overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Plaats reactie

Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door 4f4hogehoed »

Hoi,
ik overweeg een Zoe occasion aan te schaffen en die zakelijk te gaan rijden (tweede auto, gezinsauto staat op prive). Ik heb een laat model 2020 met 100 km op de teller op het oog, de R-life 110 ZE50, met de opties stoel en stuurverwarming. Ik kan die ruim 4 jaar zakelijk rijden met een (eventuele) bijtelling van 8% Een ander model is eentje uit 2019 met 4% bijtelling maar die vervalt dan al na 2,5 jaar. In die 2,5 jaar is de 41 kw wel een stuk goedkoper in afschrijving en bijtelling, maar ik vraag me af hoeveel de actieradius is en of dat in de winter wel voldoende gaat zijn. Ik kan op mijn werk alleen ook met openbare laadpalen in de buurt laden.
verwacht kilometrage 20.000 en de afstand naar mijn zaak is 140 retour. (3 dagen per week)

Mijn onderneming is niet BTW plichtig, dus ik kan geen btw terugvorderen.

Zelf heb ik berekend dat ik over 4 jaar en 80.000 km de volgende kosten heb: (schatting)

afschrijving 4500 per jaar
verzekering AR 600 per jaar
stroomkosten (zonder laadpaal aan huis) 1400€ per jaar =7ct km (met laadpaal aan huis ligt dat op 4-5 cent?)
onderhoud 240 per jaar (is dat realistisch?)



Bijtelling bedraagt bij 8% 2720 € per jaar

Ik heb geschat dat ik ongeveer 560€ bruto kosten per maand kwijt ben (dan heb ik de terug te krijgen Milieu Investerings Aftrek van 3500€ niet meegerekend in de kostenvermindering) als ik de auto 4 jaar zou rijden met 20.000 per jaar. Zou dat zo ongeveer kloppen? Ik bespaar met mijn huidige grote benzine auto ongeveer 150€ netto per maand uit aan verminderde afschrijving en onderhoud en brandstof.
Bovenstaande berekend op de duurdere ZOE 2020 52kw Batterijkoop.

in welk forumtopic kan ik iets vinden over aankooptips, verschillen tussen 41 en 52 kw in gebruik en actieradus etcetera? Mogelijk had mijn vraag beter in het algemene deel Z.E.kunnen staan?
Alvast bedankt en als de aanschaf plaats gaat vinden dan ben ik hier vaker van de partij...
Ik heb overigens al proefgereden in twee Zoe's en dat beviel goed. In de tweede auto hoorde ik bij ongeveer 70-80 km wel een lichte hoge pieptoon, leek ergens in de aandrijving te zitten. Niet heel hard maar ik hoorde het volgens mij in de andere Zoe niet. Vroeg me af of dat normaal geluid is. Beetje irritant-geluidje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door Gliset »

Kan niet al je getallen staven, maar verzekering, stroomkosten en onderhoud zal je niet veel naast zitten. Denk dat er wat dat betreft ook weinig verschil is tussen de ZE40 en ZE50. Afschrijving zal het grote verschil maken dan.

Uitgaande van 3x140x50wkn concludeer ik dat je nauwelijks anders zult rijden dan heen- en weer. Dat maakt dat ik geneigd ben om te zeggen dat de ZE40 (ruim) voldoende is voor je: kennelijk zelden tot nooit langere afstanden dan die 140km/dag, die bij mooi weer (en een niet te enthousiaste voet) zelfs 2 dagen achtereen te doen is op één keer laden). Zou je wel veel langere tochten maken kan ik me voorstellen dat de nieuwere lader (snellader!) iets interessanter is. Voor mij privé mis ik die niet, want die enkele keer dat ik >250km op één dag rijd heb ik óf halverwege gelegenheid om te laden, óf maakt me het laden onderweg bij Fastned niet zoveel uit (max 22kW is als je de tijd hebt (lees: ergens een afspraak hebt) fantastisch, maar langs de snelweg ietsjes minder). Nogmaals, privé kan ik prima zonder, zakelijk kan ik me voorstellen dat "tijd=geld" de balans kan doen doorslaan naar de nieuwere auto mét snellaad-optie.

Stoelverwarming is trouwens wél een optie waar ik spijt van heb dat we die niet hebben (auto besteld in de zomer, nooit aan gedacht). Staat op het verlanglijstje als we ooit deze Zoë gaan vervangen door een volgende (maar dat is na ruim 3 jaar rijden absoluut nog niet aan de orde, ze rijdt nog steeds heerlijk!).

Bottomline: kies één van beide, ik verwacht niet dat je daar spijt van gaat krijgen :mrgreen:
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door Riesbak »

Ik heb een paar jaar gereden in de "oude" Zoe, heb nu een ZE50, ik zou vanwege het betere rijgedrag, het stiller zijn, en vooral het moderne infotainment systeem + de betere range gaan voor de ZE50.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door 4f4hogehoed »

Dank voor de reacties tot nu toe. Overigens heb ik begrepen dat de 52 kw wel sneller kan laden dan gemiddeld (22 kw?) met een Cameleon stekker of zoiets, maar geen snel-laad optie heeft langs de snelweg, Dat wordt dacht toch aangeduid met een Q in de modelreeks? overigens neig ik inderdaad te gaan voor de 52kw. Ik had juist ingeschat dat ik met de 41 kw in de winterdag echt geen twee keer op en neer zou komen (280 km) en met de 52kw mogelijk wel met de stoelverwarming aan :) en de kachel uit... (ja ja ik leer snel). Let wel, het zijn vooral snelwegkilometers die de range dus zullen verlagen. Ik rij overigens als een bejaarde (zelden harder dan 105) maar kan helaas nog niet met pensioen :) Ik raak met mijn benzine auto amper de rem aan als ik goed anticipeer.
Mogelijk heb ik de afschrijvingskosten wat hoog ingeschat overigens. (?)

Tot slot nog iets over de hoge fluittoon die ik hoorde bij de 52kw uit 2020. Tussen de 70 en de 80 hoor ik een irritant hoge frequentie fluittoon, lijkt anders dan bijgeluiden door de wind. Het is er niet continu maar vooral als je het gas iets loslaat of iets gas bijgeeft. Ik heb inmiddels in een ander topic op dit forum geleerd dat mogelijk elke Zoe dat doet en bij electrisch rijden hoort?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door Mastah »

Qua range zullen de ZE40 en ZE50 je prima door de winter heen helpen met die 140 retour, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Ik heb vroeger in de oude Zoe gereden, en tegenwoordig hebben wij een ZE50. De nieuwe Zoe is in afwerking en comfort echt een stuk beter dan de oude Zoe. Ook bijvoorbeeld de vernieuwde voorruit zorgt er voor dat de auto een stuk stiller is, vooral op de snelweg. Als je 140 retour op de snelweg is, zou ik daarom alleen al de ZE50 aanraden. En natuurlijk de nieuwere veiligheidssystemen.

Voor de bijtelling vraag ik mij af voor je rekensom: je rekent dat de 4% bijtelling goedkoper is, maar die vervalt na 2.5 jaar, dus eigenlijk moet je daar dan nog 1.5 jaar een hogere bijtelling (van 20%?) meenemen voor of deze Zoe of een volgende auto, als je gaat vergelijken met de 8% bijtelling voor een periode van 4 jaar.
Overigens mag je de auto (fiscaal) niet sneller afschrijven dan 20% per jaar, zelfs als je er korter dan 5 jaar mee gaat rijden.

En een belangrijke vraag: wat ga je doen met de auto na de periode dat je die zakelijk hebt gereden? Ga je hem verkopen of ga je hem aanhouden? Want in het laatste geval is het juist gunstig om de auto fiscaal zoveel mogelijk af te schrijven over die periode, voordat je deze van zakelijk naar prive brengt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door 4f4hogehoed »

@mastah, zie mijn vorige reactie, deel van de antwoorden staat daar, we waren ongeveer tegelijk met het versturen van de reactie.

Van die bijtelling klopt inderdaad. Aan het einde van de gunstige bijtelling (2,5 of 4 jaar ) zou ik de auto waarschijnlijk naar prive brengen. Dat moet tegen realistische (lees zo laag mogelijke) taxatiewaarde. Inmiddels ben ik(ook door de andere reacties) vooral voor de 52kw aan het kijken. Ik overweeg overigens om de auto eerst alleen zakelijk te rijden met een sluitende ritten administratie zodat ik geen bijtelling heb. Maar ik ga uit van de bijtelling omdat ik het zo inschat dat ik het na een paar maanden zat ben om een ritten administratie bij te houden en zo enthousiast ben van electrisch rijden dat ik en mijn vrouw er ook de boodschappen mee willen doen :) en dan de bijtelling voor lief neem.

Aankoopprijs voor een late 52kw uit 2020 ligt op ongeveer 25000€. Er moet minder dan 6000 km op de teller staan, anders kom je niet in aanmerking voor de 3375€ aan MIA (milieuinvesteringsaftrek). Als ik ongeveer 5000€ per jaar als afschrijving wegboek dan zou dat sluitend zijn met een inruil/verkoop waarde na 4 jaar van 5000€ voor een Zoe Batterijkoop van 5 jaar oud met 80.000k op de teller. ik denk/hoop dat de werkelijk restwaarde nog wat hoger zou liggen overigens en als dat veel is , mag je hem dus niet voor "maar" 5000€ aan een familielid verkopen....

Weet iemand nog antwoord op mijn vraag in mijn vorige reactie over de hoge fluittoon? Of moet ik die in het technisch gedeelte plaatsen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door Riesbak »

Ga ook eens kijken bij Auto Bleeker (gogreencars.com) in Purmerend, die heeft jonge import Zoe's staan, ik heb mijne er ook vandaan.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door 4f4hogehoed »

Dank voor de tip maar dat heb ik al gedaan, daar staat de 2019 versie 41kw met koopaccu uit 2019 met 4500 km op de teller, die ik op het oog had. Ik ga me toch verder orienteren op de 52 kw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door 4f4hogehoed »

De kogel is door de kerk onder voorbehoud van proefrit morgen.....
Het wordt een Zoe R110 Zen Batterijkoop, met stoelverwarming achteruitrijcamera etc... van december 2020, 25 km op de teller en de eerste 11000€ al afgeschreven........

Niet bij een Renaultdealer vandaan overigens maar er zit nog fabrieksgarantie op de auto uiteraard. Volgens mij kan dat geen problemen opleveren bij een garantieclaim neem ik aan........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: overwegen aanschaf Zoe 52kw of 41 kw

Bericht door Riesbak »

Goede gedaan! Nee, je hebt gewoon fabrieksgarantie, maak je geen zorgen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Twijfel aanschaf Austral
    door Dekwoje » » in Austral
    6 Reacties
    976 Weergaves
    Laatste bericht door SpaceXp626
  • Tips aanschaf Kadjar
    door Eteraverst » » in Kadjar
    3 Reacties
    159 Weergaves
    Laatste bericht door Eteraverst
  • Aanschaf Renault grand Scenic
    door Bert R » » in Algemeen Scenic
    3 Reacties
    482 Weergaves
    Laatste bericht door De Verschrikkelijke
  • Aanschaf Grand scenic 140 tce 2018
    door Intens140 » » in Algemeen Scenic
    17 Reacties
    1317 Weergaves
    Laatste bericht door Intens140