inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Plaats reactie

Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door 4f4hogehoed »

Ik plaats hier even een tip voor iedereen met een New Zoe ZE50, die een extra set velgen met winterbanden wil aanschaffen. Dit omdat twee onafhankelijke dealers mij adviseerden om dit niet te doen, omdat volgens hen bij elke wielwissel de sensoren door de dealer zouden moeten worden ingeleerd. Zij wilden liever dat ik bij hen losse winterbanden zou aanschaffen en die elk winterseizoen wisselen op dezelfde velgen, dan zou het inleren bij de prijs van de wissel zijn inbegrepen. Dit is echter je reinste kolder gebleken, een verkeerd advies dus.

Ik heb namelijk inmiddels na mijn aanschaf twee andere sets velgen gekocht met sensoren, die van een andere Zoe afkomstig waren. Gewoon monteren en zelf via het menu de sensoren resetten en dan leren ze zich zelf in tijdens het rijden. Misschien weet je dit al maar omdat ik twee keer door een renault dealer verkeerd ben voorgelicht dacht ik dit "weetje" maar even hier te plaatsen

Kortom geen enkel probleem dus.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Riesbak »

Top, zit te denken aan andere velgen, goede tip!
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Ik heb ze nog niet, maar kijk ernaar.
Je kunt ook tpms sensor kopen die bij de velgen leverancier worden gekopieerd met de gegevens van de al aanwezige tpms sensors
op je Zoe ! Bij het wisselen van je wielen blijft je Zoe dus steeds dezelfde gegevens uitlezen, erg handig dus.

Kijk maar eens bij www.velgen-online.nl

Groet Tomaso
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door 4f4hogehoed »

Dat noemen ze geloof ik het "klonen" van je sensoren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door zoe2goe »

1) yes, klonen. Super handig
2) het advies was inderdaad verkeerd, maar tot op een heel kleine hoogte begrijpelijk: voor de oude modellen was het correct, vandaar die functie in CanZE voor een niet-ZE50.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Zo hier inmiddels ook de winterbanden binnen met tpms sensors.
Vandaag even het rechter voorwiel vervangen.
Bij het wegrijden de druk van alle wielen niet zichtbaar.
20211108_170607.jpg
Na 200 meter rijden de drie zomerbanden alweer zichtbaar.
20211108_170722.jpg
En na ongeveer 4 a 5 km rijden ! Tjoep daar is de rechter voorwinterband :dance:
20211108_171516.jpg

Resetten is ook niet nodig !!!!
Idem gedaan met rechter zomerbanden weer terug monteren.
Gewoon monteren en gaan rijden, toppie Renault.....jammer dat mijn garage dit niet weet :roll:


Groet Tomaso
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door 4f4hogehoed »

Ja inderdaad zo ging het bij mij ook, en ik vraag me af of de garages dit niet weten of dat ze tegenwoordig iets extra's moeten doen om met de onderhoudsarme EV's te overleven. Zoals gezegd raadde mijn dealer het af om een extra set velgen aan te schaffen omdat de sensoren iedere keer moeten worden ingeleerd (door hen :wink: ) en dat het beter zou zijn om losse winterbanden bij hen :wink: te kopen en die dan ieder seizoen te wisselen, bij hen... :wink: > Niet nodig dus.....

wel een vraagje @Tomaso : had jij compleet nieuwe sensoren die zichzelf inleerden of een set die al eens op een Zoe gezeten had. Ik zou me kunnen voorstellen namelijk dat je compleet nieuwe sensoren wel zou moeten laten inleren eénmalig. (?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Nee, geheel nieuwe set....wielen zaten nog keurig in de verpakking toen ik ze opgehaald heb bij de garage.
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Inmiddels alle vier de zomerspelen vervangen door de vier nieuwe winterwielen....ook met tpms sensoren.
Banden en velgen en tpms sensoren (407004CB0B) geleverd via Renault. Zonder tpms sensoren ging niet.....
De eerste gedachte was gekloonde tpms sensoren aan te schaffen, omdat de garage aangaf dat bij het wisselen de nieuwe tpms
Sensoren via het clip tool ingeleerd zouden moeten worden. Voor mij niet handig ik wil de winter wielen thuis bewaren en kunnen monteren indien nodig en omgekeerd. Dit iedere keer via de garage doen kost me simpel teveel tijd......probleem hierbij het inlezen v/d tpms sensoren.
Ongeveer gelijktijdig verscheen hier op het forum ook in dit topic dat de Zoe PH2 de sensoren via een reset in het banden spannings menu
Zelf zou inlezen....perfect....ik had de set inmiddels besteld. Na ontvangst een wiel geprobeerd....hierboven melding gegeven daarvan.
Na ongeveer 5 kilometers rijden was die sensor ingelezen, top !!

Echter na het monteren van de vier winter wielen op de Zoe, en na het rijden van 5 km.....niks....nog eens 5 km gereden...niks....nog maar 5 km erachteraan.......hmm nog niks balen....nog 5 km door gereden....balen.....wordt dan toch inlezen via de garage !!!
Toch nog maar even de bandenspanning reset (recalibratie feitelijk) geprobeerd zoals de topic starter initieel melden.
Maar na het rijden weer van 5 km....10 km...15km...20km.....nog niks.
Hierna maar een tankstation gezocht met digitale luchtpomp en de bandenspanning op de voorgeschreven 2,5 bar vd voorbanden en 2,3 bar vd achterbanden ingesteld. Na ja stap je in de auto....worden meteen alle 4 de banden spanningen aangegeven !!!!! Jammer dat de luchtpomp niet correct werkten bleek, linksvoor en rechts achter klopten niet. Na nog drie pogingen in de stromende regen naar een ander tankstation gereden, hier in een keer de banden op de juiste druk. Onduidelijk helaas nog, is alleen rijden met de nieuwe wielen voldoende...en duurt het met vier nieuwe veel langer ?? Of de reset nodig is, ik vermoed van niet !! Volgens het instructie boekje is de reset alleen voor een hercalibratie van de bandenluchtdruk.....die her calibratie zou ook via het menu in het scherm kunnen. Helaas niet terug kunnen vinden in het scherm menu.
Als iemand weet waar het verstopt zit hoor ik het graag, betreft dus een ph-2 Zoe !!!

Hoe je weet of een her calibratie juist is gegaan, kun je mogelijk ook in dat scherm zien....tenminste dat hoop ik.
Nu weet je het niet....het instructie boekje geeft ook hierover geen uitsluitsel.
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door 4f4hogehoed »

Ik ben de TS.
Ik meen mij te herinneren dat ik niet eens op reset heb hoeven drukken. Maar ik zie dat ik dat wel heb geschreven inderdaad. Na wielwissel gaven de 4 banden streepjes in het menu. Na 1 km kwam de eerste band in het menu en na een kilometer of 2 een voor een de andere 3 banden. Volgens mij heb ik niets hoeven doen dan rijden. Twee keer bij mezelf zo gegaan en ook bij de koper van mijn originele set ging dit zo. Is het systeem mogelijk in de war geraakt omdat je eerst met 1 nieuwe velg hebt gereden? Al lijkt me dat sterk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tim106gti
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 okt 2019 09:06
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door tim106gti »

Wat gebeurt er als je wielen zonder de tpms sensoren monteert? Volgen dan constant foutmeldingen? Of heeft dit weinig invloed?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Sordone »

Je voldoet dan niet aan de typekeuring als je auto TPMS heeft en kan je er gezeik mee krijgen op verzekeringsgebied. Waarschijnlijk geeft de Zoe dan constant een oranje sleutel. Dus als je dit leuk vindt, vooral doen. :cry2: :fp:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

@ Tim106gti

Er komt inderdaad een blijvende melding......na ruim 30 km waren de tpms sensoren nog niet gedetecteerd.
Bij de Zoe PH2 lichten er dan wat dingetjes op in je km teller klokhuis.
20211206_184431.jpg
20211206_194421.jpg
En zoals Sordone al aangeeft je kunt problemen met je verzekering verwachten, zeker als er ook maar enige indicatie
Is dat mogelijk banden of wielen belangrijk waren bij enige crash die zich voordeed.
Het systeem zal zeker worden uitgelezen, waarbij dit feit dan onherroepelijk naar boven komt :doh:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Update..

Ruim een maand geleden de winterbanden weer verruild voor de zomerbanden.
En na 4 a 5 km rijden keurig de vier banden spanningen weer in beeld :dance: .

Ik heb inmiddels gelezen dat tpms sensoren vanaf fabriek in een diepere slaap worden gebracht.
Dit om de batterij te sparen als ze in opslag liggen.
En normaal gezien zou een garage die tpms sensoren uit hun diepe slaap dienen te halen
Als die geleverd worden en de wielen op de auto gemonteerd zijn.

Het uit die diepe slaap wekken is bij mijn winterset dus lijkt het niet gebeurd toen ik ze opgehaald heb in de garage !!

Misschien nog een leuke uitdaging voor het CanZe team....
Communicatie met de tpms sensors 433 MHz om ze uit die diepe slaap te halen of te brengen !!??

Groet Tomaso
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door zoe2goe »

Helaas heeft een foon geen 433 MHz zendertje. Maar je koopt die dingen voor ongeveer een tientje op Ali.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Sordone »

Hier is de link naar de RTL-SDR software: https://github.com/merbanan/rtl_433, Renault is device optie 90.
Voor een voorbeeld zie
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door zoe2goe »

Voor de helderheid:
- voor het triggeren van de sensoren heb je een zendertje nodig (een SDR, Software Defined Radio, althans deze goedkope) kan alleen ontvangen.
- De SDR met software pikt de signalen van de ventielen direct op, en decodeert deze. Het passeert dus elke vorm van inleren en pakt in principe elk ventiel binnen "luisterafstand" op.
- CanZE (en de alarm lampjes uiteraard) pikt de data op van de betreffende computer in de auto, en dat is uiteraard alleen van ingeleerde ventielen. Als je ze netjes inleert, weet je ook nog welk ventiel op welke wielpositie zit.

Overigens, ik heb me vergist in een eerdere post. Vrijwel alle TPMS ventielen ZENDEN op 433 MHz (in Europa), de frequentie waarop ze ontvangen om wakker te worden geschud is 125 KHz. Lange golf voor de knarren zoals ik. Ventielen trigger zichzelf als ze gaan rollen, maar het mooie van die LF triggers is dat je ze dicht bij het wiel moet houden en dus gemakkelijk kunt aangeven welk ventiel op welke positie zit; de auto heft maar één ontvangst-antenne, vandaar.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Hoi Sordone,

Hele leuk info, mocht het ze ook nog gaan lukken om de TPMS sensoren in en uit de die slaap te kunnen brengen/halen.


@ Zoe2goe het wakker schudden op 125KHz is mooi staat er bij die info toevallig ook dat je ze met 125KHz ook weer in een diepere slaap
kunt brengen !! Ik heb net wel in info van VDO/Continental gezien dat de TPMS sensoren voor de Zoe PH1 voor Relearn de aanduiding OBD2
hebben en die voor de Zoe PH2 voor Relearn de indicatie Auto hebben !
Verder heb ik via google ontdekt dat je de tpms sensoren blijkbaar ook uit de diepe slaap kunt halen door een snelle druk afname.
Dat is wat mij is overkomen.....de tpms sensoren van de vier gemonteerde winterwielen wilde zich niet laten zien en verschenen nadat ik met de bandendruk pomp aan de gang ben gegaan, wat fout ging en de druk te laag bleek nadat ze plots zichtbaar waren. Bij een andere pomp de juiste druk er weer op kunnen zetten.

Ik had de gedachte om de wielen die in de opslag gaan ter sparing van de batterij weer in die diepere slaap te brengen.
Nog niet gevonden echter mocht er een device zijn die dit kan en geen paar honderd euro kost schaf ik het aan.
Of als het zelf te bouwen zou zijn nog mooier, ga ik er mee aan de slag.
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door zoe2goe »

Volgens mij gaan wielen die stilstaan (geen beweging, geen drukfluctuaties) vanzelf in diepe slaap, ik heb nog nooit van "actief in slaap brengen" gehoord. Als drukverschil de jouwe ontwaakt, lijkt me dat een redelijke optie, ik zou tenminste na wissel altijd even naar de druk kijken. Als je dat liever met een toverstafje doet, kun je die voor weinig vinden op Ali. Disclamer: ik heb zelf geen TPMS (oud model ZOE), dus dit is zeg maar internet-wijsheid.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door 4f4hogehoed »

waarom sensoren in slaap gaan brengen om de batterij te sparen? Ik heb voor 80€ vier geheel nieuwe sensoren gekocht origineel Renault, die zichzelf hebben ingeleerd. Die dingen gaan toch een jaar of 6 mee zonder winterslaap ?

Overigens rij ik nu op mijn andere set rond met de sensoren uit een megane van 2016 :) Werken ook prima, exact hetzelfde artikelnummer alleen eindigend op BOA ipv BOB. Renault Monteur zei dat dit zeker niet zou gaan werken en guess what? Leerden zichzelf ook in. Daarover kan ik wel melden dat je het niet te snel moet opgeven en bij de eerste beste storingsmelding naar de dealer moet vliegen. want dit keer ging het minder snel en herken ik het verhaal van een ander lid (Tomaso). Ik eerst rijden en het duurde minstens 12 kilometer....... en kreeg de melding: Controleer Bandenspanningsensor. Gestopt, resetprocedure en weer 12 kilometer.... Twee sensoren kwamen in beeld, andere twee nog niet en weer de melding "Controleer etc" Nogmaals gereset en toen na 5 kilometer alle sensoren ingeleerd. Dit in tegenstelling tot mijn bericht als start van dit topic: daar leerde de sensoren zich na een kleine kilometer al in......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tomaso
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 nov 2020 20:37
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door Tomaso »

Tja waarom in slaap brengen om de batterij te sparen........ahum....oke goed....nu moet ik bekennen dat ik van de oudere generatie ben het is niet anders...... !
Dus ik probeer wat duurzamer met de dingen om te gaan, en als ik er bijv. i.p.v. 6 jaar 10 jaar mee zou kunnen doen vindt ik het wel de moeite.
En die optie is niet voor niks gemaakt, dus als je dat eventueel zou kunnen toepassen......why nut :think:
New Zoe ZE50 R135 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tim106gti
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 okt 2019 09:06
Actief als: particulier

Re: inleren TPMS sensoren New Zoe bij wielwissel niet meer nodig

Bericht door tim106gti »

Hoe specifiek zijn deze 'zendertjes'? Ik zie op Ali en Amazon diverse exemplaren waar wel specifieke automerken en/of modellen worden genoemd. Ze zjin blijkbaar niet 'universeel'?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht