Aanhaalmoment nokkenas zelf en tandwiel F8Q

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Aanhaalmoment nokkenas zelf en tandwiel F8Q

Bericht door de mon »

--- Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting ---Clio 1999 1,9 diesel F8Q Lucas pomp
Blaast op zijn luchtfilter en moet 'm zeer dringend speling geven op 1 of meer inlaatkleppen. Dus 'n beetje van de klepsteel.
Maar ik vind nergens het aanhaalmoment van de lagerschalen en van het tandwielen?
Omwille van het soms stotteren motor heb ik mij een occasie motor aangeschaft. En heeft ook 1 inlaat waarbij het potje van de inlaat 4° niet meer ronddraait.
En pas juist op de laatste dag ontdekt dat inlaatkleppen zonder speling een symptoom hebben als lucht in de pomp. Maar o ringen gashendel en vervroeging had ik verleden week vervangen.
Met mijn occasie motor kan ik nu wat oefenen en desnoods in de mijne steken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Aanhaalmoment nokkenas zelf en tandwiel F8Q

Bericht door de mon »

'k Vind nergens iets, dat wordt gokken: nokkenaspoelie 5 en nokkenas zelf 4 kgf voor de 8 mm bouten.
Van m'n oude Volvo had ik die klepstoters nog gevonden en verscheidene pastilles op dikte. Mijn Reservemotor ben ik daarmee aan het afstellen. En dat past correct. Wel wat geklooi met het opmeten .
En een dagje werk vooral door dat meten. Pomp en houder opzij, vacuumpomp eraf met die ene moeilijke torx. Ben eens curieus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
de mon
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Aanhaalmoment nokkenas zelf en tandwiel F8Q

Bericht door de mon »

Werk heb ik stilgelegd, al goed ging ik eerst de klepspelingen even nazien, alvorens distributie, water aflaten om de vacuumpomp los te maken, etc.
Alle kleppen hebben speling! Maar tot mijn verwondering zag ik randen van olie in het koelwaterbakje. Met 260 K en zulk defect houdt 't op. Zelfs 's morgen bij een koudstart heb ik soms
Kangoo mon nokkenas.jpg
een plof ergens zoals een terugslag.
Nu ga ik die Clio II motor in orde brengen, 1 Inlaat heeft de juiste speling, de andere is nog verder puzzelen.4° Inlaat zat zonder speling, de andere 3 minder dan 05 maar de stoter draaide nog rond.
Met 140 K zou die wel goed zijn, compressie meet ik wel even. Is wel een mechanische inspuitpomp maar 't mijne zal wel passen.
Nokkenasriemwiel noemt die poelie anders vindt je dat niet (60 nM en lagerkappen 21-25 nM)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht