Renault Zoë - Controle bezig

Plaats reactie

Topic author
Zobie
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2023 13:56
Actief als: particulier

Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door Zobie »

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Renault Zoë Q90 met 40 KwH accu, heb hier zelf een universele granny charger bij aangeschaft. Nu is het probleem dat het laden niet start omdat de Zoë aangeeft: Controle bezig, dit duurt enkele minuten maar start uiteindelijk niet.

Ook een ander stopcontact geprobeert maar dit maakt geen verschil.

De granny charger is van het merk Kopp en is instelbaar op verschillende amperages, dit lijkt echter pas instelbaar nadat de koppeling succesvol is, ik lees namelijk dat een hoger amperage nodig is om te kunnen starten.

Het opladen via een publieke laadpaal geeft geen enkel probleem.

Is dit een bekend probleem / oplossing voor?
Zou het verschil maken als ik een originele Renault oplader aanschaf? Of moet ik een 11Kwh laadpaal voor thuis overwegen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door zoe2goe »

Een Q model moet ten minste 10A per fase gevoed krijgen. Dan nog is het opladen extreem langzaam, omdat er sprake is van 6A reactief vermogen. Het wordt al aanzienlijk beter bij 16A, maar dat is op een gewoon stopcontact volcontinu niet toegestaan, noch verstandig.

Ik zou inderdaad adviseren voor een laadpaal te gaan als dat mogelijk is. Afhankelijk van de wensen en huisaansluiting kan het wellicht best een beetje minder dan 11 kW, maar als gezegd, 10A per fase is echt het absolute minimum voor een Q model.

Als je toch echt met een "granny" oplader aan de gang wilt, kun je een ander model overwegen. Ik vermoed dat de huidige op 6A begint, en dat werkt niet.

Ik laad mijn Q210 (22 kW) al 10 jaar met een 16A enkelfase laadpaal. De 12A granny ligt in de kofferbak voor noodgevallen.......
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Zobie
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2023 13:56
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door Zobie »

@zoe2goe
Dank voor je reactie, erg behulpzaam.

Dat het wat langer (24 uur?) duurt om vol te laden is opzich geen probleem, we rijden over het algemeen hooguit 1/3e van de accu leeg en zouden na een nacht dus weer vol zitten, verder laden we veel op werk.

Als ik het goed begrijp heeft de originele Granny charger een hoger opstart amperage en lukt het met een originele granny charger wel om op te laden, maar laadt je dus op 1 fase met zeg 10A waardoor het gewoon enorm lang duurt? x

Zou er een mogelijkheid zijn om de universele oplader standaard op 10A of 12A te laten starten? Er zit een omhoog en omlaag knopje op, het lijkt dus of je dit in kan stellen maar zoals gezegt lijkt het erop of je dit pas na het 'opstarten' in kan stellen (er gebeurt niets als ik ontkoppelt op de knopjes druk).

Helpt het wellicht als ik een foto plaats?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Zobie
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2023 13:56
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door Zobie »

zoe2goe schreef: 06 okt 2023 15:42 Een Q model moet ten minste 10A per fase gevoed krijgen. Dan nog is het opladen extreem langzaam, omdat er sprake is van 6A reactief vermogen. Het wordt al aanzienlijk beter bij 16A, maar dat is op een gewoon stopcontact volcontinu niet toegestaan, noch verstandig.

Ik zou inderdaad adviseren voor een laadpaal te gaan als dat mogelijk is. Afhankelijk van de wensen en huisaansluiting kan het wellicht best een beetje minder dan 11 kW, maar als gezegd, 10A per fase is echt het absolute minimum voor een Q model.

Als je toch echt met een "granny" oplader aan de gang wilt, kun je een ander model overwegen. Ik vermoed dat de huidige op 6A begint, en dat werkt niet.

Ik laad mijn Q210 (22 kW) al 10 jaar met een 16A enkelfase laadpaal. De 12A granny ligt in de kofferbak voor noodgevallen.......
Ondertussen ook met een originele Renault granny charger een poging gedaan, deze geeft echter na aansluiten al heel snel op het display: Accu Laden niet mogelijk.

Op een Engels forum lees ik dat de Zoë veiligheidsmechanisme heeft ingebouwd wat controleert of de aarde weerstand lager dan 150 ohm is.
Is dit inderdaad iets wat in Nederland een issue kan zijn? Ik woon in een jaren 60 woning, aarde gaat dus via de waterleiding (vanaf 1975 via grondpin).

Ik ga sowieso bij familie nog even proberen of het daar wel lukt (en het probleem dus afhankelijk is van mijn electrischiteitsnetwerk).

@zoe2goe kun jij bovenstaande wellicht bevestigen en aangeven of dit probleem bij een laadpaal (3 fase / 11Kw) inderdaad niet speelt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door zoe2goe »

Ja, die 150 ohm is de grenswaarde. ZOE meet deze tussen de N en de aarding en is zonder meer kritisch. Heeft op zich niets met een of drie fase te maken. Je voorgenomen test zal uitwijzen. of dat het probleem is.

Je kunt een aardprobleem verbeteren door een diepere of meerdere grondpennen te slaan. Ook een paar emmers water met een paar flinke scheppen zout er in doet "wonderen", hoewel je dan natuurlijk wel kans hebt dat het probleem terugkomt als het warm en droog wordt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Zobie
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2023 13:56
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door Zobie »

Oké maar zou dat betekenen dat als ik een laadpaal laat installeren en ik niks aan de weerstand doe dit probleem ook bij een paal zou spelen? Ofwel zit die controle op weerstand in de lader of in de auto?

Gelden de genoemde tips ook als de aarde via de waterleiding gaat? (Die zal uiteraard ook ergens (kruipruimte?) de grond in gaan maar waarschijnlijk (lang) niet zo diep als een aardpen.

Ik realiseer me dat dit een beetje off-topic gaat maar zou ik ook zelf een aardpen kunnen slaan en deze verbinden met de waterleiding? Of zou dit geen noemenswaardig effect hebben?

Enorm bedankt voor je input @zoe2goe superfijn dat je zo met me mee wilt denken!
Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of met de knop "Plaats reactie". Moderator

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Renault Zoë - Controle bezig

Bericht door zoe2goe »

De betreffende controle zit in de auto, niet in de laadpaal.

Waterleiding wordt tegenwoordig ondergronds alleen nog maar in kunststof aangelegd en het is dus eigenlijk zo dat je aardpen de waterleiding aard ipv andersom. In moderner installaties wordt aarde als een aparte ader door het netwerkbedrijf binnengebracht en heb je dit probleem niet (dat heet een TN-C-S stelsel).

Onder de aanname dat te hoge aardweerstand het probleem is (is natuurlijk niet zeker. Meter is weten), èn het netwerkbedrijf geen aarde ader binnenbrengt, moet je het met eerdergenoemde tips doen vrees ik.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht