DSP versterker plaatsen

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Gebruikersavatar

Topic author
sdquint
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2022 20:20
Actief als: particulier

DSP versterker plaatsen

Bericht door sdquint »

Beste Lezer,

Normaal ben ik een lezer op fora en haal ik veel informatie uit de ervaringen van anderen. Voor deze zoektocht heb ik bar weinig kunnen vinden online en was/ben dus aangewezen op het dan maar zelf uitvinden. Ik blijf me verbazen over hoe weinig informatie er te vinden is over de tegenwoordige auto's en de installaties daarin.

In de Clio V R.S.-Line van mijn vrouw heb ik inmiddels succesvol (al zeg ik het zelf) de audio installatie vervangen voor de volgende set-up:

- Match PP 86 DSP
- Match PP 10 E-Q
- Gladen M 165 G2 compo (Voorspeakers)
- Gladen RC 165 (achterdeuren)
- Silentcoat 2 mm
- Silentcoat Sound absorber
- Silentcoat Noise isolator
- Tommz MDF speakerringen

Allereerst heb ik de DSP versterk aangesloten op het bestaande systeem. De benodigde stroomkabel heb ik doorgevoerd links achter het dashboard, hier zit een grote rubbere doorvoer waar ook de bestaande kabelboom doorheen gevoerd zit, de stroomkabel heb ik er naast doorgeboord en doorgevoerd naar de accu.

De DSP versterker zit gemonteerd onder de bijrijdersstoel en zit vast met klittenband.
De ISO stekkers zijn ingestoken in de radio module welke gemonteerd zit achter het dashboard kastje. Achteraf ben ik blij dat ik niet voor het kleine broertje van de PP86 ben gegaan want deze wordt gevoed vanuit de kabelboom van de radio, ik ben er van overtuigd dat hier niet de juiste bekabeling ligt en dat je dus altijd een externe voeding aan moet leggen. Deze kan dan wel kleiner zijn dan de door mij neergelegde 25mm2 (liever te groot dan te klein)

Nadat het geheel was afgemonteerd heb ik de installatie ingemeten met een meetmicrofoon en afgesteld. het resultaat viel nog dermate tegen dat we besloten hebben ook de voorspeakers en daarbij direct de achterdeuren ook mee te vervangen. Op advies van de winkelier hebben we voor de achterdeuren geen compo meegenomen maar een set coaxiale speakers.

De deuren heb ik gedempt met 2mm silentcoat en deze vervolgens voorzien van een laag noise isolator. de binnenzijde van de deurpanelen eerst voorzien van delen silentcoat om deze vervolgens te voorzien van sound absorber. Ronde de speakers zit ook een afwerking met sound absorber om de aansluiting met de deurpanelen te maken.

De Tomzz speakerringen van Amazon passen zeer mooi en zijn van goede kwaliteit. De gebruikte speakers zijn niet heel duur maar maken wel een wereld van verschil.

Op het moment van schrijven dienen de achterspeakers nog te worden vervangen en dien ik de subwoofer kist nog om te bouwen naar een kist in de reservewielbak. Het resultaat is nu al niet meer te vergelijken met orgineel. Zo veel strakker, zuiverder en harder dan het orgineel. Het kost een paar centen maar het loont de moeite.

Het afstellen van de Match DSP is met een meetmicrofoon een klein kunstje, zonder de juiste spullen zou ik het niet aanraden.

Bij het verwijderen van de deurpanelen zit er een schroef verstopt achter de deurhendel en achter het driehoekige paneel onder de spiegel. De deurhendel zul je met een klein zuignapje of een haakje wat je er achter kunt haken moeten weghalen. Het driehoekje is simpelweg vastgeklikt. Bij het verwijderen van de panelen heb ik helaas niet alle pinnetjes kunnen redden, de Renault dealer heeft me weer aan wat nieuwe clipjes kunnen helpen.

Mocht ik je kunnen helpen met vragen post ze dan of stuur me een emailtje. Het is niet moeilijk maar het kost je wel enige tijd, zeker als je net als ik toch iets te bang bent aangelegd om je auto onherstelbaar te beschadigen :)

Gr Steven

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht