Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Plaats reactie

Topic author
sander308
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2021 22:42
Actief als: particulier

Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door sander308 »

Goedenavond,

Anderhalf jaar geleden kocht ik een, uit Duitsland geimporteerde, Renault Scenic 1.2TCE bj 2012 (BOSE editie) met km stand van 85.000 voor ongeveer 11.000,- euro.
Een mooie ruime auto, handig voor de kinderen.

Het schokken waar dit model om bekend staat heeft ons nooit heel erg gehinderd. Helaas begon plotseling het olieverbruik drastisch toe te nemen. Een olieflush laten doen en een week later is het blok stukgelopen met een km stand van net geen 114.000.
Wat er precies de schade is weet ik nog niet maar koelvloeistof in de cilinder (garage heeft gekeken met een camera) dus goed kapot.

Voor onderdelen kan ik er nu 1.750,- voor krijgen en het eerste de beste tweedehands blok kost 2.100,- euro + 16 uur montage.
Meerdere garages geven aan dat dit blok bekend staat om een problemen en een tweedehands blok een groot risico geeft dezelfde problemen te krijgen, kortom het zou de reparatie niet waard zijn.
Maar nu heb ik voor de reparatiekosten, laten we zeggen 4.000,- blok incl montage, ook geen vergelijkbare vervangende auto.

Volgens de ANWB koerslijst is de auto nog 7.250,- (inruil) a 7.800,- (particuliere verkoop) euro waard.

Ik zou graag advies willen wat ik nu het beste kan doen. Ik mag toch verwachten dat een blok wel langer dan 114.000 meegaat met een normale rijstijl.
Heeft het derhalve zin om naar de verkoper terug te gaan of beroep te doen op Renault?
en anderzijds: is het risico waard om een tweedehand blok te plaatsen?
of zijn er alternatieven zoals een passend maar betrouwbaarder type, of een gereviseerd blok?

Ik hoor het graag want ik weet het zelf niet meer!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16009
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door mechanic »

Vervelende situatie! Voor een auto van 9 jaar oud hoef je bij Renault niet aan te kloppen voor coulance/garantie.

Deze motor is inderdaad niet best, een gebruikte is ook af te raden om genoemde reden.

Zal even zoeken op het forum, wellicht kan lid Mark je helpen.

Toegevoegd in 50 secondes:
topic32063-25.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door nikk »

Wat Mechanic zegt, forumlid Marc doet dit soort kunstjes wel vaker. Zie recente activiteit in topic; "wederom slap hangende distributieketting Renault Megane 1.2 TCE Estate uit 2013"
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door larsdijkstra 16v »

Klopt, Mark doet dit vaker en is zeer handig en kundig, kom er zelf ook vaak en kan je met alles helpen. Mail me maar als je meer info wilt, larsdijkstra72@gmail.com
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door Verwijderd 29731 »

Erg vervelend dat je dit overkomt, vraag me dan ook af of de kilometerstand wel klopt bij deze auto.
Er wordt zoveel geknoeid met kilometerstanden van import auto's.
Misschien is het handig om anders naar een ander type blok te kijken voor deze auto, dus niet de 1.2 tce
Heb zelf een 1.4 tce en daar hoor je toch echt minder klachten over en zal misschien ook iets goedkoper zijn.
Of de oude beproefde 1.6 is ook nog een optie, succes in ieder geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
sander308
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2021 22:42
Actief als: particulier

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door sander308 »

De kilometerstand icm de staat van het interieur is eigenlijk waar ik altijd naar kijk, of het geloofwaardig is m.b.t. de slijtage aan de bekleding, pedalen, versnellingspook etc. Toen ik de auto kocht had ik het gevoel dat het klopte maar je weet natuurlijk maar nooit.
Ik had ook het idee om wellicht een ander type te overwegen maar ik ben geen techneut en heb dus geen idee welke modellen zouden passen.

Inmiddels heeft de verkopende garage aangeboden om kosteloos naar de auto te kijken, ik hoop uiterlijk begin volgende week zeker te weten wat er kapot is. Daarna zal het meer overwogen zoeken worden naar een oplossing.

Bedankt voor de reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door Verwijderd 29731 »

Alle Scenic III blokken passen, de 1.4 tce, 1.6, 2.0 benzine of een diesel 1.5 dci, 1.6 dci, 1.9 dci
Zoveel aanbod:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door Kata »

Is zoals je zegt sander308, je kan al heel wat afleiden uit de staat van het interieur als het op betrouwbaarheid van de kilometerstand gaat. Dat was als wij er eentje uit Duitsland haalden ook het 1e dat we deden zonder naar het onderhoudsboekje te kijken. Maar zelfs dan nog. Je kan een totaal afgeragde wagen hebben met amper 100.000Km op de teller maar ook in prima staat verkerende wagens met het dubbele aantal km's.
En een onderhoudsboekje waar de helft van de historiek met dezelfde pen en handschrift is ingevuld is ook al een teken aan de wand.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 29731

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door Verwijderd 29731 »

Dit zegt genoeg:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/ju ... itse-autos

Daarom zal ik altijd een Nederlandse auto kopen met n.a.p.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door Kata »

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.Moderator

Heb je zeker een deel gelijk in. En er wordt zeker wel wat afgesjoemeld. In het artikel kan je trouwens perfect lezen wie er sjoemelt met die tellerstanden. ;-)

Maar als je er zelf eentje haalt heb je zo goed als geen kans dat er met de teller is geknoeid. De reden is simpel -> ook in Duitsland worden onderhoudsbeurten en dus bijhorende km standen bijgehouden en ook tijdens de jaarlijkse keuring wordt de tellerstanden genoteerd. Ze lachen er ginds trouwens niet mee als er fraude met tellerstanden opduikt met strenge straffen tot gevolg.

Dus eigenlijk kan je evengoed stellen dat je als Belg beter geen wagen die door een autohandelaar vanuit Nederland is geïmporteerd kopen omdat er soms met de tellerstanden wordt geknoeid. ;-)
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16009
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraag: Motorblok kapot 114k

Bericht door mechanic »

Dit is een matige moor, zoals vele downsize exemplaren tegenwoordig.
Dat deze bij 114dkm defecten vertoond is niet heel vreemd, daar hoeft de teller echt niet voor teruggedraaid te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht