bandenspanningssensoren
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 feb 2008 10:50
bandenspanningssensoren
Waarschijnlijk ben ik al de zoveelste met problemen met het bandenspanningssysteem.
Ik heb een Megane Scenic 1.8 16V van april 2002.
Vanmorgen heb ik mijn dealer gebeld en gevraagd of zij het systeem softwarematig kunnen uitzetten.
Het antwoord was nee, dit is een veiligheids aspect en door Renault geblokkeerd voor uitzetten.
Weet iemand of dit juist is wat de dealer zegt?
Heeft iemand ervaring met het softwarematig uitzetten van het bandenspanningssysteem?
afz. ber
Ik heb een Megane Scenic 1.8 16V van april 2002.
Vanmorgen heb ik mijn dealer gebeld en gevraagd of zij het systeem softwarematig kunnen uitzetten.
Het antwoord was nee, dit is een veiligheids aspect en door Renault geblokkeerd voor uitzetten.
Weet iemand of dit juist is wat de dealer zegt?
Heeft iemand ervaring met het softwarematig uitzetten van het bandenspanningssysteem?
afz. ber
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Waarom wil je het systeem afzetten?
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 feb 2008 10:50
's Zomers heb ik geen last. Elke winter wel! Na de eerste koude nacht knippert LV op het dashbord. Naar de pomp en opgepompt tot 2.2 en alles is o.k. Na de eerste nacht met nachtvorst is het weer raak, naar de pomp en weer opgepompt tot 2.2 en alles is weer goed. Deze winter na de eerste koude nacht beide voorbanden knipperend. Na een bezoek aan de pomp en met 2.2 lucht in de banden ging LV uit maar RV bleef knipperen. Na enige dagen zo rond gereden te hebben brande 's morgens ineens het STOP lampje erbij. Weer naar de pomp, gemeten en beide waren nog 2.2 Hierna beide opgepompt tot 2.3 en het STOP lampje ging uit maar RV bleef knipperen. Na enige dagen weer naar de pomp, beide voorbanden leeg laten lopen en daarna opgepompt tot 2.2 en alle lampjes waren uit, he, he, eindelijk. Maar na enige km en een stop ging RV toch weer knipperen. Toen naar een andere pomp maar er zat echt 2.2 in de banden. Langzaam wordt ik het bandenspanningscontolesysteem beu!
Zal ik het ventiel met sensor eens uit het wiel schroeven en schoonmaken? Misschien helpt dit?
gr. Ber
Zal ik het ventiel met sensor eens uit het wiel schroeven en schoonmaken? Misschien helpt dit?
gr. Ber
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12 dec 2007 13:57
- Actief als: particulier
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Grand Scenic, ben ermee terug naar de dealer geweest en wat bleek.
Bij de ventielen zitten rubbers daar lekte mijn banden op, deze rubbers zijn vervangen en alles blijft mooi op druk al 1 1/2 week tot nu toe. Of misschien dat in jou geval Berber de sensoren defect zijn.
Bij de ventielen zitten rubbers daar lekte mijn banden op, deze rubbers zijn vervangen en alles blijft mooi op druk al 1 1/2 week tot nu toe. Of misschien dat in jou geval Berber de sensoren defect zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Lijkt inderdaad op een paar gammele sensoren.
Het systeem kan eventueel uitgezet worden.
Een nieuwe sensor kost tussen de € 25,00 en € 30,00.
Bij de volgende bandenwissel mee laten vervangen.
Het kan zijn dat een keer met de banden gewisseld is en nu de RV band ergens anders zit, bijv. RA.
De positie van de banden is te herkennen aan gekleurde ringen op de ventielen (even schoonmaken).
Een schema hiervan staat in de linker deurstijl en ook in het instruktieboekje.
Controleer dus ook de achterbanden even.
Antonio.
Het systeem kan eventueel uitgezet worden.
Een nieuwe sensor kost tussen de € 25,00 en € 30,00.
Bij de volgende bandenwissel mee laten vervangen.
Het kan zijn dat een keer met de banden gewisseld is en nu de RV band ergens anders zit, bijv. RA.
De positie van de banden is te herkennen aan gekleurde ringen op de ventielen (even schoonmaken).
Een schema hiervan staat in de linker deurstijl en ook in het instruktieboekje.
Controleer dus ook de achterbanden even.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
- Actief als: particulier
gewoon zorgen dat je bandenspanning goed is,
dan heb je er geen tot weinig last van...
dan heb je er geen tot weinig last van...
eens een Renault, altijd een Renault ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Hier was dat dus niet zo, de bandenspanning was ok en toch gaf het systeem een melding. Even lezen Remko.....
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
- Actief als: particulier
staan meerdere verhalen en meningen tussen,
ik geef alleen maar wat extra informatie...
ik lees het wel goed hoor, interpreteer het misschien anders dan een anders...
ik geef alleen maar wat extra informatie...
ik lees het wel goed hoor, interpreteer het misschien anders dan een anders...
eens een Renault, altijd een Renault ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Weet iemand of je de bandenspanningssensoren van de ene set wielen kunt meenemen naar je "nieuwe" set wielen? Met in acht neming van de hierarchie, dus LV, RV RA en LA?
Edit: Ik begrijp dat als je van 16 naar 17inch gaat, de sensoren opnieuw ingeleerd moeten worden.
Trouwens, ik heb die ventielen schoongemaakt en alles. Maar niets te ontdekken over kleurcodes. Waar zouden die moeten zitten dan? Onder de dopjes of zo? Of moet ik eerst het ventiel eraf schroeven?
Edit: Ik begrijp dat als je van 16 naar 17inch gaat, de sensoren opnieuw ingeleerd moeten worden.
Trouwens, ik heb die ventielen schoongemaakt en alles. Maar niets te ontdekken over kleurcodes. Waar zouden die moeten zitten dan? Onder de dopjes of zo? Of moet ik eerst het ventiel eraf schroeven?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 feb 2008 10:50
vervolg bandenspanningssensoren
Goede avond mede renault rijders.
Omdat ikzelf nooit mijn banden of wielen gewisseld heb, daarom heb ik ook nooit naar de kleuren van de ventielen gekeken. Nu dus wel! Eerst was er niets te zien omdat ze heel erg vuil waren maar na een tandenborstel beurt waren de kleuren nog goed te zien. En wat zag ik: alle sensoren op de verkeerde plaats. Volgens het schema in de deur maar alleen de voor en achterzijde van de auto verwisseld. Dus waren de wielen kruislings gewisseld! Of dit van het begin af aan zo geweest is weet ik niet. Zitten er in de twee voorwielen (2.2 bar) andere sensoren dan in de twee achterwielen (2.0 bar)? Ik heb in de winter de twee voorbanden telkens weer wat meer lucht bijgepompt terwijl de achterbanden de oorzaak waren. Stom van mij maar ik wil het wel even naar voren brengen. Nu werkt alles naar tevredenheid. Bedankt voor jullie reakties. afz. Bêr
Omdat ikzelf nooit mijn banden of wielen gewisseld heb, daarom heb ik ook nooit naar de kleuren van de ventielen gekeken. Nu dus wel! Eerst was er niets te zien omdat ze heel erg vuil waren maar na een tandenborstel beurt waren de kleuren nog goed te zien. En wat zag ik: alle sensoren op de verkeerde plaats. Volgens het schema in de deur maar alleen de voor en achterzijde van de auto verwisseld. Dus waren de wielen kruislings gewisseld! Of dit van het begin af aan zo geweest is weet ik niet. Zitten er in de twee voorwielen (2.2 bar) andere sensoren dan in de twee achterwielen (2.0 bar)? Ik heb in de winter de twee voorbanden telkens weer wat meer lucht bijgepompt terwijl de achterbanden de oorzaak waren. Stom van mij maar ik wil het wel even naar voren brengen. Nu werkt alles naar tevredenheid. Bedankt voor jullie reakties. afz. Bêr
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16030
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Snap alle problemen niet.
Juiste bandenspanning handhaven en zoals al gezegd heb je bijna geen problemen.
De ventielen werken me zogehete drempelwaardes, welke aan te passen zijn met de uitlees apparatuur bij de dealer. Voorbeeld: voorgeschreven bandenspanning is 2.4BAR, de drempelwaarders zijn 2BAR, en 2.8BAR. Bij kleine afwijkingen dmv bijvoorbeeld temperatuurwisselingen wordt er dus al melding gegeven. Deze waardes zijn bij de meeste modellen bij te stellen zodat je geen er geen last meer van hebt.
De ventielen zijn gewoon mee te nemen van velg naar velg. Gewoon positie op de auto aanhouden, stukje rijden van ong 5minuten..dan herkent de auto ze automatisch!
Een ventiel kost dan mss maar €25-30, ex arbeid van ong 3/4 uur! Totaal dus rond de €100! Bij de megane/scenic modellen moeten eerst de banden op 3.8bar gepompt worden, dan inlezen met dealer gereedschap, dan de spanning weer corrigeren naar voorgeschreven waardes, proefrit..Ben je wel even mee bezig.
Bij veel problemen met de ventielen kunnen ze inderdaad uitgeschakeld worden. De rekeneenheid van de auto wordt opnieuw geschreven, en de SSPP functie uitgeschakeld.
Juiste bandenspanning handhaven en zoals al gezegd heb je bijna geen problemen.
De ventielen werken me zogehete drempelwaardes, welke aan te passen zijn met de uitlees apparatuur bij de dealer. Voorbeeld: voorgeschreven bandenspanning is 2.4BAR, de drempelwaarders zijn 2BAR, en 2.8BAR. Bij kleine afwijkingen dmv bijvoorbeeld temperatuurwisselingen wordt er dus al melding gegeven. Deze waardes zijn bij de meeste modellen bij te stellen zodat je geen er geen last meer van hebt.
De ventielen zijn gewoon mee te nemen van velg naar velg. Gewoon positie op de auto aanhouden, stukje rijden van ong 5minuten..dan herkent de auto ze automatisch!
Een ventiel kost dan mss maar €25-30, ex arbeid van ong 3/4 uur! Totaal dus rond de €100! Bij de megane/scenic modellen moeten eerst de banden op 3.8bar gepompt worden, dan inlezen met dealer gereedschap, dan de spanning weer corrigeren naar voorgeschreven waardes, proefrit..Ben je wel even mee bezig.
Bij veel problemen met de ventielen kunnen ze inderdaad uitgeschakeld worden. De rekeneenheid van de auto wordt opnieuw geschreven, en de SSPP functie uitgeschakeld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 apr 2011 21:47
- Actief als: particulier
Re: bandenspanningssensoren
Misschien een beetje late reaktie.
Ik heb zojuist mijn zomerbanden (op orginele renault velg met sensor) weer op de auto gezet.
De winter banden zitten op een standaard velg zonder sensor.
Nu dacht ik dat de sensoren weer vanzelf zouden gaan werken, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Weet iemand of ik iets vergeet, of moet doen?
Ik heb zojuist mijn zomerbanden (op orginele renault velg met sensor) weer op de auto gezet.
De winter banden zitten op een standaard velg zonder sensor.
Nu dacht ik dat de sensoren weer vanzelf zouden gaan werken, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Weet iemand of ik iets vergeet, of moet doen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: bandenspanningssensoren
Je moet er eerst een stuk mee rijden, na ongeveer een paar honderd meter tot een kilometer gaan de sensoren vanzelf weer werken.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
- Actief als: particulier
Re: bandenspanningssensoren
Even terugkomen op het sensorenprobleem... Zoals de meesten weten zet lucht uit onder warmte en krimpt deze bij koude. Hierdoor wordt de druk in je band lager... Dus eerste koude nacht, lucht is koud, minder druk in de band, sensor doet z'n werk. Eerste vriesnacht, nog kouder, idem als hierboven...
De bandendruk kan tot 0.5 druk varieren. Warme dag, lange afstand gerden en 's nachts vriezen of heel koud worden..
De sensoren doen hun wrk dus perfect. Indien je die drukveranderingen en bijhorende meldingen als storend ervaart kan je je banden laten vullen met stikstof ipv met lucht. Stikstof heeft deze eigenschap niet...
De bandendruk kan tot 0.5 druk varieren. Warme dag, lange afstand gerden en 's nachts vriezen of heel koud worden..
De sensoren doen hun wrk dus perfect. Indien je die drukveranderingen en bijhorende meldingen als storend ervaart kan je je banden laten vullen met stikstof ipv met lucht. Stikstof heeft deze eigenschap niet...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 apr 2011 21:47
- Actief als: particulier
Re: bandenspanningssensoren
Uiteraard had ik al een stukje (ca 2 km) gereden, maar de "herkenning" bleef uit.
Nu heb ik veel verder gereden, en opeens zijn de sensoren weer aangemeld....
Zeer bedankt voor de reactie!
Nu heb ik veel verder gereden, en opeens zijn de sensoren weer aangemeld....
Zeer bedankt voor de reactie!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16030
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: bandenspanningssensoren
Renault schrijft ook een langere proefrit voor, 10minuten met een bepaalde minimum snelheid.Flying Johnny schreef:Uiteraard had ik al een stukje (ca 2 km) gereden, maar de "herkenning" bleef uit.
Nu heb ik veel verder gereden, en opeens zijn de sensoren weer aangemeld....
Zeer bedankt voor de reactie!
Af en toe vraag ik me af of ze niet makkelijk in frankrijk ook bestaat
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut