Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Pudding4brains
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2022 23:40
Actief als: particulier

Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Bericht door Pudding4brains »

Hallo Forum,
nieuw hier, omdat een vriend gevraagd heeft of ik mee wil helpen de motorproblemen van een Kangoo, bj 2000 met 1.4 benzinemotor op te lossen.

Nadat eerst de garage een lek koelsysteem gerepareerd heeft door een nieuwe waterpomp en distributieriem/set in te bouwen (à raison van 750€), is nu een maand later de koppakking lek: Prijsopgave 1300-1700 Euri. Dat gaat 'm niet meer worden - is de auto niet waard.

Dus of zelf de koppakking doen, of een ander blok erin hangen. Dat laatste lijkt me de kortste klap en qua kosten niet of nauwelijks meer dan een pakking + kop vlakken etc etc. Nieuwe distributie en misschien zelfs de waterpomp overzetten van het oude blok, of in elk geval de pomp op reserve houden dan.

Heb al eens een andere kennis meegemaakt met een lekke koppakking op een Kangoo (maar die liep op LPG). Zijn die motoren notoir gevoelig? Of andere veel voorkomende makkes?

Volgens de RDW heeft het ding een motor met code E7J-C6. Uit andere bronnen heb ik min of meer gevonden dat die slechts twee jaar in de Kangoo gebruikt zijn (1999-2000). Opvallend is, dat in dezelfde periode kennelijk ook de E7J-634 en -635 gebruikt zijn. Dit lijkt te gelden voor zowel de Kangoo als ook voor de Clio 1.4 Elders op dit forum las ik dat de -635 kennelijk voor een automaatbak is en de -634 voor handbak, maar het verschil met de -C6 is me dus onduidelijk/onbekend.

Het aanbod motoren is niet heel ruim en deels worden op mijn vraag om een E7J-C6 ook -634 motoren aangeboden - sommige uit een Clio.

Vraag is dus: Wat zijn de verschillen tussen de -C6 en -634 varianten van die motor? Zijn ze uitwisselbaar? Of krijg ik gekloot met het monteren van startmotor of koppeling of dergelijke?

En wat zijn de eventuele verschillen tussen een blok uit een Clio en een Kangoo? Kwestie van motorsteunen overzetten? Of ook de spruitstukken, koppeling en andere rambam?

Het zou de opties wat vergroten om bijvoorbeeld een E7J-634 uit een Clio te kunnen gebruiken, maar aangezien ik geen ervaring met deze motoren heb vind ik dat nogal een "gok".

Alvast hartelijk dank voor jullie menig/advies!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Bericht door mechanic »

Ik zou opteren voor een koppakking, stuk minder gedoe en relatief eenvoudig bij deze 8v motor.

De koppakking was naar alle waarschijnlijkheid al lek toen de waterpomp vervangen werd.

Oude waterpomp kun je dan laten zitten, en de recent vervangen riem hergebruiken. Een maand oud is nog te doen.
Dan koop je kopbouten en een motor pakking set, en vervang je elke pakking welke je los hebt gehaald.



De kop vlakken is niet altijd nodig, maar wellicht voor controle wegbrengen enkel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pudding4brains
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2022 23:40
Actief als: particulier

Re: Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Bericht door Pudding4brains »

Hallo mechanic, dank voor je reactie.

op zich een logische gedachte maar ik ben er een beetje huiverig voor dat er dan vervolgens nog een zuiger/cilinder c.q. zuigerveren naar de kloten zal blijken te zijn en dat ik van het één in het ander val. Ik moet eens navragen wat het huidige blok gelopen heeft, maar ik vermoed best wel veel al.

Als ik een blokje kan scoren dat 35k gelopen heeft ben ik sneller klaar (kan ik in een middag/avond overlepelen zonder gedoe met kop wegbrengen en ophalen en dagen later pas weer verder kunnen). En ik kan altijd nog het oude blok oplappen voor een eventuele volgende wissel.

Maar bovendien lijk ik dan hetzelfde probleem te hebben: Aangeboden koppakkingen op een paar sites zie ik wel voor E7J 634 gespecificeerd maar niet voor de E7J C6, dus blijft toch de vraag een beetje waar de verschillen tussen die subcodes in zitten??

Toegevoegd in 24 minuten 4 secondes:
Dat is lachuh ... net even met een willekeurige Renault dealer gebeld. In hun database staat de wagen (kenteken) als E7J 634 vermeld en de goede man wist helemaal niks over een motorcode E7J C6 ... duh ... ??

Okay, whatever - dan kan ik dus in elk geval één van de aangeboden 634 blokken of koppakkingen gebruiken. Dat maakt de keuze een stuk gemakkelijker :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Bericht door mechanic »

Van een ander blok weet je eigenlijk ook niets, de tandriem zal eigenlijk ook weer moeten.
Mogelijk heeft die ook een lekke koppakking, staan ze beetje bekene om!

De motor doet het op dit ogenblik nog prima? Dan Al er ook geen schade zijn.

Kopje eraf, liniaal en voelermaat gebruiken om rechtheid zelf na te zien is ook een optie.

Succes met de keuze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pudding4brains
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2022 23:40
Actief als: particulier

Re: Motorcodes E7J-C6 en -634 Kangoo/Clio : Verschillen?

Bericht door Pudding4brains »

Je hebt gelijk natuurlijk dat er geen zekerheden zijn.

Huidige blok heeft 220k gelopen. Het is waarschijnlijk 2x te heet geweest, 1e keer toen het koelsysteem/pomp lekte en waarschijnlijk de koppakking zijn eerste knauw heeft gekregen en daarna een maand later toen het over en uit was en de wagen met stoom om de oren langs de kant stond en is afgesleept. Kans is naar mijn gevoel behoorlijk aanwezig dat de kop wat krom zal zijn en wel gevlakt zal moeten worden en/of dat er extra schade is ontstaan aan één of meer cilinder/zuiger/zuigerveer.

Anderzijds heeft een betaalbaar blok ook meer dan 200k gelopen - "uit een schade-auto" volgens de sloper, als je dat mag geloven. Uiteraard een nieuwe distributie erin, maar die zou ik nog uit het huidige blok kunnen halen. Blijft de kans dat je na een dag sleutelen in een olieboot rondrijdt of idd ook een lekke koppakking.

Bedankt voor je opmerking dat deze motoren daar een beetje om bekend staan - dat is nuttige info om mee te nemen(!)

Beide keuzes hebben een risico dat je na afloop spijt hebt. Of beginnen met sleutelen aan de koppakking en incalculeren dat je halverwege toch moet besluiten om een andere motor te halen ... maar dan ben je sowieso een paar dagen aan het sleutelen ipv in een dag blokje overlepelen. Eerst maar eens kijken of m'n knutselgarage überhaupt open is en plek heeft (corona enzo) ...

Hartelijk dank nogmaals voor het meedenken en de tips in elk geval!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht