Willekeurig moeizaam starten Mégane Break 1.6 16v bj. 2002

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Willekeurig moeizaam starten Mégane Break 1.6 16v bj. 2002

Bericht door Fientje »

Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break 1.6 16v automaat uit 2002. Inmiddels 316k op de teller.

Al sinds lange tijd heeft de auto op willekeurige momenten moeite met starten, alleen bij een eerste start v/d dag en nooit voor de ogen vd garage. Op een gegeven moment is de (slechts 1,5 jaar oude reeds nieuwe type) BDP-sensor nogmaals vervangen. Hij heeft het toen 2 maanden/7500km prima gedaan. Tot hij een maand geleden 2 dagen achter elkaar niet zo vlot aan ging als normaal... extra seconde of zo... niet meteen zorgelijk, maar ik vreesde al dat het weer problemen ging betekenen...

Nu moet ik op willekeurige dagen bij de eerste start v/d dag 10 secondes of langer doorstarten. En dan gaat 'ie op een gegeven moment pruttelen maar moet ik blijven doorstarten tot hij echt op gang is, anders blijft 'ie niet lopen. Gaspedaal bedienen tijdens starten heeft geen effect zolang hij niet aanslaat. Er zit een LPG-installatie in en geforceerd starten op gas geeft hetzelfde (dus probleem met benzinetoevoer haast uitgesloten).

Als 'ie eenmaal gestart is kan ik 'm direct uitzetten en weer starten zonder problemen. Geen foutcodes. Rijden doet 'ie prima.

Sinds een paar weken is erbij gekomen dat 'ie bij een warme start wel eens herhaaldelijk wil afslaan nadat 'ie gestart is. Doorgaans als ik de automaat in de versnelling zet en de stuurbekrachtiging belast. Op benzine of gas maakt niet uit. Volgens de garage wordt dit afslaan veroorzaakt door aanzuiging van valse lucht via de lekke rembekrachtiger. Die wordt dus volgende week vervangen.


Echter, ik denk niet dat de startproblemen hiermee te maken hebben. Maar wat is het dan wel? Het gebeurd nooit voor de ogen v/d garage, er ontstaan geen foutcodes en ik begin het idee te krijgen dat ik er inmiddels zó vaak mee ben langs geweest dat ze er niet meer echt naar kijken als ik weer begin over moeilijk starten :| Het is immers niet met opzet reproduceerbaar.

Bougies zitten er pas 1000km in. De penbobines zijn zo'n 24.000km/half jaar oud. Brandstoffilters zowel benzine als gas zijn recent (1-2 maanden geleden) vervangen. Stappenmotor lijkt me uitgesloten daar het gaspedaal bedienen tijdens het niet willen aanslaan geen effect heeft.

Het starten vanmiddag (eerste start v/d dag) ging zo:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht