Hoogteverstelling dimlicht

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Ik heb sinds een maand een Captur van bouwjaar 2015 en had vooraf al veel gelezen op dit forum voordat ik tot aankoop over ben gegaan.
Nu begrijp ik inderdaad waarom captur rijders vaak klagen over de dimlicht lichtopbrengst, die is inderdaad met de standaard H1 lampen niet geweldig, maar dat schijnt op te lossen te zijn door Osram Nightbreakers erin te stoppen.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat het dimlicht met het regelknopje op stand 0 gewoon heel dicht voor de auto op de grond schijnt, door de de regelknop de verzetten naar 1 of 2 gaat de lichtbundel alleen maar dichterbij de auto.
Ik begrijp dat de witte regelknop bovenop de behuizing waar ook in de handleiding naar wordt verwezen alleen bedoeld is als je tijdelijk het lichtbeeld aan wilt passen als je bv naar Engeland (links rijden) op vakantie gaat. Verder heb ik al veel gegoogeld maar kan ik eigenlijk nergens info vinden hoe het dimlicht omhoog en omlaag gesteld zou kunnen worden.
Nu zie ik wel schuin onder de dop om de dimlicht lamp te wisselen wel nog een witte stelschroef zitten, weet iemand of die bedoeld is voor de hoogte verstelling, of wordt daarmee de lichtbundel naar links of rechts gesteld ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door mechanic »

Ga naar een garage, en laat deze kijken of de basis afstelling (0 stand) niet te laag staat. Ga niet zelf kloten!

Het hoger afstellen dan bedoeld is verblind andere weggebruikers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Hallo Mechanic, natuurlijk snap ik dat bij de garage alles opgelost kan worden, maar ik dacht dat dit forum nu juist bedoeld was voor het uitwisselen van ervaringen en kennis zodat je niet voor elke vraag tegen betaling bij de dealer terecht moet ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door mechanic »

De ervaring wissel ik ook uit.

Het zelf kloten aan dimlicht afstelling is voor iederer vervelend. Het verblind anderen of je hebt zelf te weinig zicht.

Op de koplamp staat een % over de daling, voor verdere info https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... g-dimlicht

Wie zegt dat het geld kost? Het is voor de garage een kleine moeite,voor vaste klanten vrijwel zeker service.

Laat de basis afstelling goed uitvoeren, eventueel nadat je er nightbreakers in hebt geplaatst, dan heb je het beste resultaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Klopt inderdaad wat je zegt, verkeerd afgestelde dimlichten is heel irritant voor je mede weggebruikers, en dat is dan ook zeker wat ik wil voorkomen.
Ik doe al 40 jaar zelf het onderhoud van mijn eigen auto's en derhalve niet een bepaalde dealer waar ik voor onderhoud altijd kom, ik rij van APK keuring naar APK keuring, en heb dus niet een ingang bij een dealer waar ik gratis terecht kan.
Ik heb deze auto pas bij een garage gekocht en bij de APK keuring die juist voor de aflevering is uitgevoerd zijn door de keurmeester geen afwijkingen m.b.t. de koplampafstelling geconstateerd.
Voor de APK staan ze dus zeker niet te hoog, voor de veiligheid staan ze veel te laag. Op een buitenweg in de polder schijnt het licht zo dicht voor de auto dat ik zeker niet boven de 50km per uur kan rijden omdat elk obstakel of voetganger onzichtbaar is tot op het moment dat deze vlak voor de auto zichtbaar wordt.

Ik was dus gewoon op zoek iemand die mij kan vertellen of de witte schroef die schuin onder de rubber dop van het dimlicht zit de hoogte of alleen links en rechts verstelt.
Omdat ik er eigenlijk niks over kan vinden, misschien kan de afstelling van de koplamphoogte helemaal niet handmatig en kan dat alleen door aan de computer bij de renault dealer gedaan worden ? (als dat zo is moet ik er natuurlijk niet aan draaien)

Ik weet het niet, en ik dacht hier tussen alle renault fan's iemand te vinden die deze kennis wel heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door mechanic »

Het apk bereik is relatief breed, daar kun je enkel inderdaad van zeggrn het is goed of niet.

Het idee is dus om de 0 afstelling zo hoog mogelijk binnen de grenzen af te stellen.

Dat gaat vrij lastig op het oog, op een vlakke weg en met stickertjes plakken op een muur is het nog wel te doen maar dat is ook niet ideaal.

Bel eens naar een garage, waarschijnlijk kost het niets.
En anders heb je in die 40jaar toch genoeg bespaard om een paar euro in de fooienpot te doen?
Ben je niemand tot last op de weg met irritante verlichting.
Of kijk in het boekje..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Of kijk in het boekje..
yes, dat is de info die ik zoek, welk boekje ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door mechanic »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Dat is dus instelling met het knopje binnen in de auto, en de tijdelijke instelling die je kunt gebruiken als je in het buitenland waar links gereden wordt, maar daarmee kun je dus niet de dimlichten iets hoger zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door mechanic »

Het is alsof je tegen een muur praat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Het is alsof je tegen een muur praat.
Jammer dat je deze reactie geeft, ik zie op dit forum honderden super goede informatie die jij m.b.t. reanults hebt geplaatst waarmee talloze renault rijders geholpen zijn.

De simpele vraag die ik heb hoe ik de dmilichten van een renault captur iets omhoog kan brengen zou jij als monteur en apk keurmeester toch als parate kennis moeten hebben, maar wil je blijkbaar niet delen. Misschien is een geheim van renault en mag je de info niet delen, maar zeg dat dan in ieder geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JvdK
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jul 2022 20:05
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door JvdK »

Tjonge, wat een hele fijne reactie richting iemand die altijd bereid is om iemand te helpen met goed advies. Je krijgt ook gewoon een goed antwoord met het gemotiveerde advies om naar een garage te gaan. Overduidelijk ben je niet blij met het antwoord omdat dit je waarschijnlijk geld gaat kosten. Je kan op dit forum elke vraag stellen, maar je moet wel tegen het antwoord kunnen!
2010-2022 Renault Clio 1.6-16V 110PK 3-drs Dynamique luxe blauw/grijs
2016-2022 Renault Scenic III 1.6-16V 5-drs Celsium Gris Patine
2022-heden Renault Captur 120 TCe Intens 5-drs Noir Etoile/Ivoire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sheriff
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2022 20:55
Actief als: particulier

Re: Hoogteverstelling dimlicht

Bericht door Sheriff »

Ik snap niet waarom het antwoord op zo een simpele vraag niet gedeeld zou kunnen worden op dit forum.

Hierbij dus mijn excuses voor iedereen die ik met mijn reacties gekwetst heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht