Afstand glazen platen panorama dak

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door stefanW »

Hallo mede-forumleden.

Onlangs hebben wij een renault scenic 2 1.6 16v business line aangeschaft uit 2007 met 140000km op de teller. Hierin zit het beruchte panoramadak, welke dus ook helaas geluid maakt. Bij aanschaf dit helaas niet goed gecontroleerd en ook niet gemerkt dat deze op een gegeven moment gaat fluiten aangezien wij geen snelheden boven 100km/h hebben gehaald.

Nu zag ik zelf al we dat er vrij veel speling op het schuifdak zat. Heb via ebay 4geleiderubbers besteld en deze gemonteerd. Speling is een stuk minder maar zeker niet weg helaas. Lijkt er eigenlijk op dat de geleiderails versleten is. Ik zie namelijk blank metaal als ik in de rails kijk.

Toevallig heeft mijn vader sinds kort ook een scenic 2 aangeschaft echter betrefd dit een phase 1. Gisteren beide daken vergeleken. En merk dus dat bij hem er eigenlijk geen speling in het dak zit. Wat mij verder opviel is dat tussen mijn voorste en achterste glasplaat ca 12mm ruimte zit. Terwijl dit bij zijn auto ca 6mm is. Wat ik natuurlijk erg vreemd vind.

Nu is dus eigenlijk mijn vraag. Hoe kan het dat er bij mijn auto bijna het dubbele aan ruimte tussen de 2glasplaten zit in gesloten toestand? Heb de glasplaten vergeleken en deze zijn op beide autos even lang. En ook de ruimte aan voor en achterzijde van de platen t.o.v. het dak van de auto zijn eigenlijk hetzelfde.

En is het eventuuel gemakkelijk om 2 nieuwe geleiderailsen te plaatsen op de auto? Ben zelf wel redelijk technisch.

Alvast bedankt voor de hulp, wij worden namelijk redelijk gek van het fluitend geluid in de auto. Wat heel erg zonde is aangezien de auto echt heerlijk rijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door mechanic »

Ligt het glazen paneel in dichte positie wel echt vlak?
Er was een oplossing voor,door wat extra revetjes te monteren om het paneel vlak te krijgen. Details weet ik niet meer,wellicht een ander lid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door stefanW »

Beste Mechanic,

Nee het dacht ligt niet vlak t.o.v. de vaste plaat. Dit is echter bij mijn vader zijn auto ook niet het geval en hij heeft dus totaal geen last van wind geluid etc. Heb al wel gelezen hoe dit eventueel moet. 3ringen van 1mm onder de vaste plaat waardoor deze dus iets omhoog komt. Maar het gaat mij nu eigenlijk meer om de ruimte tussen de platen. Wellicht dat er leden zijn die de ruimte tussen hun platen willen/kunnen opmeten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door lagerwaard »

ik heb zelf een scenic 3 , ik heb even de ruimte tussen de glasplaten gemeten en die is 9.5 m/m.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door stefanW »

Lagerwaard,

Bedankt, heb geen idee of deze platen nog hetzelfde. Heb al wel een paar geparkeerde scenics gespot met panorama daken. Viel mij op dat de afstand over vrij klein is t.o.v. Mijn auto. Dus het klopt hoogst waarschijnlijk dus niet zoals het bij de mijne zit. Ben dan ook bang dat ik het gehele frame moet gaan vervangen.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van het frame?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door lagerwaard »

op you tube is een en ander te vinden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door stefanW »

Heeft er iemand ook ervaring met het “buigen” van het frame. Het gaat dan met name om het “S” stukje welke in de engelse filmpjes wel wordt beschreven. Zei zeggen dat dit toch enigsinds verbuigt in de loop der jaren. Vindt het zelf nogal een risicovolle operaties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Afstand glazen platen panorama dak

Bericht door lagerwaard »

Stefan, ik zou proberen om hem zo goed mogelijk dicht te krijgen zodat je geen wind geluiden meer maakt en daar bij laten.
Een open dak geeft echt geen voordelen, de Scenic van mij heeft het ook en ik heb hem gekocht om dat het geheel mooi is , een zwart dak met een witte auto.
Ook de glazen platen, hier onder zit je met de zon er op heerlijk onder te bakken, ik heb dan ook altijd het gordijn dicht.
Nee , het is echt niet meer comfort, ik had liever een banden alarmsysteem gehad, daar heb ik in het verleden wel veel aan gehad.
Ook omdat er geen reserve wiel bij is.
Maar goed dat is voor een ieder anders .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht