Renault twingo II 2011 ratel optrekken 5e versnelling en remmen piepen hevig

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Ashazy
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 12:08
Actief als: particulier

Renault twingo II 2011 ratel optrekken 5e versnelling en remmen piepen hevig

Bericht door Ashazy »

Hey hoi, ik ben nieuw op dit forum en vroeg mij een paar dingen af omtrend mijn twingo.

Sinds een paar dagen ben ik een trotse eigenaar van een twingo II 2011 eco2.
Bij de garage was afgesproken dat er aardig wat moest gebeuren voordat ik de auto mee kreeg.
Lang verhaal kort, onder andere is de DB riem vervangen, nieuwe remblokken en hier en daar wat smeersel.

Nu rijd ik met mijn auto en als ik rem piepen de remmen hevig en als ik de koppeling OF rempedaal intrap krijg ik zo nu en dan een kort maar hard "vogelfluit" geluid.
Verder als ik de auto bij 80km/h in z'n 5 langzaam optrek hoor ik een ratel alsof stalen kettingen over elkaar schuren.

Hierover een paar keer gebeld over alle problemen, maar de garage kan het probleem niet vinden en zegt vervolgens dat ik niet moet optrekken bij 80 km/h in zn 5.. dit geluid is ERG irritant en maakt het onmogelijk (zelfs met muziek aan) om heerlijk te rijden.
Nu heb ik een paar verschillende auto's gereden.. maar dit is een nieuwe die ik heb gehoord.

Ik ben hierdoor een beetje moedeloos geworden omtrend deze situatie. Ik begrijp dat de garage z'n best doet een goede auto af te leveren, want de twingo rijd geweldig.

Zelf heb ik 0 verstand van autotechniek en heb ik 2 linker handen. Ik raadpleeg daardoor internet en hoop dat iemand hier mij kan helpen!

Erg bedankt voor het lezen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault twingo II 2011 ratel optrekken 5e versnelling en remmen piepen hevig

Bericht door mechanic »

Het piepen met remmen is normaliter eenvoudig op te lossen, komt het van de voor of achter as vandaan?

Voor zou men de remblokken iets schuiner af kunnen vijlen, en op de juiste plekken daarvoor bestemd vet kunnen smeren. Na vervanging zou dit niet mogen piepen! De geleiders dienen vrij te bewegen en ook ingevet te worden.
Achter zal de trommel los moeten, de boel grondig reinigen en wederom invetten.

Het ratelen, dat is lastig, dat heeft de garage wellicht snel gevonden. Daar is zo haast niets zinnigs over te zeggen.

Met 'ondertoeren' vermogen vragen is niet best voor de auto, inderdaad wellicht terugschakelen. Hoeveel rpm maakt de auto bij 80km/u in het 5e verzet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ashazy
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 12:08
Actief als: particulier

Re: Renault twingo II 2011 ratel optrekken 5e versnelling en remmen piepen hevig

Bericht door Ashazy »

Bedankt voor je reactie.

ik denk dat het piepen voornamelijk voor komt. De rempedaal maakt dat korte "vogelgefluit" ook best vaak als ik m intrap dus ik gok dat het versleten is???
Als je hevig remt piept die niet, maar na zo'n 200km gereden te hebben en veelvuldig te hebben geremd zou de piep er wel vanaf moeten zijn.

Ik heb de garage gebeld en ze zullen nogmaals luisteren naar de ratel die ik bedoel en het piepen v/d remmen..
De auto maakt 2000 toeren bij 80km/h in z'n 5e,. Ik heb verschillende auto's gehad waaronder een andere 1.2 motor.. maar die "ratelde" niet bij die toeren/snelheid. Een goede vriend van mij heeft een twingo uit 2012 en daarmee vergelijk ik het geheel. Die herkend deze gebreken niet.

Ik heb schakel namelijk altijd in z'n 5 als ik de 80km/h aantik. De ratel komt ook alleen wanneer ik gas geef in z'n 5.

De garage reageerde echter dat ik "te vroeg zou schakelen..je moet pas schakelen in zn 5 als je de 100 km/h aantikt". Dit vond ik een bijzondere uitleg.

De vorige keer bij de ratel dachten ze dat de luchtfilter niet goed gemonteerd was. Dit is echter dus niet het probleem..

Ik ben overigens een rustige rijder. Sportief doe ik niet aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Renault twingo II 2011 ratel optrekken 5e versnelling en remmen piepen hevig

Bericht door Pepone »

Ik denk dat de garage gelijk kan hebben.
Het bij te lage toerentallen op of terugschakelen kan negatieve effecten hebben op de tandwielen en koppelingsplaten.

Ik zeg niet dat in dit geval de oorzaak is, maar het wat doortrekken en op tijd terugschakelen in de versnellingen kan geen kwaad en is alleen maar goed voor bak en koppeling.

Ook motorisch zou dit een goed advies zijn.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht