Ervaring LPG 2.0T

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Ervaring LPG 2.0T

Bericht door yup »

Geachte mede Renault rijders. Vandaag heb ik een beetje over LPG nagedacht. Omdat dit een heel los onderwerp van de auto zelf is daarom nieuw topic.

Zijn er ervaringen met LPG met de 2.0T 170 pk blok? Is dit een beetje betrouwbaar? En is er een kleppensmeersysteem nodig (flashlube achtig iets?).

En qua merk, ik heb een paar bedrijven gebeld en allemaal raden ze BRC aan, iemand ervaring ermee? Qua garantie geven ze allemaal tussen de 3 en 5 jaar garantie, dus dat zit wel snor.

De reden waarom ik LPG overweeg (ik ben er nog niet helemaal over uit!) is ik rij rond de 12-15k per jaar, dus dan is dat vrij snel terugverdiend.

Pro LPG:
-Kosten, is meer dan 1 euro per liter goedkoper dan benzine
-Met een dorstige auto zeer snel terugverdiend, en de 2.0T in de Grande Espace is dorstig kan ik je vertellen :mrgreen:
-Milieuvriendelijk? (als je daarom geeft).
-Als ik hem laat inbouwen heb ik garantie dus als er gezeik is met het LPG systeem mogen ze dat lekker uitzoeken.
-Groter rijbereik! Lijkt onzin argument, maar als je het zo ziet kan je veel verder mee rijden. (je hebt immers 70 liter benzine en xx liter LPG tank).

Nadelen LPG:
-Grote investering in auto, krijg je niet meer terug als je de auto kwijt wilt.
-Slijtage motor/kleppen?
-Meer electronica en allerlei andere spullen erin, dus nog meer potentiële storingen in de auto.
-Hogere MRB want auto is zwaar.
-Geen plek meer voor reservewiel, moet in de auto mee. Gelukkig heb ik maar 6 stoelen dus ruimte te over maar toch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door mechanic »

Destijds raadde Renault een lpg systeem bij de f4r-turbo af. Degene die ik in de werkplaats zag hadden dan ook geregeld problemen met motorloop,vroegtijdige slijtage.
Dat is dan weer iets wat niet onder de garantie van de inbouwer valt normaliter.

M.i is het geen goede keuze,helemaal niet als de auto al wat kilometers gelopen heeft.
Het voordeel is bij 1 groot defect aan de motor meteen verdampt.

De ongeblazen f4r motor doet het prima op lpg,een klepsmeersysteem is zoiezo altijd aan te raden.

Als je het bijv na 2 jaar terug verdient hebt is het wellicht slimmer de meerkosten van benzine tanken te slikken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Timo1990
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 aug 2015 01:03
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door Timo1990 »

Ik heb een Avantime 2.0T met 333.000 kilometer die een paar jaar nadat die nieuw was een LPG installatie kreeg. Zit een installatie in van Prins. Ik heb de wagen nog niet zo lang, maar het werkt perfect. Motor loopt mooi en presteert goed. In heb alle onderhoudspapieren erbij, zit weinig geks bij wat LPG gerelateerd is.
Renault Avantime 2.0T Privilége 2003 blauw
Renault Espace 2.0 TSE 1986 groen
Renault Espace 2.0 GTS 1987 grijs
Citroen BX 1.6 TZI 1991 wit
Citroen Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Citroen Xantia 2.0i SX 1993 blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door yup »

@ mechanic : ik heb geen enkele twijfel over je kennis van Renaults, maar ik lees toch echt veel succesverhalen over deze motoren op LPG, ook op hoge km standen.

@ Timo1990: bedankt voor de info!

Ik ga het even laten bezinken hoe en wat. Overigens was de laatste tank 1:8,15. Dat is niet grappig meer met de huidige brandstofprijzen. Ik heb in 1 maand € 400 aan peut uitgegeven. Een snelle berekening leert mij dat dat € 4.800 op jaarbasis is... Zelfs als dat naar € 300 gaat is dat € 3.600 per jaar.

Ik ga het deze maand even aankijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door mechanic »

Het inbouwen van een lpg installatie is bij hogere km-standen twijfelachtig.
Heb er velen gezien waarbij bij lpg/hogere km-stand de cilinderkop bovengemiddeld sleet ,en een koprevisie nodig is. Daarbij neem je ook andere zaken mee en is het een dure.

Ga er elk geval niet vanut dat je tot astronomische km-standen kunt rijden zonder kosten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sawespace
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2013 00:14
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door sawespace »

Ik lees mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
A mind is like a parachute - it only works when it is open

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door yup »

Ik heb de bougies (plus een rits aan andere onderdelen zoals filters en wissers) besteld + een hele sterke systeemreiniger van Wynn's. Bougies uiteraard NGK.

Wat ik nu wel zie is dat de auto met E10 echt meer verbruikt dan met BP Ultimate. Er zit nu Total Excellium 98 in en daar zit helaas ook dat E10 gezeik in. Volgende tank wordt nieuwe bougies + BP Excellium + die reiniger van Wynn's erin kiepen. Met Excellium en E10 toch af en toe een motorlampje, probleem is ik rij niet altijd in die auto en dan weet ik niet of het lampje gaat knipperen of niet. Voor de duidelijkheid de auto rijdt perfect en ook stationair draait hij perfect.

LPG verhaal wil ik nog een maand of 2 max afwachten dan ga ik kijken naar verbruik km's etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



msw73
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2016 14:13
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door msw73 »

in 2016 grand espace 2.0T bj 2007 met lpg (brc) gekocht, had toen al 170k op de teller. 3,5 jaar en 100k later nog steeds geen motorische problemen, die te wijten zijn aan lpg installatie.

inmiddels rij ik al 20 jaar lpg, verschillende systemen (brc/vialle/prins), automerken (volvo/audi/renault), motoren (1.8/1.8t/2.0/2.0t/4.2) en tot toe nog steeds met veel plezier.

persoonlijk denk ik dat een smeersysteem in dit geval niet nodig is, maar als je twijfelt en het budget er voor hebt zou ik het wel doen. bedenk wel dat je regelmatig een nieuwe navulfles dient aan te schaffen a 25 euro enn de toch al kleine motorruimte weer iets voller wordt

succes met je keuze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sawespace
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2013 00:14
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door sawespace »

@msw73

Merk je nog überhaupt iets van slijtage tov aanschafdatum, in de vorm van (licht)verminderde prestaties oid?

Als je nu voor de keuze zou staan om zelf een lpg in te bouwen welke merk installatie zou je voorkeur hebben?

Ik denk dat niemand 100-300€ over heeft om een zinloos klepsmeersysteem aan te schaffen maar het wordt best wel goed aangepraat en eigenlijk als je het niet doet word je al een beetje veroordeeld dat je igv motorschade er zelf voor verantwoordelijk bent doordat je die kosten wou besparen. Nou snap ik de economische kant wel van het verhaal van de verkopers z’n kant maar je moet wel stevig in je schoenen staan en goed onderlegd zijn met kennis waarom je het niet zou doen. Denk dat veel mensen de kosten voor zo’n klepsmeersysteem voor lief nemen als een stuk garantie en rechtvaardigen dat door hopelijk minder schade aan de motor. En zo’n flesje af en toe wordt dan voor lief genomen. Wat is jouw redenatie dat het overbodig is?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
A mind is like a parachute - it only works when it is open

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Ervaring LPG 2.0T

Bericht door yup »

Even een update, ik heb de nieuwe bougies + luchtfilter + int. filter erin gepleurd.

Vooral het luchtfilter was een hel om te doen, je kreeg de ouwe er op geen enkele manier eruit tenzij accu eruit halen en daar had ik nu even geen zin in. Er zit een losse stukje aan de buis die richting de motor gaat, dat stukje eruit gehaald, filterhuis tussenuit gewrongen oude filter eruit nieuwe erin.

Opvallende zaken, oude waren ook NGK bougies, precies dezelfde als wat erin is gegaan, ik vond de bougies er eigenlijk niet verkeerd uitzien, niet te zwart maar ook niet te wit. Ik heb wel het idee dat ie zuiniger loopt maar goed dat weten we pas na een paar tankbeurten. Interieurfilter was uiteraard het makkelijkste om te doen, ik heb er een koolstoffilter ingedaan die filtert wat meer schadelijke stoffen eruit.

Wat wel opvallend is dat 1 bobine anders eruit ziet (bovenkant is rond) en de andere 3 hebben een platte bovenkant. Op alle bobines stond Renault-Beru ik neem aan dat dit originele bobines zijn?

Overigens heb ik 2 scenario's in gedachten, of inruilen voor een diesel of LPG erop gooien. Het inbouw bedrag van de lpg installatie heb ik in een jaar er uit en dan hou ik zelfs een paar 100tjes over... Overigens is LPG mede door het gigantische verbruik maar marginaal goedkoper per jaar dan diesel, dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar MRB van LPG scheelt weinig met die van diesel (3 tientjes per maand in het nadeel van de diesel). Ik moet hoe dan ook zsm een knoop doorhakken dus er komt of LPG in of de auto is weg.

Behalve het verbruik ben ik overigens zeer tevreden over de auto, hij remt, schakelt en trekt echt goed op, vooral dat optrekken is indrukwekkend voor een bus van 1700kg. (niet dat ik dat vaak doe, maar als het moet is dat wel leuk).

@ sawespace, ik heb verschillende LPG specialisten gebeld en die zeiden allemaal in koor dat kleppensmering niet nodig is, pas wanneer je echt gigantische km's gaat rijden is het interessant. Voordat je kleppen zijn verbrand is de auto al economisch niet meer rendabel om te fixen. Ik heb dit van verschillende onafhankelijk van elkaar werkende LPG specialisten gehoord, ik neem aan dat zij wel het een en ander vanaf weten. En ze verkopen dat spul zelf, dus meer winst waarom zouden ze dat dan afraden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht