd, maar de nieuwe motor komt er aan, in 130 (handbak) en 150pk (automaat):
https://media.renault.nl/renault-captur ... bestellen/
Volgende vraag: blijft het trekgewicht steken op de huidige 1200kg? Op de online configurator is die informatie nog niet beschikbaar.
Het trekgewicht van een auto heeft eigenlijk helemaal niet zoveel met het type motor te maken, wat de meeste echter wel denken.
Het draait veel meer om remvermogen, eigen gewicht, carrosserievorm/structuur, etc. etc. En... dan heb je nog het 'foppen' wat de Fransen doen.
Mijn Mégane IV Estate GT205 (massa rijklaar 1505 kg) mag 1700 kg trekken, maar... Het maximale treingewicht is 3380 kg. (Bron RDW).
Stel je wil die 1700 kg trekken, dan mag de auto dus nog maar (3380-1700) 1680 kg wegen. En daar zit je met een bestuurder en passagier zo aan.
In de zomervakantie met kinderen erbij en nog wat in de achterbak (o.a. koelboxje), daalt het trekgewicht nog wat verder uiteraard.
Kortom, staar je niet blind op motorvermogen, er is zoveel meer dan alleen dat. Diezelfde 1.3 TCe met 140 pk in een Mégane mag bijvoorbeeld 1500 kg trekken.
M.b.t. een Captur TCe150 nu al op Nederlands kenteken. Dat kan zeker, want in het buiten was de auto al een tijdje als S-edition leverbaar. Mijn huisdealer heeft er ook nog twee of drie staan:
https://www.renaultkleine.nl/occasions/ ... age-kleine
Edit: Voor die Captur TCe150 - XB-113-V
Mag 1200 kg trekken
Maximum treingewicht is 2644 kg
Die Captur weegt zelf: 1348 rijklaar.
Je kan dan nog 96 kg toevoegen (lees, een flinke bestuurder en verder niets) om die 1200 kg te mogen trekken. Anders ga je al over het treingewicht heen. En met wat prullaria in de auto, een reservewiel, etc. etc. mag ie (officieel) allang niet meer die 1200 kg trekken.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue