Prolemen!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Prolemen!!

Bericht door Ruud1984 »

Hey mensen,

Het betreft hier een Renault Megane Break 1.6 16v RXT uit 1999
Volgende week gaat mijn renault terug voor onderzoek binnen garantie periode.
Ik ga ervanuit dat ze de dingen wel zullen vinden echter ben ik er zelf ook benieuwd naar.
Er word sowieso 1 schakelaar vervangen voor een elektrisch raam (RA) en de ruitenwisserhendel ivm het niet functioneren van de selectietoets voor de BC (heeft wel gewerkt)

Echter zijn er 2 problemen die voor mij geen duidelijke bron hebben:

1.
Bij snelheden boven de 60 km/h produceren (volgens mij) de banden een bijgeluid wat ongeveer als volgt klinkt; "woo woo woo"
In bochten hoor ik het minder en juist op rechte stukken bij constante snelheid hoor je het duidelijk.
Het heeft iets weg van een wiellager echter de symptomen kloppen niet omdat je een wiellager juist in een bocht zou moeten horen.
Ik dacht eerst dat het de voorbanden waren die er nieuw op zijn gekomen, echter hiermee was niets aan de hand.
Hiermee is de wagen al eens teruggeweest en er werd mij verteld dat dit kwam omdat er nieuwe banden opzaten en dat ze niets abnormaals konden horen.
Echter is de wagen nu ook gaan trillen icm het geluid.

2.
Als de wagen heeft gereden en ongeveer een kwartier stilstaat, heeft ie moeite met starten.
Hij blijft dan doorstarten, en slaat uiteindelijk wel altijd aan na 3 a 4 seconden... hierbij kan ik een sterke benzinelucht waarnemen. Ik merk overigens ook dat de motor naar mijn idee soms inhoud.
Mij lijkt niet dat dit normaal is.

Als iemand een idee heeft over bovenstaande punten hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

voge
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2007 23:01

Bericht door voge »

Zijn de achterbanden niet toevallig bijna versleten? Ik heb dit bij mijn auto ook gehad bij versleten achterbanden, er is zelfs een naam voor: cuppen.. Geloof niet dat 't echt iets is om je zorgen te maken.

Verder heb ik niet echt een idee wat dat tweede zou kunnen zijn, 't klinkt als een te rijk mengsel maar er is niet zo veel meer aan te schroeven tegenwoordig..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Bericht door Burg »

De geluiden (woo woo woo)
Nadat ik wat aan de gang ben geweest met plakband kwam ik er achter.
De oorzaak ligt in feit dat naarmate de auto ouder wordt en de banden slijten waardoor de stand van de auto iets veranderd en daardoor de luchtstroom onder de auto door en in de wielkasten veranderd.
In de zwingarm/torsiearm (waar het achterwiel aan vast zit) zit ter hoogte van de torsieas een gat van 25mm en daar blaast de lucht dus langs en geeft het effect of je over een flesje blaast. Hoogst irritant.
Ik heb zowel aan de linker als aan de rechterkant van de auto deze gaten afgedopt waarna de geluiden weg waren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Hey Mensen,

harstikke bedankt voor het meedenken.

@ burg:
Ik zal het eens gaan proberen met de plakband.
Mijn megane is sowieso verlaagd (denk 30mm) misschien dat ie daardoor dat geluid eerder zal gaan maken.
Hoe meer ideeën ik heb, hoe meer ik er kan opperen bij de dealer.
Misschien zit er een oorzaak tussen waar ze daar nog niet aan hadden gedacht (het zijn immers ook maar mensen)
Ik hoop dat het op te lossen is want het is inderdaad een zwaar irritant geluid, dat in het gehele interieur waar te nemen is. Het lijkt ook idd van achteren te komen.
Ik zal eens proberen of ik het geluid harder hoor met neergeklapte achterbank. Als dit het geval is weet ik iig zeker dat het van de achterzijde afkomstig is.

@ voge:
Mijn achterbanden zijn nog in redelijke staat...
Ik kan eens proberen om andere banden eronder te zetten en dan te kijken of het weg is.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Bericht door Burg »

Het kan inderdaad ook nog aan het type band liggen (hard) en/of de banden nog wel rond zijn. (trillingen).
Ik dat zelf al eens gehad met Dunlop banden. Nieuw waren deze goed en na zo'n 20000 km kwamen de geliden erin.
Na onderzoek bleken deze niet helemaal rond meer te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Ik heb voor 2 nieuwe (21-03-2008) Pirelli P6000 banden en achter 2 oudere zelfde pirelli's
Ik zal de dealer wijzen op de mogelijkheid dat het geluid van achteren komt.

Bandenmaat is 195/50/16
Misschien dat de banden inderdaad te hard zijn, ik zou het niet weten.
Misschien een idee hoe hard ze opgepompt dienen te worden (ivm afwijkende maat?)

met vriendelijke groet,

Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Zo, de wagen is naar de dealer geweest.

De 2 bedieningsknoppen zijn vervangen en alles werkt weer hierdoor.

Het slechte starten deed zich niet voor in de garage maar ze hebben toch de motor opnieuw ingeleerd.

Het bijgeluid bij snelheden tussen 60 en 100 km/h was te wijten aan de achterbanden. (ze hebben wel de complete ophanging achter en de wiellagers gecontroleerd en deze waren nog in orde) Enige oplossing hiervoor zouden nieuwe banden zijn.

groet,

Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in