TMC vs Real time Traffic info

De nieuwe R-Link 2 komt met wat andere specificaties, vandaar een eigen topic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Mijn Rlink2 rept van TMC in het navigatiescherm. Betekent dat dat ik verkeersinfo via TMC krijg, dus via het radiosignaal? (traffic message channel)
De verkeersinfo is vrij beroerd tot nu toe namelijk (tijdens de spits op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam geen enkel file aangeven bijvoorbeeld, a; zie ik af en toe wel ongelukken en zo)

Ik zie de Rlink store niet in het menu (of eigenlijk grayed out) dus ga ik er vanuit dat ik op dit moment geen connected services heb en dus niet de real time traffic info. En dat het systeem dus terugvalt op TMC via het radiosignaal. Maar ik kan daar nergens iets over inden, bv een setting om het radiostation te selecteren.

Al kreeg ik via de rlink2 website en toolbox wel een nieuwe kaart aangeboden, maar dat is kennelijk een andere service als de real time verkeersinfo en connected services?.

De dealer meldt me dat zij momenteel geen services kunnen /mogen activeren van Renault Nederland. Dus dat ik nog even moet wachten... De auto is echter nog net geen 3 jaar oud, dus ik zou verwachten dat alle services het nog doen de eerste 3 jaar....
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door TheSarge »

Gewoon lekker zelf account aanmaken op My Renault. Nummers koppelen waarom wordt gevraagd alles kopen wat je wilt hebben, downloaden, installeren en 30min later werkt het

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Vanochtend kreeg ik opeens wel een melding van een file...

Zelf een account aanmaken en een abbo nemen zou prima zijn, ware het niet dat de dealer mij beloofd had dat zij er voor zouden zorgen dat de auto de eerste periode weer nieuwe kaarten en traffic updates zou hebben. Dus ik moet nog even wachten totdat zij wat kunnen doen.

Als in de tussentijd de traffic info via TMC zou komen is dat prima werkbaar, in de meeste situaties is dat ook wel bruikbaar.

maar afgelopen week kreeg ik dus meestal helemaal niets.

Op screenshots van andere Rlink2 heb ik een ander icoontje gezien voor traffic info dan bij mij getoond wordt. Het gaat om het vakje onder de aankomsttijd,. Bij mij staat daar geen auto met een signaaltje, maar 3 letters TMC. Als het dan TMC is dan zou ik verwachten dat je ergens iets kan instellen, bv de radiozender die je ervoor gebruikt (mits een Rlink2 over meerdere tuners beschikt natuurlijk....). Ik luister naar 538, maar dan via DAB
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheWizardbc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 sep 2016 20:04
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door TheWizardbc »

De TMC ontvanger staat meestal los van de zender die op dat moment op staat. Het wordt alleen meegezonden met FM zenders.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Hoe dan ook , ik krijg soms geen enkele info, soms enkele meldingen. Een keer (bij toeval) zat daar ook de file tussen waar ik langs moest.

Conclusie is m.i. dat zonder subscriptie je geen verkeersinfo krijgt op de R-link2 van enigerlei waarde.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheWizardbc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 sep 2016 20:04
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door TheWizardbc »

exroosje schreef:Hoe dan ook , ik krijg soms geen enkele info, soms enkele meldingen. Een keer (bij toeval) zat daar ook de file tussen waar ik langs moest.

Conclusie is m.i. dat zonder subscriptie je geen verkeersinfo krijgt op de R-link2 van enigerlei waarde.
Nee, TMC is waardeloos. Is Android Auto draaien geen optie?

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Jazeker. Dat gebruik ik nu als alternatief.

Ik ben uit mijn vorige autos echter gewend dat TMC best wel bruikbaar is als je kunt leven met wat minder detail en minder actueel (bv voor een ritje in het weekend). Android auto met google geeft de beste info, maar het ingebouwde navi gebruiken is ook convenient.

Het valt met tegen dat de TMC ondersteuning dan zo slecht is. Dat betekent feitelijk geen verkeersinfo als je met het ingebouwde systeem werkt. Terwijl het toch geen rocket science is, dat is al een jaar of 10 ingeburgererd,
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PHESPACE
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:16
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door PHESPACE »

Mijn ervaring met TMC is dramatisch.
Het doet iets, maar meestal is de informatie vertraagd en/of achterhaald.

Google maps, Flitsmeister gebruiken een goede database voor files.
Hetzelfde geld voor TomTom Live traffic. Ik ben zelf nog aan twijfelen om toch Live service te kopen.

De navi in de auto is goed, maar gebruik het nu amper omdat ik Google Maps gebruik op telefoon.
HEb nog oudere versie van Rlink zonder Android auto. Ga in januari upgraden..

Ik heb tot jr geleden leaseautos gereden en TMC werkt inderdaad in de ene auto beter dsn de andere, maar niets overtreft Google Maps of life traffic..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Ik ben het wel met je eens, in mijn vorige citroens werkte tmc best goed. In een becker radio het beste. Daar kreeg je zelfs mobiele controles door. Magneti Marelli deed het iets minder maar ook goed. (Wie maakt eigenlijk de rlink 2) Die radios hadden dan ook een separate 2e tuner voor tmc. Die continue scant voor de beste tmc zender.

Alleen fundamenteel issue is dat het niet over de grens werkt of zelfs nog localer in belgie en duitsland. En in Italie kreeg je alleen generieke meldingen.

Het zou echter wel prettig zijn als het iets was om op terug te vallen. Wat als Renault met de connected servics stopt?
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PHESPACE
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:16
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door PHESPACE »

Renault connected service is gewoon tomtom LIFE service.
Heb zelf kaart van tomtom geïnstalleerd.

Verwacht daarmee dat dienst niet snel zal stoppen.
Alleen de vraag is of Android auto doordat blijft verbeteren en gratis is niet de navigatie ben auto fabrikant overbodig maakt..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Elders op dit forum is aangetoond dat de renault service niet 1 op 1 dezelfde info geeft als tomtom.
Dus Renault zit er tussen.
Omdat ze stoppen met tomtom lijkt me deze service ook niet tot het eind der tijden te bestaan....

Dat er los van renault kaarten geladen kunnnen worden (van de iGo, dat is dus ook niet perse tomtom, kan ook navteq zijn) is wel goed voor de economische levensduur van de r-link2. Bv bij Volvo is het echt na 12 jaar over... En dat is vanaf intro, niet vanaf levering.. Kan dus ook maar 8 jaar zijn.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

De dealer heeft vandaag de connected services geactiveerd en ik kreeg direct allemaal updates en ook meldingen. Ipv TMC zegt ie nu tomtomtraffic.

Dus die tomtom naam wordt wel gebruikt (terwijl de info op de Renault minder volledig zou zijn..). Maakt mij vooralsnog niet uit, want ik zie nu tenminste verkeersinfo.
Wel vreemd dat er ook een TMC feature op de Rlink2 zit die volkomen niet werkt (en ook instelmiddelen mist om hem wel werkend te krijgen, bv selectie van het TMC station)
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door TheSarge »

Mijn ervaring met TomTom live service in mijn Espace zijn heel goed. Altijd realtime info en komt heel snel door. Gewoon via Renault afgesloten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
exroosje
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 dec 2019 09:52
Actief als: particulier

Re: TMC vs Real time Traffic info

Bericht door exroosje »

Eerste indruk is ook prima. Vooral benieuwd hoe het over de grens werkt. BV wanneer krijg je een waarschuwing over de Gotthard... Op tijd genoeg om bij Basel de st bernard te kiezen ( of zelfs eerder de keuze om Zwitserland helemaal te vermijden). Google blijkt niet zo ver vooruit te kijken en gaat er vanuit dat een file over een paar uur wel weer opgelost is (beetje naief....)

Maar .. Wat alleen als Renault de samenwerking met Tomtom stopt in 2021 en overstapt op Google.. Krijg je dan Google services (ook prima) of geen services en dus TMC (helemaal niet prima).

Nu is het juist perfect dat je via Renault tomtom traffic info krijgt en via android auto heb je google traffic info (of waze). Best of both worlds.

Vooral omdat ik al wel eens meegemaakt heb in een"google treintje" terecht te komen op een drukke spits. Opeens reden we in een "file" over een landweggetje wat achteraf gezien een domme route was (maar google adviseerde het). Via tomtom krijg je hopelijk weer net wat anders geadviseerd.
Talisman Grandtour Initiale Paris DCI160 EDC Noir Amethyste Afbeelding
Alles plus trekhaak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht