Automatisch groot licht Clio V

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Hallo Foristen,

Bij een Clio V bestaat de mogelijkheid om het groot licht automatisch te ontsteken, een leuke gadget ware het niet zo dat het ook vervelend kan zijn. Het grote licht gaat regelmatig aan en wordt vaak net zo snel (tegenliggers/wegverlichting) weer gedoofd, het lijkt zodoende meer op een flipperkast dan iets waar je nou werkelijk wat aan hebt.

Nu wil ik deze optie graag uitzetten en dan zonder dat ik concessie moet doen voor het ontsteken van de dimlichten.
In de autohandleiding staat dit omschreven dat de lichtschakelaar verdraaid moet worden in een andere stand dan "automatisch" en dan de groot-licht handel bedienen. in een online handleiding staat dit ook zo beschreven, ware het niet dat beide documenten tegenstrijdig aan elkaar zijn.
In het ene document staat dat je daarna aan het groot-licht handel moet trekken terwijl het andere zegt op de groot-licht handel drukken.

En nu komt het, ....... in beide gevallen geeft het niet het door mij gewenste resultaat.
Mijn navraag bij de dealer heeft jammer genoeg ook geen oplossing opgeleverd.

Nu hoop ik dat er hier iemand is die dit herkent en ook nog eens opgelost heeft.
Zou je mij dan deelgenoot willen maken van de oplossing?
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door Pepone »

Ik heb hiervoor ook naar een oplossing gezocht, bij de Zoe werkt dit net zo.
Het is alles of niets vrees ik.

Maar misschien .............. :?:

Groet, Ron
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door maestro12 »

Even voor de zekerheid, toch wel gedaan met draaiende motor, zo staat het in de handleiding.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Ja hoor, ik heb het met de motor draaiende uitgevoerd.

Zojuist las ik dat het bij Renault ook "grootlichtassistent" wordt genoemd.
Nu is een assistent iemand die een ander helpt, vooralsnog 'loopt' deze assistent mij in de weg ;-)
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

ns_joep schreef: 28 okt 2020 14:32
In de autohandleiding staat dit omschreven dat de lichtschakelaar verdraaid moet worden in een andere stand dan "automatisch" en dan de groot-licht handel bedienen. in een online handleiding staat dit ook zo beschreven, ware het niet dat beide documenten tegenstrijdig aan elkaar zijn.
In het ene document staat dat je daarna aan het groot-licht handel moet trekken terwijl het andere zegt op de groot-licht handel drukken.
Dit werkt toch gewoon, je draait aan het rechteruiteinde de knop twee slagen terug naar dimlicht, dus af van automatisch.
Dan zie je in je dashboard dat het witte lichtje ten teken van automatisch groot licht uit gaat, en dan werkt de handel net als vroeger zoals het normaal was in de meeste auto's.
Dus naar je toe trekken, dan kun je een grootlicht signaal geven, dit is ook geen vaste stand, maar een tip stand, druk je hem naar achteren dan is het constant groot licht, dit is wel een vaste stand.

Ben het wel met je eens dat het mooier zou zijn wanneer je in de automatische stand het grootlicht via de handel kan uitzetten, zonder deze dus van de automatische stand af te halen.

Het is natuurlijk de vraag waarom zou je de automatische stand gebruiken, in mijn ogen heeft deze niet echt een functie, behalve inderdaad als je de grootlichtassistent wil gebruiken.
In dimlichtstand heb je altijd de lichten voor en achter aan en ben je dus denk ik wat veiliger op weg, op zich gaat bij het afsluiten van de auto ook alle verlichting uit als je hem in de dimlichtstand laat staan.
Ik mis ook in de automatische stand, dus bij dagrijverlichting dat de achterlichten mee gaan branden, deze blijven uit. Vooral bij net half licht/bewolkt/regenachtig weer is dat soms vervelend en moet je sowieso dan terugdraaien naar de stand dimlicht.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Hallo Amvih,

Dat het zoals jij aangeeft 'net als vroeger' werkt ben ik met je eens.
Maar nu heb ik iets extra's (grootlichtassistent) maar vanwege dat extra zou ik in jouw voorbeeld afstand moeten doen van een standaard mogelijkheid?
In mijn vorige Renault, dat was dan wel een Captur had ik géén grootlichtassistent, maar wel een stand "Automatisch" voor de verlichting.
Dat vond ik zelf heel handig, nu heb ik ook een stand die automatisch heet echter die werkt niet zoals dat beschreven is in de handleiding.
Althans niet zo dat de grootlichtassistent naar wens in- of uitschakelbaar is.

Je moet er maar mee leven, net zoals het te pas en te onpas omschakelen tussen USB en Radio in als al mijn (vorige zowel als huidige) Renaults, of zoals eerder in mijn Captur version Wave de schakelindicator die aangaf om naar een lagere versnelling te schakelen terwijl we 4000 t/p.m. maakten. Hiervoor is nooit een oplossing vanuit Renault gekomen, ergo het bestond niet eens totdat ik het voor hen gefilmd had.
Nu in deze Clio ook weer iets, ik weet niet waar jij woont, maar ik woon nabij de D-NL grens en steeds weer hoor ik: "let op, grensovergang" en dat 7 keer achter elkaar voordat Miep haar mond houdt.
Ze maken mooie auto's bij Renault, zeker onder Laurens van den Acker, en ik kan mij werkelijk heel goed voorstellen dat het oplossen van zulke zaken complex kan zijn, maar oplossingsgerichte software dat schiet er bij Renault toch wel een beetje bij in, en dat is heel erg jammer.
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Op bovenstaand wil ik nog aanvullen dat wanneer "de grootlicht-assistent" het groot licht ontsteekt, het niet mogelijk is om deze stand uit te zetten met het handel (drukken of duwen) aan het stuur. Hiervoor kan alleen de draaiknop gebruikt worden.
Dan draai je aan de knop vanuit "Automatisch" echter éérst naar de stand "Stadslicht" en dan pas door naar de "Dimlicht" stand.
De schakelvolgorde van verlichting, dus bij bediening van de draaiknop aan de stuurhandel, zou ook nog eens vele malen veiliger zijn als die was: ==>Uit - Stadslicht - Dimlicht - Automatisch
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

ns_joep schreef: 18 nov 2020 13:39 De schakelvolgorde van verlichting, dus bij bediening van de draaiknop aan de stuurhandel, zou ook nog eens vele malen veiliger zijn als die was: ==>Uit - Stadslicht - Dimlicht - Automatisch
De stand "uit" bestaat niet.
Er zijn drie standen in deze volgorde Dimlicht - Stadslicht - Automatisch.
Ik heb hier ook al diverse malen met Renault NL over gedebatteerd, zij blijven aangeven dat dit grote licht een veiligheidszaak is en daar niets aan gewijzigd gaat worden door Renault Frankrijk.
Overigens als je normaal de draaiknop doorzet van Automatisch naar Dimlicht gaat deze tussendoor niet naar Stadslicht, behalve als je het in twee wat tragere stappen doet, dus op zich heb ik daar geen probleem mee.
Ik vind maar dat heb ik hierboven ook al een keer gezegd het veel belangrijker dat bij Automatisch licht, dus ook bij de Dagrijverlichting, de Achterverlichting brand en dat is dus niet zo. Vooral irritant als het regent en je eigenlijk geen Dimlicht aan hoeft te doen en dus Dagrijverlichting voldoende is, dan ben je dus aan de achterkant minder zichtbaar.
Ook dit al eens voorgedragen bij Renault NL, maar ook daar het antwoord gekregen dat dit niet mogelijk, ook niet door de dealer en door hem zelf aan de SW te hangen middels een clip, dit is compleet afgeschermd. Bij mijn vorige auto de Megane kon je zelf een hoop instellen via de clip, helaas werkt dat niet meer op de Clio V.
Er zijn dus nog wel wat hiaten aan de SW van Renault op de Clio V, verwacht niet dat dat opgelost gaat worden, daar is Renault altijd erg traag mee, waarschijnlijk pas bij de Clio VI.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door A110 »

Ik rijd ook een Clio V en heb aan de voorkant full-LED koplampen.

Grootlichtassistent kan je gewoon uitzetten. Als je in de eerste stand (automatisch) staat (complete nul/uit stand is er niet meer. Is bij Peugeot ook zo) dan kan je de lichthandel naar achteren (van je af) duwen voor het grootlichtassitent aan te zetten. Je ziet dan ook een wit controlelampje gaan branden in het display met een A erin.
Als je dan de handel weer naar je toe haalt, middenstand dan is het weer uitgeschakeld en zie je ook dat controlelampje niet meer.
Naar je toe halen is dan weer seinen of het grootlicht handmatig aanzetten.

Zo staat het ook in mijn handleiding.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Ik rijd ook een Clio V en heb aan de voorkant full-LED koplampen
= Ik ook.
Grootlicht assistent kan je gewoon uitzetten
= Klopt, kan ik ook en wel door de knop uit de stand automatisch te draaien.

Als je in de eerste stand (automatisch) staat dan kan je de lichthandel naar achteren (van je af) duwen voor het grootlicht assistent aan te zetten. Je ziet dan ook een wit controlelampje gaan branden in het display met een A erin.
Als je dan de handel weer naar je toe haalt, middenstand dan is het weer uitgeschakeld en zie je ook dat controlelampje niet meer.


==>Bij mijn auto werkt c.q. is dit niet zo!

Heb je deze wijsheid proefondervindelijk vastgesteld of haal je dit uit de handleiding?

Maar goed, zeer waarschijnlijk heb ik dan geen Clio V maar een "Clio 4 en een half" want hij is blijkbaar niet afgewerkt.

Joep
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door A110 »

Heb je deze wijsheid proefondervindelijk vastgesteld of haal je dit uit de handleiding?
Dit heb ik zeker proefondervindelijk vastgesteld. Dit was al zo in mijn Megane IV en is niet veranderd in de Clio V.
Ik gebruik het niet omdat ik het hinderlijk vind. Net zoals je zelf ook al schrijft het is net een flipperkast met continu aan en uitschakelen.
Vandaar dat ik het niet heb ingeschakeld.
Verder staat mijn lichtschakelaar altijd in de auto stand.

Dat is dan wel vreemd dat het bij uw Clio niet werkt.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

Onnodig citaat verwijderd.Moderator

Inderdaad wel vreemd, dat het bij jouw werkt en bij mij ook niet.
Bij mijn vorige auto de megane IV werkte het inderdaad zoals in het boekje en zoals al hierboven omschreven.
Nog vreemder vindt ik dan de reactie van Renault Nederland, dat dit niet te wijzigen is en dat daarvoor ook uit Frankrijk geen update van Reanult te verwachten is.
@A110: Kun je zien welke SW versie jij hebt?
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door A110 »

Waarvan?
Ik moet wel zeggen dat ik modeljaar 2021 heb. Misschien is er iets veranderd al lijkt mij dat sterk.

Maar kan u dan de hendel ook niet naar achteren duwen?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

Ik bedoel de SW versie van Easylink, dit is te zien onder het menu "Info".
Ik kan de hendel zeker naar achteren duwen, en naar je toe om een lichtseintje te geven.
Alleen kan ik bij de stand automatisch licht het automatische grootlicht niet deactiveren door de hendel (het witte lampje voor grootlicht blijft altijd branden) zowel in de middenstand als in de achterste stand, ik kan het alleen uitzetten door de stand van automatisch licht af te draaien en op dimlicht te zetten.
Ik heb zo rond augustus daarover contact gehad met Renault Nederland en die gaven aan dat daar geen andere mogelijkheid voor is en dat die vanuit Frankrijk ook niet te verwachten was.
Maar goed we zijn een tijdje verder, dus wie weet, zal nog eens contact met ze zoeken.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door A110 »

Oké nu begrijp ik het.

SW versie zal ik even nakijken als ik weer in de auto zit.
Het lijkt er op dat dus de functie automatisch grootlicht continu aanstaat. Misschien kan de dealer toch eens met de CLIP kijken of dit aan te passen is in de computer. Misschien is dit gewoon een programeer fout.

Bij mijn kan ik het dus wel handmatig uitzetten zoals aangegeven door de hendel in de middenstand te zetten en pas te activeren door de hendel naar achter te duwen. Net de handleiding erop nageslagen en daar staat het ook zo beschreven. Vandaar dat ik denk dat het een programeer fout kan zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tschoofs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2020 23:18
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door tschoofs »

Ik heb de E-tech Hybrid 140 RS Line met full led koplampen en heb hetzelfde probleem. In de autolichtstand is in de middenstand van de hendel het grootlicht in autostand. Druk je de hendel van je af, gaat grootlicht gewoon aan, trekken aan de hendel is grootlicht seinen. Ik las ergens dat het mogelijk is in het I-link de auto grootlicht uit te schakelen, echter heb ik die niet gevonden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Florisdb
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door Florisdb »

[mention]tschoofs[/mention] en [mention]amvih[/mention]

Zoals jullie het beschrijven werkt het ook in mijn Espace V PH2 met Easylink. En idd, volgens de beschrijving zou het te deactiveren zijn door aan de hendel te duwen of trekken.

Over het algemeen werkt het bij wel erg goed icm full matrix led. Echter reed ik laats op de A4 ter hoogte van het Gouwe Aquaduct en daar bleef het in en uitschakelen. Op de weg was er eigenlijk weinig van te merken, het enige irritante was dat het controle lampje op het dashboard telkens versprong.

In Easylink kan ik ergens bij instelling het adaptief grootlicht in en uitschakelen. Zo kan je de hendel gewoon in de auto stand houden, echter zonder de functie adaptief grootlicht.

Als er tijdens het rijden een situatie voordoet zoals ik hier boven beschreef draai ik de verlichting even op aan ipv auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tschoofs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2020 23:18
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door tschoofs »

@Florisdb.
Ik denk dat je bedoeld: In Easylink kan ik Nergens bij instelling het adaptief grootlicht in en uitschakelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Florisdb
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door Florisdb »

Zeker wel! Zal wel ff een foto maken als ik er aan denk.

Toegevoegd in 2 uren 55 minuten 9 secondes:
Dit is wat ik bedoel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ns_joep
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 aug 2016 09:10
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door ns_joep »

Hoi Florisdb,

De instelling 'adaptief grootlicht' in het scherm van de voertuigconfiguratie kent mijn Clio V niet.

Maar ik weet ondertussen wel een oplossing voor het ongewenst optreden van het groot licht, het zgn. flipperen.
Wanneer ik het handel voor groot licht vóór vertrek c.q. starten van de motor naar achteren duw, treedt het 'flipperen' zoals ik het noem niet op.
Op het moment dat je het handel (bij donker c.q. brandende verlichting) uit deze ingedrukte stand haalt komt het adaptief groot licht weer terug.
Het uitschakelen, dus door het handel indrukken, werkt echter pas weer nadat de motor gestopt is.

Joep
Renault Clio E-Tech Full Hybrid 140 - R.S. Line
06-07-2022 : Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tschoofs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2020 23:18
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door tschoofs »

Zoals ns_joep meldt, zit 'adaptief groot licht' niet in het menu op de Clio V. Zie mijn bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2666
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door Pleiades »

Is er iemand nog wat verder gekomen met dit probleem? Heb er zelf ook last van.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

emtee
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2015 10:55
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door emtee »

Ik snap deze discussie eigenlijk helemaal niet, ik rij nu al ruim 18 maanden een Clio V en heb het licht altijd in Automatisch staan, ik heb nog nooit meegemaakt in al die tijd dat mijn gootlicht een keer automatisch is aangegaan.
Kan het zijn dat de garage deze optie bij afleveren al heeft uitgeschakeld dan?
Clio GT TCe 143 EDC - Captur TCe 143 EDC :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tschoofs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2020 23:18
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door tschoofs »

Krijg je het witte lichtsymbool met A links onder de 2 groene lichtsymbolen? Dan staat die aan en als die inschakelt komt eronder een blauw groot icht symbool. Het probleem is dat je die automatische stand van groot licht niet kunt uitschakelen behalve als je van automatisch licht op handmatig overschakelt. Je kunt de groot licht automaat niet apart uitzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

Hier intussen sinds vorig jaar juni 2021 een nieuwe Clio, deze kent het probleem niet meer.
Dus in de "auto" stand geen automatisch grootlicht, dat werkt alleen als je de hendel naar achteren drukt (het witte A-symbooltje verschijnt dan ok in het display).
Zet je de hendel weer in de neutraal stand, dus 1 stand naar je toetrekken, dan verdwijnt het witte A-symbooltje weer en is dus het automatisch grootlicht ook gedeactiveerd.
Ik kan de verlichting dus nu rustig in de A-stand laten staan, automatisch grootlicht schakel ik dan alleen bij wanneer ik het nodig heb, ideaal nu dus.
Functioneert dus zoals in het boekje omschreven staat, let wel betreft een auto uit 2021, bij het voorgaande model uit 2020 had ik ook de omschreven problemen zoals hierboven door meerdere opgeschreven.
Had toen al wel van Renault NL begrepen dat daar niets aan te doen was, het zou om andere hardware gaan die niet anders te programmeren zou zijn.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tschoofs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2020 23:18
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door tschoofs »

@amvih bedankt, betekend dat wij met Clio V model 2020 er mee moeten leren leven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

emtee
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2015 10:55
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door emtee »

Onnodige citaten verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Dat ben ik dus niet met jou eens, die van mij is van 7-2020 en ik heb, zoals eerder gezegd, nog nooit gehad dat mijn groot licht automatisch aan gaat, terwijl ik altijd in de stand "automatisch" rijd.
Clio GT TCe 143 EDC - Captur TCe 143 EDC :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



amvih
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jan 2018 20:37
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door amvih »

Het moet wel werken (emtee) , dat ben ik met je eens, alleen het probleem zal dan zijn dat je hem dan niet kan uitzetten, dit kan alleen door hem van de automatische lichtstand af te draaien en dat is niet handig.
Afbeelding
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink versie: 283C37565R (sinds 27-01-2024)
Kaartversie: 2024v1

Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-2024)
Clio V R.S. Line TCE 130 (12-2019 t/m 05-2021)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

emtee
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2015 10:55
Actief als: particulier

Re: Automatisch groot licht Clio V

Bericht door emtee »

Dat klopt ja maar er wordt gezegd dat het een kwaal is van de 2020 modellen, daar heb ik dus vanaf dag 1 nooit last van gehad.
Clio GT TCe 143 EDC - Captur TCe 143 EDC :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht