Airco Clio dCI 1,5l 2011

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jans01
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 265
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door jans01 »

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het vervangen van de gecombineerde Condensor / Airco radiateur unit ? Het demonteren v/d bumper en omliggende delen is het probleem niet. Ik vraag me af of er nog iets mis kan gaan bij de montage v/d nieuwe delen, kort gezegd dat het systeem nog lekt en bumper etc. er weer af moeten. In een garage zullen ze denk ik eerst de unit vervangen, systeem vullen, ook met een fluor toevoeging om een eventueel lek op te kunnen sporen en daarna pas de bumper etc. weer monteren. Alvast bedankt.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door Valkenet »

Op zich is het niet zo'n probleem.
Eerst zorgen dat het systeem leeg is voor je gaat demonteren.
Bij montage slang aansluitingen goed schoonmaken en voorzien van nieuwe rubbers.
Voor montage van de bumper beide systemen idd vullen airco incl fluor.
Dan even testen of de airco werkt en niet lekt.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door mechanic »

Lukraak onderdelen vervangen zonder een goede diagnose is niet de manier van werken.

Werkt de airco nog wel, slaat de pomp in? Hoe zijn de drukken, wanneer laatst gevuld, wat zijn de klachten etcetera.

Is de condensor lek, is vervangen natuurlijk nodig om het weer werkend te krijgen.
Vervang altijd de o-ringen/pakkingen van leidingen welke je los neemt, dan kan er eigenlijk niets mis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jans01
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 265
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door jans01 »

@Mechanic: Bedankt en helemaal mee eens. Auto is van mijn dochter die op afstand van ons woont. Was opmerking bij APK. Verleden jaar nog gevuld, werking laatste tijd minder.
Morgen gaat ze inderdaad haar garage bellen voor aanvullende vragen en waarop ze e.e.a. baseren en/of een lek geconstateerd hebben. Is mij ook een beetje te vaag op dit moment.
(Betreft een voorheen officiële Renault dealer, maar tegenwoordig is een deel v/d voormalige showroom een keukenbedrijf. Service wordt ook minder dus ik heb al enig twijfels) Wellicht eerst nog een keer elders laten vullen en testen.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door mechanic »

Airco werkt dus nog wel, en geen bijgeluiden opgemerkt.

De condensor is wel de zwakste schakel natuurlijk, dus niet verwonderlijk als die lek zou zijn.
Door de bumper kun je de vlekken vaak al zien zitten waar er gelekt heeft. Of wellicht hangt deze al door, koelribben defect etcetera.

De kwaliteit van dit onderdeel is simpelweg ruk, gaan bij bosjes defect. Ook na vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jans01
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 265
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door jans01 »

Hierbij nog een bericht hoe bovenstaande is afgelopen. Ik heb de bumper en een paar andere delen gedemonteerd en daarna systeem op druk laten zetten door een plaatselijke garage met airco uitrusting. Condensor middenvoor (steenslag ?) was lek. Gecombineerde condensor + radiateur gemonteerd en weer laten vullen. Koelt nu tot 15,8 graden indien nodig.
Materiaalkosten ca. € 267,= incl. vullen. Mijn dochter is er blij mee, scheelt toch minimaal € 500,=

Een nadeel: Ik heb er een paar dagen in gereden en wil nu een vergelijkbare Clio i.v.m. comfort/cruise control etc. Twingo van 2001 gaat binnenkort weg.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Clio dCI 1,5l 2011

Bericht door mechanic »

Mooi dat het hersteld is!
T.o.v. een 2001 twingo snap ik wel dat je over wil stappen, op het gebied van airco condensor/radiateur maken ze je de pis niet meer lauw elk geval.

Degelijk model verder, vrij eenvoudig ook nog maar toch ook niet geheel vrii van problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht