Megane III (KZ1G) 1.5 DCI 2009 foutcodes P0047 en P0045

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
BestianMarcs
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2023 14:44
Actief als: particulier

Megane III (KZ1G) 1.5 DCI 2009 foutcodes P0047 en P0045

Bericht door BestianMarcs »

Goedemiddag Renault bezitters,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben in het bezit van een Renault Megane III 1.5 DCI (KZ1G) uit 2009 met een kilometerstand van 413.000 km. Ik doe (bijna) alles zelf aan mijn auto en dit is de reden waarom ik hem relatief goedkoop rijdend kan houden. Het roetfilter is al enige tijd niet meer aanwezig nadat hij vol was. Deze is weggeschreven uit de computer en de EGR is dichtgezet.

Echter heb ik een probleem en ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik wil nog niet naar de dealer en/of garage, omdat ik het wil proberen zelf op te lossen. Na een lange rit (200 km) heb ik de auto geparkeerd bij een vakantiehuisje in Limburg. De auto reed toen probleemloos.

Toen ik hem de volgende ochtend startte kreeg ik de melding: "Controleer inspuitsysteem". Bij het rustig wegrijden in eerste instatie geen problemen waargenomen. Toen ik echter onderin vermogen begon te vragen merkte ik dat de turbo pas mee begon te doen vanaf 2500 toeren. Uitlezen gaf enkel de melding P0047.

De ochtend daarop kwam er bij koude start nog een melding bij: "Controleer luchtverontreiniging". Echter kon ik geen extra foutcode terugvinden met mijn ODBII programma. Thuis heb ik de beruchte slangetjes gecontroleerd van de druksensor van het (voormalige) roetfilter. Hier kwam ik tot de conclusie dat ik maar 1 slang kon vinden. Deze was rood en lijkt in orde. Hij is tevens bij rond de 225.000 km al een keer vervangen.

Nadat ik de boel had gereset bleef enkel de melding "Controleer inspuitsysteem" i.c.m. met de P0047 terugkomen. Thuis heb ik met een ander programma de auto wederom uitgelezen. Hierbij kwam ook de foutcode P0045 naar voren. Tevens leek deze melding ook een keer terug te komen zonder de auto te starten. Dus bij het aanzetten van het contact tijdens het "Test systemen".

Nu zie ik dat het mogelijk de turbodrukregeling zou kunnen zijn. Ik hoor graag van jullie of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie weten waar ik moet zoeken.

Kort:
- Meldingen "Controleer inspuitsysteem" en "Controleer luchtverontreiniging", laatste kwam niet terug naar verwijderen foutcodes;
- Foutcodes P0045 en P0047 blijven terugkomen;
- Turbo doet niet mee onder de 2300 toeren.

Alvast bedankt!

Groet,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
BestianMarcs
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2023 14:44
Actief als: particulier

Re: Megane III (KZ1G) 1.5 DCI 2009 foutcodes P0047 en P0045

Bericht door BestianMarcs »

Mag gesloten worden, want het probleem is opgelost!

De kabel naar de drukomvormer van de turbo, vlak naast de oliepeilstok, was door. Hierdoor was er geen connectie. Deze gerepareerd en alle storingen zijn en blijven weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Megane III (KZ1G) 1.5 DCI 2009 foutcodes P0047 en P0045

Bericht door Pepone »

Bedankt voor de terugkoppeling.
Sluiten doen wij niet gauw, misschien komen er nog vragen of reacties.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht