Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Heeft er iemand tips om daar makkelijk bij te komen?
Ik heb de zijkant van de auto opgekrikt. Als ik dan onder de auto ga met zoon plaat waarop ik kan liggen met wieltjes eronder, dan zie ik de startmotor zitten met maar 1 kabel erop. Ik zit te denken om de startmotor eraf te schroeven zodat ik er beter bij kan. 2 bouten heb ik los kunnen schroeven vanaf de bovenkant. Ik weet nog niet zeker waar de 3de bout zit, Vanwege de regen ben ik toen gestopt.
Op de startmotor zitten 2 draden zoiezo, 1x een dikke welke direct in verbinding staat met de accu en met een moertje vastzit op de startmotor.
De signaaldraad zit meen ik met een kabelschoentje op de startmotor geschoven.
Zit laatst genoemde er niet op, dan doet de startmotor niks.
De 3e bout zit vrij kort bij de andere 2, kan niet missen. Neem de accu minpool klem los als je gaat demonteren!
Op de startmotor moeten twee kabels zitten.
Een dikke en een dunne.
Met een oogje en een schuifje denk ik.
Als er een los is maakt die misschien sluiting naar massa.
Groet, Ron.
Toegevoegd in 2 minuten 42 secondes:
Oh, je was mij voor zie ik Mechanic.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Aan een slechte massa aansluiting ligt het ook niet en gezien dat de 30 ampère zekering de startmotor afzekert moet de startmotor wel de oorzaak zijn. Op youtube zijn video's te vinden hoe de startmotor gedemonteerd kan worden. Als het gelukt is kunt u de startmotor testen door de rode startkabel op de schroefaansluiting op de plus van de accu aan te sluiten de zwarte op de behuizing en een aparte draad vanaf de accu plus te trekken als u die draad tegen tegen het contact van het startrelais aan drukt moet er een klein tandwiel naar voren komen en zodra dat gebeurt moet de startmotor op volle toeren gaan draaien. Let wel op dat u zorgt dat de startmotor vast op de grond ligt want de startmotor heeft de neiging om om te rollen.
De zekering kan eruit klappen als de signaaldraad naar ee accu ergens doorgeschuurd is tegen de massa. Als je dan wel starten maak je vette sluiting.
Daarom moet je stap voor stap dingen uitsluiten.
Controleer dus eerst of de massakabel vanaf de accu naar de motor goed en heel is.
Je zou ook nog met een losse draad kunnen kijken of de startmotor werkt.
Dunne signaaldraad, zit met een schuifje op de startmotor loshalen.
De "nieuwe extra draad " voorzien van een schuifje en deze aansluiten op de startmotor.
Anderen een stukje draad afstrippen.
Contactsleutel op contact zetten ,,,, Niet starten.
Versnellingsbak in zijn vrij en handrem erop.
De extra losse draad die nu op de startmotor aangesloten zit nu even op de pluspunt van de accu houden.
Als het goed is gaat de startmotor draaien., zo niet dan is deze defect
Ik wil dit weekend de startmotor eraf halen en testen.
Ik ben ook gelijk opzoek naar een andere startmotor maar weet niet zeker welke ik moet hebben.
Op onderdelenlijn wordt ter indicatie gegeven dat die van een kangoo van het zelfde bouwjaar of van een megane uit 99 ook zullen passen, allebei met 1.6 motor.
VIa dialogycs zie ik 3 verschillende merken staan: Valeo, mitshubitshi en bosch. Weet iemand of het perse uitmaakt welke ik neem of kunnen ze allemaal passen? Of misschien iemand die extra informatie heeft? Mijn megane is van de type(?) DA1J, kenteken 94 jh lb
Zojuist de startmotor gedemonteerd en zoals jullie aangeven direct aangesloten op de accu. Met een losse kabel de 12v signaal gegeven waar de schuif kabel op hoort te zitten. Wanneer ik dit doe vonkt het bij de start motor waar ik de 12v signaal op geef maar de startmotor draait niet rond. Kunnen we nu concluderen dat de startmotor defect is?
De accu zal niet meer helemaal vol zijn denk ik na al die startpogingen en op contact gestaan te hebben. Maar er kwam helemaal geen beweging in de startmotor.. Zou de startmotor zelfs met zwakke accu niet op z'n minst iets moeten doen?
Er kwamen ook lichte vonken, geeft mij het idee dat de startmotor interne kortsluiting maakt. Ik ben wel van plan morgen een andere te kopen. Nu de startmotor eraf is kan ik makkelijk zien welke type ik moet hebben.
Komt de bendix (het tandwieltje) ook niet naar buiten?
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Je kan eventueel ook even stroom van een andere auto pakken met startkabels.
Groet Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Toen ik na het demonteren van de startmotor de accu weer aansloot om de auto op slot te kunnen doen, hoorde ik wel stroom lopen. De deuren gingen ook zoals normaal opslot. Kan dit een indicatie geven dat de accu genoeg energie moest hebben om iets van een beweging in de startmotor te brengen?
Om het startrelais te laten bewegen is nog geen 1 ampère nodig dus als de accu nog voldoende stroom heeft om de portieren van het slot te doen zal het startrelais moeten gaan bewegen. Dit gebeurt na testen echter niet en lijkt het er op dat het startrelais die bestaat uit een spoel en een bewegende pen vast zit. Op de startmotor as is de bendix gemonteerd die het start tandwiel naar voren en naar achteren beweegt en zodra het tandwiel in de starterkrans van de motor grijpt de werkelijke startmotor in werking zet. De bendix bevat een soort van tandwielenstelsel die startmotor qua toerental vertragen en omzetten in kracht. Wat gebeurt er als de bendix niet vrij over die as kan bewegen het startrelais wordt overbelast en gaat een hoge stoom vragen en de spoel wordt heet en bij een te hoge stroom klapt de zekering er uit. In de oudheid gebeurde dat wel vaker met startmotoren en was een klap met een hamer op de startmotor een tijdelijke oplossing om de boel weer gangbaar te maken. Wie weet is dat met deze startmotor ook het geval en hoeft enkel de bendix gangbaar gemaakt te worden.
De bendix bevat een soort van tandwielenstelsel die startmotor qua toerental vertragen en omzetten in kracht.
In de bendix zit volgens mij alleen een vrijloop.
De vertraging bestaat uit een klein tandwiel en een hele grote starterkrans op het vliegwiel.
Maar dit terzijde.
Je zou nog met een spuitbus met smeermiddel alle bewegende delen in kunnen spuiten.
WD 40 bijvoorbeeld.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Onze Scenic uit 99 doet erg raar
Hij viel bij me vrouw onder het rijden plots uit.
Wij hebben de startmotor en dynamo al vervangen nog laad de dynamo niet op en de startmotor geeft alleen een luide klik
Ik vermoed dat er ergens een storing in de...
Hallo ik heb ff een vraag voor de experts
Heb een bj 2000 megane coupe waarvan de snelheidsmeter het maar af en toe doet ,na enig speurwerk op internet op de snelheidssensor terecht gekomen
Maar op internet staat ook hoe te vervangen en waar hij...
Ik zit echt met mij handen in het haar.
Mijn airco pomp is defect gegaan (tikken) en deze is vervangen samen met de condensor en het filter wat daar aanvast zit.
Na de reparatie heb ik een gierend geluid in de auto wat meedraait met...
Vanmiddag heb ik geprobeerd om een dashcam in te bouwen in mijn renault megane III van 2012. Hiervoor heb ik de zekering ‘Huis met hulporgaan interieur’ losgehaald. Auto gaf toen een storing aan op het dashboard: controleer auto....
De startmotor werkt perfect uitgebouwd maar eens gemonteerd is het enkel het tandwieltje dat naar de krans schiet maar draait niet rond. Er is geen enkele zekering of relais stuk voor zover ik kon testen. De startmotor die er eerst inzat was met...
Vraagprijs: € 50
Foto's: in bijlage
Dynamo heeft 500 km gelopen. Verkeerde bestelt voor mijn auto vanwege vast poelie.
Deze overzetten en een spekkoper nieuwe dynamo
Heb zelf het gereedschap niet ervoor vandaar