Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Plaats reactie

Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door ffonz »

Ik heb een Q90/ZE40 en ik weet ondertussen dat het opladen in de winter beduidend langzamer gaat dan in de zomer. Hoe zit dat met de R135/ZE50? Is dat nog steeds zo langzaam? Of weten ze de batterij nu beter te isoleren en te verwarmen?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door Mastah »

De batterij in de ZE50 is vergelijkbaar qua structuur en eigenschappen als die van ZE40 (batterij heeft zelfs dezelfde batterijcode in het Renault Kamereon systeem).
In de winter laadt het trager, ik heb zelf geen getallen. Er zijn wel metingen van TeslaBjorn, met een laadtest in het najaar in Noorwegen (is het al wat kouder): en hij heeft midden in de winter een 1000km trip gedaan:
Maar bij het laatste, heeft hij naar mijn inziens niet optimaal gereden en geladen, want de Zoe heeft door de hoge luchtweerstand meer baat bij wat rustiger rijden dan snel rijden en meer te moeten laden. (Maar dat zal je zelf ook al vast weten ;-) )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door ffonz »

Het lijkt of die TeslaBjorn vrij normale laadsnelheden haalt. Maar ja, na 1000km rijden mag je verwachten dat de batterij warm is. In mijn Q90 haal ik bij temperaturen onder de 10°C slechts ± 7kW bij een koude batterij. Ik had gehoopt dat ze de ZE50 batterij actief zouden verwarmen in de winter, maar als ik Mastah goed begrijp is dat dus niet het geval?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door Mastah »

De warmtepomp wordt wel gebruikt voor de batterij, maar ik weet alleen dat hij koelt. Verwarmen weet ik niet (zou technisch moeten kunnen, maar of ze het ingeprogrammeerd hebben...)
Maar 7kW bij 10 graden is echt te weinig. Dan is er iets mis.

Ik weet niet of je bekend bent met de "Max Pwr Zoe" google-spreadsheet waar SoC% vs graden Celsius gemapped zijn?

Op 10 graden zou je tot 25% met maximale snelheid moeten gaan, en tot 60% met 20 tot 30kW.

op 5 graden tot 25% met 30kW en tot 60% met 10 tot 20kW.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door zoe2goe »

De ZE50 heeft batterijverwarming, opgenomen in de het ventilatiekanaal (een simpele weerstands-verwarmer). Uit mijn hoofd een bescheiden 400 watt maar dat is echt lang geleden dus kan ik naast zitten.

Mastah heeft wel gelijk over de laadsnelheid versus temperatuur. Die spreadsheet heeft iets bekends ;-) Bottom line is hoe dan ook: als je snel wilt laden, moet je lekker leeg rijden en dan meteen opladen. Overdreven gezegd: elke dag 25 km rijden en dan aan de 22 kW lader bij de baas forse vermogens verwachten gaat hem niet worden. Als je niet vrij leeg bent heeft snel willen laden ook betrekkelijk weinig zin.

Shameless Self Plug: https://canze.fisch.lu/fast-charging-gu ... s-for-zoe/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter

Bericht door ffonz »

Even voor de beeldvorming: Heeft de Q90 geen batterij verwarming? Want het opladen is me de afgelopen winters een paar keer tegen gevallen. Ik zit n.l. een beetje te twijfelen of ik na 2 jaar al moet overstappen op de R135. Ik weet dat ik eens in een uur slechts 7kW had geladen, alleen weet ik niet meer precies bij welke (buiten)temperatuur. Laat staan welke batterij temperatuur. Of welke SoC... Ik hoop dat zo'n batterijverwarming zorgt dat het laden in de winter net zo snel gaat als in de zomer.
Enfin, ik heb een konnwei obd2 dongle besteld. Meten is weten.
Gaat er ook een tabel komen voor de 52kW batterij?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht