Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Voor alle informatie over verschillende type banden en (lichtmetalen) velgen.
Forumregels

- Postings worden, wanneer ze niet algemeen van toepassing zijn, ééns in de zoveel tijd verplaatst naar het model-specifieke forum gedeelte.
- Plaats gerust uw Banden/Velgen vraag hier, maar vermeld wel voor welke model Renault u deze vraag stelt.
Plaats reactie

Topic author
martijncouvee
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2018 15:34
Actief als: particulier

Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door martijncouvee »

Onder mijn Grand Scenic 2019 zitten 20" velgen met zomerbanden. In de winter wisselde ik altijd naar winterbanden dus dat wil ik met deze auto ook gaan doen. Passen er alleen 20" velgen o der deze auto??? Ik zie nergens kleinere maten......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Kata »

martijncouvee schreef: 22 jun 2020 08:04 Onder mijn Grand Scenic 2019 zitten 20" velgen met zomerbanden. In de winter wisselde ik altijd naar winterbanden dus dat wil ik met deze auto ook gaan doen. Passen er alleen 20" velgen o der deze auto??? Ik zie nergens kleinere maten......
Hebben onze wagen nog niet maar zit met dezelfde vraag en ging me er deze zomer eens met bezig houden.

We hebben als optie een stalen 17" reservewiel genomen. Ik vermoed dat het dan gewoonweg een kwestie is van de correcte stalen velgen voor 17" winterbanden aan te schaffen?

Wat ik wel op het 1e zicht vermoed is dat het in elk geval een dure zaak gaat worden. En dat omdat de juiste maat in winterbanden voor 17" al begint bij 205/70/17. Daar is niet zoveel keuze zie ik. En die zijn dan nog heel duur ook.
Komt nog bij dat een extra setje bandendruksensors ook niet zo goedkoop is...

Ik denk dat je ergens moet bekijken of je ipv 17" misschien niet beter bent met 18 of 19".

Laat in elk geval weten wat het is geworden of waar je aan denkt. Ik ga me er dan ook eens in verdiepen.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

koen b
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2011 17:03
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door koen b »

ondertussen al andere opties gevonden? Ik hoor het graag, ben ook op zoek.
scenic 2007 - 92000 km
scenic 1999 - 290000 km
clio 2004 - 85000km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Kata »

Eerlijk gezegd ben ik er nog niet helemaal uit geraakt omdat ik er nog niet de nodige tijd voor heb kunnen vrijmaken om eea uit te zoeken. Hebben dan maar beslist om bij de dealer gewoon 20" stalen velgen met sensors en winterbanden erop aan te schaffen. Nog niet effectief besteld maar 1 dezer dagen wel van plan.

Wel redelijk prijzig (+- 1100€ voor stalen en 1600€ met alu velgen). Anderzijds moet je voor stalen velgenset al een 200 a 300€ rekenen, de sensors zijn ook niet zo goedkoop en daar bovenop nog de banden en je ziet ook bij een niet merkdealer toch ook al aan een bedrag in die richting. Zal het tegen einde deze week toch moeten uitzoeken dus nog even geduld.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door mechanic »

Gezien de matige winters in NL, zou het ook een optie kunnen zijn om 4 seizoensbanden te nemen.
Evengoed stevig aan de prijs, echter geen wissels/opslag meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

koen b
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2011 17:03
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door koen b »

4 seizoensbanden hebben minder grip als winterbanden , kosten meer en slijten vlugger,en matige winters .....op nat wegdek is je remafstand "veel" kleiner met winterbanden
scenic 2007 - 92000 km
scenic 1999 - 290000 km
clio 2004 - 85000km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door maestro12 »

4-seizoenen banden hoef je niet iedere keer te laten wisselen, dus zijn uiteindelijk goedkoper
4-seizoenen banden slijten niets sneller dan een zomer of winterband (ervaring)
Remweg op nat wegdek doet een 4-seizoenenband nauwelijks (minder dan een meter verschil) onder voor een winterband op droog wegdek en duurt het met een zomerband ook maar 3 meter langer (vanaf 100km/u, temp onder 7 graden volgens ANWB)
Als je banden op velg wisselt, is dat ook niet bevorderlijk voor de veiligheid (karkas) van de band
Alleen als je op echt ijs staat verslaat een winterband ruimschoots de 4-seizoenband (maar als je een 4-seizoenenband met 'alpine markering' hebt, is er wel verschil, maar ook niet zo duidelijk meer)
Als temperaturen boven de 7 graden blijven is de compound van een winterband eigenlijk te zacht en zal de band extra slijten en een iets slechtere wegligging vertonen.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Kata »

Mijn ervaringen -> Heb vroeger (en nu met de nieuwe aanschaf ook) een tijdje over 4 seizoensbanden gedacht maar ivm de nadelen ga ik toch liever voor een setje zomer- en winterbanden. En dan spreek ik enkel over mijn persoonlijke gebruik. We rijden namelijk regelmatig in de winterperiode door oa Duitsland en Oostenrijk en daar zijn winterbanden (of 4-seizoensbanden met de juiste markering) verplicht. En het verschil in grip tussen 4-seizoens- en winterbanden is in de besneeuwde gebieden dan écht wel te groot. En bij nat en droog maar warm weer zijn de verschillen in remafstand tussen zomer en 4-seizoensbanden dan weer te groot.

Ik denk dat als je enkel in België en midden tot zuid Nederland rijdt de voordelen van een winterband nog min of meer te minimaliseren zijn en ivm de vermelde nadelen in de zomer zou ik zelfs geen 4-seizoensbanden overwegen. Enkel bij sneeuw is de remafstand korter. Als je dan de slijtage factor bekijkt is de keuze snel gemaakt. En die slijtage is gewoonweg normaal want ivm d eigenschappen is het rubber van een 4-seizoensband iets zachter en dus aan meer slijtage onderhevig maar dat dan weer enkel in de warmere periodes. In de koudere zal de slijtage van zomer- en winterbanden dichter bij mekaar liggen maar totaal gezien zal de zomerband dus minder snel verslijten.

Maar is mijn persoonlijke keuze natuurlijk.

Toegevoegd in 18 minuten 54 secondes:
koen b schreef: 17 nov 2020 18:27 ondertussen al andere opties gevonden? Ik hoor het graag, ben ook op zoek.
Normaal gezien krijg ik nog voor het weekend een offerte van een gewone bandendealer voor alternatieve velgen, druksensors en banden. Maar ook dat zouden 20" types zijn.

Als ik die prijs heb zal ik die hier ter vergelijking (zonder de dealer te noemen) posten.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



De Verschrikkelijke
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2020 20:48
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door De Verschrikkelijke »

In een ander linkje heb ik het een en ander al gezegd m.b.t. de velgen voor dit model auto.

Het gaat hier specifiek om de Scenic 4 en die is wat anders dan de meeste auto's.
Nu zijn hier veel reacties met de 4-seizoenen banden die inderdaad dit jaar aardig positief beoordeeld worden.
Ik denk dat het juist voor deze auto deze banden "minder" geschikt zijn.
Omdat hier een breedte maat van maar 195mm is, is de druk op het loopvlak veel hoger dan bijna iedere andere auto.
Hierdoor slijten de banden nog sneller en zijn door deze maatvoering (195x55x20) eigenlijk alleen voor deze auto ontwikkeld.
Als je de normale band ook bekijkt, dan zie je ook dat er best veel rubber zit en weinig profiel.
Dit is natuurlijk voor de grip maar ook om de rolweerstand te verminderen.
Een 4-seizoenen band of winterband bij deze auto wordt het verbruik duidelijk hoger. (zie ook verbruiksmonitor bij autoweek en eigen ervaring)
Als je met de normale band ongeveer 25000km kunt rijden, dan zou het op de 4-seizoenen band misschien 20000km kunnen zijn.
Het voordeel is dan wel dat je ieder jaar voor nieuwe banden kan gaan en dan met verse de winter in gaat.
Maar de combi van de auto van ledig gewicht 1500kg met 195mm banden vreet hoe dan ook banden en daarom zou ik zo min mogelijk met andere banden rijden dan de normale "zomer" banden.
En dan heb je hier ook een vertekend beeld met hierboven genoemd is de remweg met de 3 meter verschil.
Dit door de druk per cm2 van de band op het wegdek.
Omdat bij deze auto de druk erg hoog is, kan de zomerband wel eens een veeeel kortere remweg hebben dan de andere twee soorten met relatief veel profiel op droog wegdek. (hierdoor is de remweg in sneeuw ook korter met de 4-seizoensbanden en winterbanden dan vergelijkbaar met veel andere auto's omdat deze veel meer "grijpen")
Hiermee wil ik eigenlijk alleen zeggen dat al die tests voor deze type auto anders gaat uitpakken dan wat ze in de test zeggen.

Als je zelf de wielen kunt wisselen, dan zou ik zeker voor zomer en (zo kort mogelijk) op winter gaan.
De 4-seizoenen zijn inderdaad een stuk verbetert maar slijten met dit voertuig nog steeds relatief harder, produceren meer geluid en hebben een hoger verbruik.
Het bespaard je wel een setje velgen met tpms sensoren en ruimte en qua aanschafkosten maakt het niet veel uit 4-seizoenen & winterbanden voor deze auto.

En "kata", je wilde toch ook stalen velgen ivm sneeuwkettingen?
(en tijdens het schrijven zie ik ook dat je ook al gereageerd had)
Dan wist ik het al helemaal!
ex: Twingo 1
ex: Twingo 1 Comfort
ex: Kangoo 1.4 Alize
ex: Kangoo 1.6 16v Oase LPG
ex: Scenic II 1.6 16v Dynamic/Comfort LPG
ex: Scenic III 1.4 Tce 130PK Grand 7P Bose
nu: Scenic IV 1.3 Tce 140PK EDC Grand 7P Bose met panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Kata »

Idd verschrikkelijke,

Ik sluit me ook aan bij uw uitleg ivm de keuze van oa 4-seizoensbanden. Ik blijf er ook bij dat een breedte van 195 redelijk smal is voor deze wagen. Daarom speel ik ook al met de gedachte om als de huidige zomerbanden aan vervanging toe zijn naar 205/50/20 te gaan. Vraag is of die op de originele velgen kunnen want als ik dan ook nog ns nieuwe velgen moet kopen houdt het verhaal op.

En het zullen stalen velgen (wintrbanden) worden voor de reden die je al gelezen had (kettingen). Of ik moest écht ineens ergens op een koopje stuiten ivm alu velgen natuurlijk. ;-)
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Thomas84 »

Dan zul je eerst banden moeten vinden in de maat 205 50 R20... deze bestaan namelijk niet ;)


Er staat wel een net setje op MP.

Renault Scenic 20 inch winterbanden en velgen
€ 975,00
https://link.marktplaats.nl/m1625023884 ... ialbuttons


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Kata »

Haha, als ze niet bestaan is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Of het moest zijn dat er tegen dat we een jaar of 4 verder zijn (want dan zijn de huidige misschien wel aan vervanging toe) wel banden in die maat beschikbaar zijn.

Ik ga intussen wel ns naar de link op Marktplaats kijken. Bedankt voor de tip! :thumb:


EDIT: Even gekeken en is echt wel een mooie aanbieding. Ik wou al aan hen vragen of ze die ook met sensors kunnen leveren en wat de prijs dan zou zijn. En of ze eventueel stalen velgen hadden want is blijkbaar iemand die wel meer aanbiedingen heeft.

Maar is wel minstens 2 uur rijden van bij mij thuis uit. Gaat hem toch niet worden denk ik dan. :oops:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door MadBull »

Uitgaande van 195/55r20 is de volgende stap
215/50r20 en deze bestaan wel...

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/215-50-R17/
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Thomas84 »

Je stuurt een link van 215 50 R17 ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



metalpe
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:28
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door metalpe »

17ers gaat echt heel lelijk zijn op deze auto.

Ik heb om die reden toen we de auto nieuw kochten, meteen 4 seizoens laten leggen.

Ik ken de verhalen dat ze in de (zeldzame koude) winter iets slechter zijn dan winterbanden, maar de winters zijn toch geen winters meer, en een 4 seizoensband is nog steeds beter in de winter. Ook niet meer constant banden omleggen etc. 't is in de winter vaker >10 graden dan <10 graden waardoor winterbanden ook sneller slijten en minder goed remmen. Ik denk dat 4 seizoensbanden de oplossing is die het beste scoort in de verhouding veiligheid/comfort/kost.

Ik heb jaren op m'n 5008 banden omgelegd, voor elke winter, maar zelden was de winter echt een winter. Ik voel me met 4 season veiliger dan met zomerbanden en ben blij dat ik van het omleggen af ben. Ik ga elk jaar wel eens een dag naar de Ardennen als het sneeuwt, maar rij nooit naar de Alpen of zo.

Wel met m'n 4 seasons elke zomer naar Spanje ;)
Onze Nissan, die we pas erbij kochten, is ook meteen voorzien van 4 seasons. Ik ben om. Heeft alleszins meer nut dan winterlanden, met de herfstwinters hier.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door MadBull »

Thomas84 schreef: 20 nov 2020 21:22 Je stuurt een link van 215 50 R17 ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik zie het, wat stom... :oops:

Dan wordt het (na doorrekenen) natuurlijk 235/45r20

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/235-45-R20/ :clap:
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleinere velgen winterbanden? Grand Scenic 4

Bericht door Thomas84 »

Met een 6.5J velg moet je niet breder dan 215 gaan. Denk ook dat je aan gaat lopen op bepaalde punten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht