Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Dat durf ik niet precies te zeggen,mogelijk onder de auto in de plastic bak waar de ventielatie unit zit.
Deze pomp zit ook in de laguna 2 modellen,en lopen vaker vast.
Een 'aircoboer' kan het systeem spoelen,wat slim is na een vastloper. Zit er ergens gruis gaat een nieuwe pomp weer vlot stuk.
De keren in de werkplaats werd het meestal een nieuwe pomp/droger/condensor.
Dat is overigens best prima zelf te doen als het systeem leeg is.
Daarna naar de aircoboer om ze daar de boel te laten spoelen.
Dat is ook een mogelijkheid. Maar ik heb geen brug....
condensor gaat ok met bumper eraf (eerder eraf gehad), droger/filter is goed bereikbaar maar aircopomp zit meen ik onderin.
zal wat lastiger zijn. of zijn daar tips te geven of elders op forum al goede how to te vinden?
vwb de accu. is een AGM accu noodzakelijk voor de Espace 2.0T ?
en AGM = start/stop als ik het goed begrijp.
websites geven verschillende omschrijvingen
AGM accu is niet nodig.
Deze worden gemonteerd bij auto's waar de accu in het interieur gemonteerd wordt of als deze een start stop systeem heeft. Deze kunnen wat verder ontladen en kunnen iets compacter t.o.v. een normale accu.
Ze zijn ook wat duurder...
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
ok dank voor de info over de accu.
en tevens mechanic dank voor alle reacties. waardevol....
verwacht binnenkort zelf met airco aan gang te gaan.
heb de werkplaats boeken erbij gevonden, veelal Engels en Frans maar prima.
ok, fantastisch, als ik aan de gang ga ga ik kijken wat ik zelf al heb. heb een ph 2 maar dat maakt voor de airco niet veel uit meen ik.
ik heb ooit een heleboel op internet gevonden werkboeken (pdf) op een aparte harddisk gezet. Sommige zijn nogal groot.
Graag nog jullie hulp.
Renault garage zegt toch gebruikte ABS pomp eerst in te moeten bouwen om te kunnen testen of hij ook functioneert. Denken jullie daar ook zo over? want dan is het niet anders.
Vorige keer betaal ik dus € 220 in. btw voor in/uitbouwen gebruikte pomp om erachter te komen dat hij ook niet goed was. Beetje kostbaar en vraag me af of je zo lang bezig bent daarmee want bumper schijnt er niet perse af te moeten.
Zou ik de ABS pomp ook door universele garage erin kunnen laten zetten of raden jullie dat af?
grt en dank
Ik heb bij deze edrijf een splinternieuwe aircopomp laten inbouwen voor mijn grand espace 3.5 v6 voor 370 euro inclusief btw + vullen....ik zou bij dit bedrijf informeren...in het weekend doen zij oom werkzaamheden in de buurt van Utrecht....zeer betrouwbaar !
dank voor snelle reacties.
zouden jullie die ABS pomp ook aan universele garage overlaten?
ik snap dat het niet zo maar even gedaan is maar dealer is echt aan de prijs. ik kan evt wel zelf wat zaken voor hen uitbouwen en later inbouwen zoals de wielkuip, ik zie dat de bumper er niet af hoeft.
Aangaande airco die defect was gegaan...
Zelf nieuwe condensor, droger, druksensor en compressor gekocht en bedrijfje dat eerder mijn airco maakte (2,5 jaar terug) is zo coulant om mijn onderdelen in te bouwen, zaak te spoelen en te vullen tegen uiteraard arbeidsloon en vulmaterialen. Kost het nog een berg (ca. € 800 totaal) maar kan ik er weer met een hele nieuwe airco tegenaan voor een tijdje.
Trouwens ook een nieuwe accu er zelf in gezet van Bosch, dan kan dat ook weer een tijdje mee samen met de gereviseerde dynamo die kapot was gegaan door de slechte accu.
Bij het zelf checken van wat nu oorzaak kan zijn en allemaal verbruikers aan te zetten is waarschijnlijk ook de aircopomp vastgelopen. Dus misschien een tip....Laadstroom defect lampje. Beter gewoon direct bij een garage even laten controleren/meten dan weet je meteen waar je aan toe bent.
stefanbmw schreef:Hallo,
Een jaar geleden is dynamo gereviseerd. Sinds gisteren even na starten melding laadstroom defect. Auto startte verder normaal en reed prima maar wanneer ik alle verbruikers flink aanzet, verwarming, airco op 16 graden, etc. ging motor raar doen en komen er andere gekke meldingen op boordcomputer. Zet ik verbruikers uit en heb ik airco normaal staan dan is er geen probleem. Ik meen ook wat verbrand rubber te ruiken en denk aan krukas-poelie defect aan het gaan.
Aanvulling gisteravond 19:07uur
wilde nog ff kijken naar de melding en probeerde te starten maar dat ging nu niet meer. Ratelend geluid en binnenverlichting aan/uit evenals dashboard en allemaal meldingen.
Met hulpauto via accu gestart, direct gelukt, geen enkel probleem meer, maar wel laadstroom lampje weer natuurlijk. Even laten lopen zonder grote verbruikers aan, na een paar minuten begon het toch te stinken naar verbrand rubber. Dus alles wat ik lees over dit forum en andere is dat dit krukas-poelie is.
aanvulling 21:00uur
Nog even geprobeerd te starten zonder hulpauto. Tsja dat ging weer niet. Weer het hierboven beschreven verhaal. Binnenverlichting aan/uit, ......
Zojuist 15/6/8 09:00 proberen te starten. Ging alleen met hulpauto, even laten draaien en toen begon het zachtjes te roken en te stinken.
Iemand nog opmerkingen hierover, zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd?
Dank!
Ik heb t zelfde probleem gehad en probleem was dat de dynamo defect was....ik heb t inmiddels laten vervangen en ongeveer 500 euro armer....
Hallo. Nu in België op vakantie en weer probleem met laadstroom defect melding. Verbrand rubber lucht dus airco meteen uitgezet. Opnieuw gestart en dan geen probleem. Dan maar even zonder airco. Kan ik beter airco helemaal uitschakelen door stekker eruit te halen? Zo ja is dat mogelijk vanuit motorkap. Meen dat ik zo die stekker zie. Of is alleen op bediening uitzetten voldoende. Dank vanuit De mooie Ardennen. Zal weer zelfde dynamo probleem zijn. Slappe dingen.
Dank. Zag met vlugge check geen gesmolten zaken. Maar moet morgen met licht en hopelijk droog weer verder kijken. Hebben wel 60 km zonder meldingen naar camping terug kunnen rijden. Is dat al kleine vuurproef geweest dat zonder airco aan het geen probleem is voorlopig verder te rijden? En thuis dan dynamo laten maken of vervangen? Volgens mij heb ik in 2018 ook hierdoor tijdje zonder airco gereden omdat het toen ook vakantie tijd was en niemand tijd had.
Begreep dat vorige keer aircopomp was vastgelopen die zorgde voor stank. Dit keer meteen airco uit en direct meldingen weg en geen probleem zover. Maar inderdaad. Kan keer zijn. Dank zover. Kijk morgen even verder. Iig met de airco uit rijden.
Even goed bekeken zover dat gaat. Riem ziet er netjes uit. Geen meldingen verder uiteraard airco uit nog steeds en zet ik tot thuiskomst niet meer aan. Flink bij stationair links rechts met stuur geen probleem. In 2018 had ik airco niet uitgezet en toen was met gelijk probleem uiteindelijk ook aircopomp daardoor vastgelopen. Dynamo was toen aanleiding voor probleem. Bij terugkomst maar dynamo en poelie en rest gaan laten checken.
Goed, vrouw net auto opgehaald. Ruildynamo was erin gegaan. Dynamo defect zoals verwacht na metingen.
Ik even proefrijden en airco aangezet.
Deed t eerst prima en toen ff draaien en achteruitrijden en gevoel weer wat stuurbekrachtiging hapering.
Stil gezet en op gegeven moment gaat hij weer stinken bij riem en uiteindelijk roken, verbrand rubber.
Tsja......
Terug naar garage.
Iemand hier nog ideeën ? Men dacht dat misschien riem te strak terug of ergens een lager defect.
Ik vind het vreemd dat het steeds naar voren komt als die airco aangaat, maar goed. Kan er ook daarin iets verkeerd zitten?
Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 48 secondes:
net belletje garage. Poelie is extra probleempje.
is aan de beurt. draait ongelijkmatig.
nog wat Euro's lichter. na ja werkt dadelijk weer en dan maar snel inruilen.
De krukas poulie is een slijtagedeel wat elke 5jaar/120dkm vervangen dient te worden, gelijk aan de tandriem interval.
Het maakt het duur, elke interval van 5jaar/120dkm:
-tandriemset
-waterpomp
-poly v-riemset
-krukaspoulie
Dat de garage niet gezien heeft tijdens de dynamo wissel zegt eigenlijk genoeg over de garage..Daar zou ik niet weer heen gaan elk geval.
Met een beetje pech smelt de vriem en komt tussen de tandriem, kost je meestal eeb koprevisie. Zeer slordig dus!
Ja, geval van ff snel meten de dynamo is kapot maar verder niets gedaan met de andere symptomen als verbrand rubber, rook, stank.
Chef heeft gemeten en monteurs hebben enkel opdracht gekregen dynamo vervangen. Zij wisten denk ik niets van stank en rook die ik had doorgegeven want had ook opmerking gemaakt over airco, poelie misschien, etc.
Enfin, hopen morgen weer rond te rijden. En dan maar eens werkelijk op zoek naar andere auto. Mogelijk Espace 1.8 225 pk benzine van ca. 2018. Is dat een beetje een betrouwbare zonder (te veel) 'probleemjes' bij normaal onderhoud? Zou dan in ieder geval 1 van via de off. Renault dealer zijn met jaar garantie.
Dan nog, de monteur legt de v-riem over de verschillende omderdelen en kijkt dus naar de poulie. Daar kun je aan zien of die versleten/defect is.
Een espace van die generatie is altijd een dure klant geweest! Als die verder in orde is is oprijden geen optie meer?
Ben middels ergens tussen de 7-10 jaar weg bij Renault, kan je niet helpen aan info over de nieuwere versies helaas.
Ja dat ben ik met je eens. Maar goed we rijden nu weer.
Oprijden is optie maar ik moet ook zo af en toe naar België voor werk en wil dan niet ineens ergens met panne staan.
Rijd nu prive met auto maar wil dan op mijn bedrijf(je) een jonge auto kopen, kan ik ook weer wat afschrijven en minder belasting betalen dan anders en wat plezier ervan hebben.
Overigens vind ik bij stationair draaien, het gebied bij de riem nogal een niet soepel geluid maken, beetje schurend metaalachtig continu hoorbaar. Meer alsof lagertje ergens niet lekker meedraait. Monteur vertelde me dat die poelie ook weer op aparte manier ging anders dan meeste normale poelies. Men moest de krukas helemaal vastzetten met pen om ervoor te zorgen dat moment goed bleef etc. Weet niet of ik het zo goed uitleg. Maar mogelijk is nodige 'geweld' gebruikt, ik weet het niet.
Waar de auto eerst zijdezacht liep hoor je nu steeds/continu op achtergrond een soort licht aanlopend geluid. Mijn vrouw en kinderen waren ff met auto weg en hoorde dat ook dus tsja. Zou het kunnen dat ze met reparatie iets beschadigd hebben waar lagers in zitten? Ja een lastige vraag ik weet maar goed wie weet. Anders moet ik toch maar weer even langsrijden.
Qua andere auto. PHEV of EV heeft de voorkeur met ruimte a la Espace.
ja maar dat is denk ik wel 4 jaar terug.
Heb nog beetje op internet rondgekeken en schurend geluid komt veel uit op spanrol/lagers.
Ik vind het geluid, ook al is het licht, goed hoorbaar, zeker met kap open. Lijkt mij niet de bedoeling. Kreeg na een tijdje stationair draaien ook nog ff luchtverontreiningslampje te zien maar dat ging snel weg. Ik kijk het nog even aan en dan toch maar even langs garage.
Heb ook het idee dat temperatuur onder de kap nogal hoog is maar goed bij stationair draaien. Op een gegeven moment ga je van alles in hoofd halen.
Het vervangen bij een 2.0 16v T zou kunnen zonder te blokkeren,turbo varian heeft de krukas een spie en draait dus niet vrij, echter het vast zetten van de krukasbout kan dan niet op juiste moment.
De garage heeft dus gelijk.
Ik zou niet meer terug gaan naar die garage, dit bijgeluid is al fout 2 in zeer korte tijd.
Bij een defect aan krukaspoulie en loshalen poly v-riem monteerde ik altijd een nieuwe v-riem set incl loop&spanrol. De riem heeft geslipt.over alle onderdelen vermoedelijk, en je wilt iemand met goed fatsoen op weg sturen. Kost wat extra, maar geen trammelant.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
hallo, ik ben marcel. we hebben een grand scenic 2.0 benzine met een CVT automaat uit 2010.(nissan motor en cvt). na jaren moeiteloos vakanties te hebben gereden nu pech, slang van de cvt geknapt, olie eruit. bak uitval. na slang reparatie en olie...
Wij hebben een semi-automaat Twingo uit 2006. Onze auto staat in de 4e versnelling en kan niet meer in de R of in de A worden geschakeld.
Het fabrieksnummer is 8200774905.
Weet iemand nog zo'n pook te vinden. Zou zonde zijn van de...
Ik krijg een melding Luchtkwaliteit.
Volgens horen zeggen is dat een bekend probleem met Espaces.
De sensor kost ongeveer 80 euro, maar waar zit deze?
Is deze relatief eenvoudig te vervangen?
Ik heb een 28 jaar oude Clio Storia met 147000 km op de teller. De auto rijdt probleemloos. Het enige probleem is dat sinds 5 jaar met enige regelmaat het waarschuwingslampje voor de dynamo gaat branden.
Inmiddels heb ik nu 2 keer de dynamo en...
Ik heb een espace uit 2004.
Recent is het instrumentenpaneel / dashboard ermee opgehouden. Alles functioneert nog gewoon qua rijden maar ik zie dus niet wat ik doe. Met een flinke klap op het dashboard doet ie het weer een paar...
Goedemiddag 🤗
Ik heb vorig jaar een Renault twingo uit 2002 gekocht en dit is zowel een schakel als automaat.
Ik kan dat zelf instellen.
Maar nou bokt hij soms en soms slaat hij van zelf als ik op automaat rijd over naar schakel.
Ik heb m’n accu na...