Veranderend rempedaal

Plaats reactie

Topic author
CreatoX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2015 13:38
Actief als: particulier

Veranderend rempedaal

Bericht door CreatoX »

Vraagje...

Normaliter kun je het rempedaal intrappen en voelt dat alsof je 'een spons' intrapt.
Wij hebben nu meermaals meegemaakt dat we bij het intrappen van het rempedaal geen 'spons' meer voelen. Alsof het pedaal al ingetrapt is. We moeten dan ook flink het pedaal intrappen om de auto (flink) te laten afremmen.

De momenten wanneer dit gebeurt is geheel willekeurig en gebeurt ook vaker niet dan wel. Maar wanneer het gebeurt, dan ben je er vaak niet op verdacht en moet je ineens hard stampen.

Iemand die ditzelfde ervaren heeft? Of dit dit toch een specifieke functie van de auto?
Ik kan me niet indenken dat dit normaal gedrag is.

Wat me wel is opgevallen is dat, na het remmen en de voet van het pedaal halen, deze langzaam verder opkomt. Het is dan dus alsof dit niet heeft plaatsgevonden wanneer we het 'probleem' merken.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Pepone »

Welkom.

Er gaan geen lampjes branden?
Remvloeistof op peil?
Normaliter kun je het rempedaal intrappen en voelt dat alsof je 'een spons' intrapt.
Normaliter is dit geen goed teken.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
CreatoX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2015 13:38
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door CreatoX »

@Pepone
Ik ben geen expert, maar ik kon geen betere vergelijking verzinnen dan 'een spons'. Het had ook een veer kunnen zijn ;) Het komt er op neer dat je bij 'normaal' remmen het remmen kunt regelen. Hard remmen en minder hard remmen. Dit door het pedaal ver of minder ver in te trappen. (dat noem ik sponzig)

Maar op bepaalde momenten trap je het rempedaal in en verneem je dat deze niet meegeeft. Alsof de 'spons' al is ingetrapt. Wij moeten dan echt hard trappen om de auto goed af te laten remmen.

Nee, geen lampjes.

Opm: Wat je kunt proberen in je eigen austral: Wanneer je gereden hebt en de auto tot stilstand hebt gebracht, de voet van de rem halen. Kijk dan direct naar het rempedaal... bij ons komt deze dan langzaam verder terug... normaal??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Pepone »

Als het peil in orde is heb ik er zo geen verklaring voor.
Misschien iets met de remservo, vacuümsysteem of hoofdremcilinder.

Zou er mee naar de dealer gaan.
Gaat om je veiligheid.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Effenberg13
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jul 2023 19:29
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Effenberg13 »

Ja ik heb dit ook wel eens gemerkt. Is vooral als je het automatisch afremmen voor opladen hybride hoger dan 2 hebt staan. In principe is je auto dan al aan het remmen als je het gaspedaal los laat, dus vond het eigenlijk ook wel logisch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Marcello
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Marcello »

Wij hebben de wagen op de hoogste stand staan, voor het bijladen van de accu, dus remt hij uit zichzelf bij het loslaten van het gaspedaal. We hoeven hierdoor alleen maar een klein beetje bij te remmen om tot stilstand te komen.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
CreatoX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 apr 2015 13:38
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door CreatoX »

Wat jullie bedoelen is de regeneratie. De auto remt dan af door te genereren op de dynamo. Ik weet niet of dit ook met het werkelijk remmen gebeurt.

Hier is een video van het gedrag van het rempedaal na het intrappen.


Je ziet het pedaal na weer laten opkomen niet direct helemaal terugkeren naar zijn huidige locatie. Dat gebeurt vervolgens heel langzaam daarna.
Ik heb de indruk dat dat langzaam helemaal terugkeren niet altijd plaatsvind waardoor het pedaal op dat moment al gedeeltelijk ingetrapt is (zonder werkelijk te remmen wel te verstaan). Maar om de auto dan wel af te laten remmen moet dus flink ingetrapt worden.

Het zal lastig zijn dit gedrag op video tijdens het rijden vast te leggen. Het gebeurt zo spontaan dat ik het ook niet kan reproduceren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Marcello
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Marcello »

Heeft dit misschien iets te maken met de functie auto-hold?
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Marcello
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2016 15:08
Actief als: particulier

Re: Veranderend rempedaal

Bericht door Marcello »

Wat ik vandaag heb gemerkt is dat wanneer de wagen zelf remt, gaspedaal loslaten of tijdens volgen, gaat het rempedaal licht op en neer tijdens het remmen zonder dat je deze aanraakt.
Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht