Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Tja, mijn wijsheid komt met de jaren, de spanrolbout weer vastgezet, passende sleutel erop en met behoorlijk veel kracht naar rechts... Ik dacht dus eerst naar links...
Alles gemonteerd,nieuwe Vsnaar en starten maar. Dacht ik. Helemaal geen spanning bij het omdraaien van de contactsleutel. Dus ook geen brandende lampjes in het dashboard. Wat nu weer.Accu(polen) : check,verbinding massakabel chassis :check,verbinding tussen pluspool dynamo en plus accu : check. Stekkertje op stuurpompleiding : check. Stekkertje op dynamo : check. Verder geen stekkers losgehaald. Het enige wat nog zou kunnen zijn is dat er veel stuurpompolie was uitgelopen.
Accu net 14 dagen 'oud' en geeft 12,30 volt. Het probleem van de ontlade accu kondigde zich, inmiddels enkele dagen geleden voordat ik de boel uitelkaar ging halen,met een korte 'hickup' van het motorblok en daarbij lichtte heel even het systeem waarschuwingslampje op en dat was het voor dat moment. Verder liep het blok gewoon weer mooi rond. De volgende dag werd het serieus.Auto startte niet en met een zgn. powerpack even op de accu startte hij weer. Bij de winkel motor uitgezet en winkel in ,winkel uit en accu was helemaal weg.Wel brandde al de lampjes in het dashboard wel met contact aan. Anyway,om een lang wordend verhaal af te ronden, met powerpack wel weer starten maar accuspanning zag je op de meter teruglopen terwijl de motor (nog wel) liep.
Gevalletje dynamo zou ik zeggen en die bleek na demontage ook overleden te zijn. Maar nu de boel dus weer inelkaar zit en stuurbekrachtigingsolie op peil blijft het angstig duister op het dashboard met het omdraaien van de contactsleutel.Na een dagje zoeken naar die naald in de hooiberg blijken zekeringen ok, massakabel van de accu naar het chassis lijkt mij op het oog ook ok. Alleen de platte massastrip van blok naar chassis is helemaal groen beslagen. Maar of daarom het dashboard na de montage van de dynamo niet oplicht weet ik niet.
Accuspanning was gezakt tot een 11volt en afgelopen nacht aan de lader gehangen,vanochtend dus de accuspanning 12,4. Ik had vanmiddag al de groen uitgeslagen massa strip tussen blok en chassis gedemonteerd om morgen voor een nieuwe te gaan. Toch zojuist even naar buiten gegaan en powerpack aan de accu gelegd. Contactsleutel om.... blijft duisternis op/in het dashboard. Het lijkt wel alsof de powerpack toch iets van zijn lading heeft afgegeven omdat van de 4 leds op de powerpack er nadien nog 3 oplichten. Maar wat nu te doen ?
Dat de massastrip groen uitgeslagen is, zegt opzich niet heel veel. Je kunt deze prima op weerstand meten. Zolang de contactoppervlakken maar goed schoon zijn.
Ken natuurlijk niet de hele situatie over wat er precies los is geweest, maar de auto deed het nog alvorens deze reparatie is uitgevoerd begrijp ik. Dat doet vermoeden dat er ergens iets mis is gegaan.
Er gebeurt niets bij omdraaien sleutel, zijn er wel electronische functies die werken. Zoals lampen, radio etc?
Mogelijk is er een hoofdzekering op de accu gesneuveld?
De accu zelf is uitgesloten.
Een kleine weerstand, oneindig of heel hoog is de kabel niet goed.
Simpeler is nog met een startkabel een extra massa leggen tijdelijk.
Ga goed je stappen na en kijk of alles terug zit, vermoed toch een zekering.
Accupool losgenomen alvorens de reparatie begon? Of wellicht toch sluiting gemaakt?
De berichten hebben elkaar gekruist denk ik.In aanvulling op mijn voorgaande bericht en antwoord op je laatste vragen : Voordat ik begon de
accupolen beide losgemaakt voor het grote werk.Dus op het hele circuit stond geen spanning meer. Zonder blok/carosserie massastrip zou ik toch op zijn minst spanning op het circuit moeten hebben staan. Ik zal de(hoofd)zekeringen nog maar een keer nalopen.
Het 'lek' is gevonden. Ik vond het vreemd dat er wel iets van spanning op een 60 A zekering stond (0.45V )Bleek dat ik voor het opladen van de accu de accu plus bekabelingen naar beneden had weggedrukt tussen andere rode bekabelingen. Dus bij het opnieuw aansluiten op de accu één rode pluskabel in het vooronder gemist... Motor draait prima nu en dynamo geeft 13.80 V laadstroom. De massastrip heeft 0.00 weerstand dus geeft ook nog goede 'groene 'verbinding.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
De vrijloop poelie van mijn dynamo is kapot. De garage zegt nu dat ze geen losse poelie kunnen krijgen en ik de hele dynamo moet laten vervangen voor €1400.
Vraagprijs: € 50
Foto's: in bijlage
Dynamo heeft 500 km gelopen. Verkeerde bestelt voor mijn auto vanwege vast poelie.
Deze overzetten en een spekkoper nieuwe dynamo
Heb zelf het gereedschap niet ervoor vandaar
Hoi ik heb een vraagje, ik doe als hobby car audio, laast heb ik een speciale accu ingebouwd deze kunnen hogere laad voltages aan en zou dit graag willen
Ik zie op de dynamo een enkele dunne kabeltje gaan naar de dynamo regelaar ik ga vanuit dat...
Onze Scenic uit 99 doet erg raar
Hij viel bij me vrouw onder het rijden plots uit.
Wij hebben de startmotor en dynamo al vervangen nog laad de dynamo niet op en de startmotor geeft alleen een luide klik
Ik vermoed dat er ergens een storing in de...
Mijn vriendin heeft een vreemd probleem met haar Renault Scenic. Af en toe (er lijkt geen regelmaat of vaste aanleiding te zijn) knippert het accu en STOP lampje. In het begin ging dit vrij gauw weer over. De laatste tijd duurt dit...
ik heb een uitdaging met een clio 2 voor mijn buurman.
de clio wou niet meer laden dan 12,2V, dus we dachten de dynamo is waarschijnlijk stuk .
aangezien mijn buurman niet ruim bij kas zit wil ik hem graag helpen.
dus we zijn naar...
De dynamo ging afgelopen januari kapot op de terugreis van wintersport.(laadstroom defect) Na 3 weken eindelijk de auto terug in Nederland, gereviseerde dynamo erin laten zetten, na 1 maand weer zelfde melding. Onder garantie vervangen....