Electronica klachten. Door vocht?

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
kiekerjan
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2018 18:28
Actief als: particulier

Electronica klachten. Door vocht?

Bericht door kiekerjan »

Ik heb sinds dit weekend een stel problemen met mijn Renault Twingo II (DCI, 2011). Misschien dat iemand hier een snel antwoord heeft. :thumb:
De Twingo heeft een tijdje stil gestaan (ongeveer 2 maanden) en nu duiken er een aantal problemen tegelijkertijd op:
  • Waarschuwingslampje van stoelriem gaat aan (en weer uit) tijdens het rijden. Riem zit gewoon vast
  • Geluid uit de voorspeakers stopt er soms mee
  • Cruise control valt uit (aan uit zetten met knopje linksonder dashboard nodig)
  • Sommige elementen uit de kilometerteller gaan niet meer aan (bijvoorbeeld de 1 van 100 en het onderste rode blokje van de brandstofmeter)
Weet iemand of er een plek is die ik makkelijk kan controleren op vocht of dierlijke knaagschade? Waar wellicht wat kabels bij elkaar komen die bovenstaande functies controleren? Ik vermoed invloed van vocht omdat het ook vochtig lijkt in de auto. Maar het kan natuurlijk net zogoed iets anders zijn... :think:
Weet iemand een handleiding of video om eens achter het dashboard te kunnen kijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Electronica klachten. Door vocht?

Bericht door Renault47 »

vreemde en onlogische meldingen duiden vaak op onvoldoende boordspanning. Dus ik zou daar eerst naar kijken. Meet de accuspanning eens met motor uit (moet > 12,3 volt zijn). Met stationair draaiende motor moet de spanning tussen 13,6 en 14,5 volt liggen. De spanning mag stationair niet onder de 13,6 komen als je enkele stroomverbruikers aanzet zoals achterruitverwarming, dimlichten etc.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kiekerjan
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2018 18:28
Actief als: particulier

Re: Electronica klachten. Door vocht?

Bericht door kiekerjan »

Bedankt! Motor uit is de spanning 12.6 V. Stationair met en zonder stroomverbruikers: 14 V
Nog andere ideeën?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Electronica klachten. Door vocht?

Bericht door Renault47 »

is de voetenruimte passagier en/of bestuurder vochtig? Ik ken de paravaan constructie van de Twingo 2011 niet, maar zit deze niet verstopt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht