Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door BramvT »

Hoi mensen, ben al een heel tijdje lid hier (13 jaar of zo), heb altijd in 2e hands Kangoo's (type 1) met DCI-82pk gereden...(express/bestel) maar in maart jl. ben ik na 33 jaar dieselrijden (eerst 20 jaar Citroen BX turbodiesel, vanaf 2010 dus Kangoo) gestopt met dieselen.

Ik gebruikte hem voor koerierwerk (al 33 jaar zelfde bedrijf), maar in maart jl. dus de laatste diesel na 4 jaar rijden verkocht....en een Kangoo van 2004 met 1.2 - 16V motor gekocht met goed werkende airco en km.st. 178.000 (NAP) voor 1700 euro...D riem kan nog 80.000 mee.

Een heerlijk motortje moet ik zeggen...van 0 naar 100 gaat vrij traag qua acceleratie....maar zit je eenmaal op 100 km p/u (dus tegen de 4000 rpm) en je geeft dan vol gas, dan gaan ''de 16 kleppen werken'''(zal ik maar zeggen), hij haalt dan bijna de 160 km p/u....bij 130km p/u is hij nog redelijk stil te noemen.
Rij je echter rustig met hem, gewoon 80 of 100 km p/u dan is hij inderdaad zuinig te noemen, de 1 op 16 haalt hij dan gemakkelijk.

Gezien mijn leeftijd (bijna 74) rijd ik geen 4 dagen meer als koerier, maar nog 2 dagen p/wk....en het prijsverschil tussen diesel en benzine is op dit moment nog iets van 19ct p/l (een paar jaar geleden was het verschil bijna 40ct p/l)...Euro-95 is nu 1,84 in de Randstad onbemande pomp, maar deze Kangoo kost ook maar 34 euro WBL p/m....voor de Kangoo DCI-82 (1040kg) betaal je incl milieutoeslag rond de 85 euro p/m.

Een aanrader dus deze 1.2 - 16V motor...hij was geheel nieuw voor mij dit motorblok.....heb vroeger wel R-16 TS gereden en een R-11, maar dan hebben we het over 40 jaar geleden. :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Ziet er nog chique uit zo het lijkt!

D4f is een prima blok, fijn dat ie je bevalt. Hoeveel heb je er mee gereden, en is het betrouwbaar geweest?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door BramvT »

Ja, eigenlijk wel, heb er sinds maart 23 nu zo'n 42.000 km mee gereden (dus de wereld rond ongeveer), heb er niks aan gehad dan alleen wat onderhoud (4 nieuwe All wheaterbanden, motorolie verversen, filters ed.).

Ondanks dat ik er nog maar 2 dagen per week koerierritjes mee maak, zaten daar best flinke ritten bij, van 500 a 600 km p/d.

Alleen 1 vreemde situatie...ik ging 3 maanden geleden de Velsertunnel in (onder het Noordzeekanaal bij IJmuiden) en toen ik weer omhoog ging gaf ik (uiteraard) gas bij en hield de motor er opeens mee op....er is daar geen vluchtstrook en iedereen rijdt daar 100 km p/u....dus een ''lekkere plek'' om stil te staan, enfin, bergingsvoertuig kwam er al snel aan, laadde mijn Kangoo op de bergingsvrachtwagen en zette mij neer op een parkeerplek vlakbij de tunnel.
De man deed de motorkap open van de Kangoo, haalde de kleine kap eraf en zag toen dat de benzineleiding (met een soort kliksluiting) was losgeschoten...hij klikte hem erop en de motor liep weer...ik heb er thuis een t-wrap omheen gedaan zodat hij onmogelijk nog los kan schieten....voor het eerst in 55 jaar autorijden dat ik zoiets meemaak :doh:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Ai dat is dan een klote situatie geweest, maar goed afgelopen.
Hoe zoiets los kan schieten is een raadsel, als er geen afwijkingen te zien zijn aan de verbinding.

42.000km in nog geen jaar is behoorlijk te noemen, maar daar lijdt een auto het minst van.

Mooi verhaal om zo nu en dan te lezen, over het reilen en zeilen.
Veel goede kilometers gewenst!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Ha die Bram. Wij hebben sinds gisteren zo'n rooie koektrommel 1.6 16V uit 2007.
Groetjes uit Hurdegaryp. Ook van Keet! :D :D
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door BramvT »

Ah, lees NU pas je reactie...leuk om te lezen dat jullie nu ook een Kangoo hebben, zijn fijne auto's voor vooral wat oudere mensen zoals jullie en ik.
O.A. de hogere instap en enorm veel bergruimte.
De prijzen die handelaren vragen voor soms 21 of 23 jaar oude Kangoo's (zelfs type met dichte neus vanaf b.j. 1998) lopen soms op tot wel 3500 euro en dan zijn het nog niet eens z.g. Rolstoel-auto's.

Maar nu even het vervolg op mijn eerste bericht...voor de APK moest ik 1049 euro betalen (en dat was niet bij een dealer), 2 nw. achterwiellagers, nw schijfremmen en blokken, linker voor veer was gebroken en zo nog wat kleinere dingen.
Ik wilde eigenlijk ook een 1.6 16V hebben en had mijn Kangoo met APK tot april 2025 op MP gezet....na 2 weken weer eraf gehaalde, kreeg 2x Turkse mensen op bezoek die meteen begonnen af te dingen (die lezen blijkbaar niet de hele advertentie) en heb ik weggestuurd, was het ZO zat dat ik de advertentie heb weggehaald en er zelf mee blijf rijden. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Voor jou Bram, is het wel een leuk autootje. Hoge instap voor je lange stelten en qua hoogte heb je aardig wat ruimte om te zwaaien, nietwaar!
Maar als er aan gerepareerd moet worden, dan kun je je beurs wel omkeren.

Ik heb altijd goede ervaringen met de Peugeot's, Citroen's en de Renault camper gehad, maar voor mij is deze Kangoo de eerste en gelijk de laatste. Vorige eigenaar had hem bij een subdealer in onderhoud. Facturen van ruim 11 jaar als bewijs. Gemiddeld waren ze 1200 euro p.j. kwijt. Vorig jaar is o.a. de krukassensor vervangen.
Bij mij viel die op dag 3 uit. Ik heb de Kangoo uitgelezen. Airbags bleken doorverbonden te zijn en de sensor was defect. Losgemaakt en ik wist niet wat ik zag. Ze hadden er diverse tie-wraps er omheen gedaan om het blauwe stekkertje op z'n plaats te houden. Bravo subdealertje! Nieuwe besteld en erop gezet. Nu is het de benzinepomp... ook niet helemaal jofel. Ook weer in bestelling.
En het leek me zo'n leuke koektrommel om de scootmobiel mee te vervoeren.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Een kangoo van deze generatie is absoluut niet duur in onderhoud, spullen in overvloed tegen gunstige prijzen.
Er zijn altijd frikadellen op de markt waar nooit of verkeerd aa gewerkt is welke bij niets vermoedende consumenten belanden.

1200e per jaar aan onderhoud neigt naar oplichting haast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Ja Mechanic. Dat weet jij en dat weet ik.

Het gaat hier om de ervaringen van kennis Bram, maar moet je deze foto's eens zien. Zekeringkast heb ik nog openliggen in afwachting van... De contacten van het relais (benz.pomp) waren behoorlijk geoxideerd. Contactspray moet zijn werk nog doen maar in de diepte zie ik een rode draad in een lus die ik nog verder moet bekijken. Nu foto 2. Ik heb wat tape los gepulkt en daar komt een lila-draad tevoorschijn. Lijkt me geen breuk eerder doorgeknipt. Zo lever je als garagist toch geen werk af. Van de week verder. Gaat weer regenen.

IMG_20240311_160926.jpg
IMG_20240311_160950.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Sjah een garage houder gaat niet elk draadje bekijken als et geen storingen zijn, maar ben er niet bij geweest hé...

Zie enkele scheurtjes in de minpool klem, bekijk die goed dat is een gekend punt om mee te stil te vallen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Nee, maar als de klant aangeeft (volgens achterhaalde facturen) dat er problemen zijn met de airbags en bekend is dat er sluiting in de kabelboom zit en gevonden is nabij de ECU, dan is het toch wel heel slordig dat je wat draden doorknipt en deze niet isoleert. De passagier airbag schijnen ze vernieuwd en vervolgens kortgesloten te hebben.

Krijg nu nog slechts foutmelding DF010 en 028. Foutmelding DF135 en DF235 heb ik inmiddels opgelost.

Hier laat ik het bij. Kom er later op terug in een ander... nieuw onderwerp.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door BramvT »

Tsja, Gurb (en Mechanic, wiens deskundige adviezen ik al 14 jaar graag lees op dit forum)...ik heb dus een stuk of 7 a 8 Kangoo's gehad (vooral Diesels/DCI en dan de 82pk versie) in de 14 jaar dat ik met een Kangoo rijd, nu dus alweer ruim 1 jaar met de 1.2 16V van nu precies 20 jaar oud.

Ik weet het dat je soms doodziek kan worden van de kleine (maar oh zo belangrijke) censortjes, stekkerverbindingen...computerstoringen (ik heb nu bij 4 Kangoo's de melding Rempedaal contact/lampje?), waar ik mij niks van moet aantrekken, de Service en Airbag gele lampjes heeft te maken met de stekker onder je voorstoelen....ze hebben hem bij mijn Renaultdealer (Velserbeek in Haarlem) al een paar keer doorverbonden...heeft te maken met o.a. de Gordelspanner enz...maar ik wilde dat lampje dus echt UIT hebben zodat ik zeker weet de 2 airbags vooraan het doen bij een ongeluk.....die zekerheid heb je dus niet als ze branden.
Maar ze zijn nu dus uit, al weken geleden dus dat gaat goed.

Maar verder, net wat je schreef Gurb...ik zou geen andere auto meer willen hebben (dit modeltype dus tot 2008), beenruimte is meer dan in zijn opvolger links naast het koppelingspedaal, ze zijn nog lekker licht qua WBL, ik betaal nu 38 euro p/m...en ook de stoelen voor zijn uitstekend voor mensen met rugklachten.

Hij is nu weer APK gekeurd tot April 2025....toch zoek ik wel een 1.6 16V vanwege de 20 pk meer trekkracht (mijn 1.2 heeft 75 pk en de 1.6 heeft 95 pk)...er kwam niemand op af, maar aangezien ik de afgelopen winter zowel die ruim 1000 euro voor de APK kwijt was heb ik er ook nog 4 nieuwe All Weatherbanden onder laten zetten....en die Kangoo doe ik dus niet weg voor 1450 euro of zo, het blijft 1850...of ruilen met een evengoede 1.6 kan ook.

En Mechanic : ik ben gemiddeld ook wel een 1000 euro p/jr kwijt hoor aan onderhoud en reparaties...dan is het weer dit en dan weer dat, je zit al snel op die 1000 euro tegenwoordig en dan is het beslist niet altijd de dealer, maar gewoon een reguliere garage.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Nou... Bram, sinds mijn vorige bericht niet meer naar dat barrel gekeken.
Ik dacht dat ze een draadje hadden doorgeknipt maar bleken er 7 te zijn. Wat ik het ergste vind is dat ze de losse draden totaal niet hebben geïsoleerd. Nee... gewoon samengeknepen en isolatieband om de kabelboom en klaar... Wat niet ziet, wat niet deert . Ook... zijn er "gezonde draden" vermoedelijk door overspanning lichtelijk samengekleefd. Of het al was of daarna is opgetreden, geen idee.
Ik kan inmiddels ook in bijna alle zekerheid stellen dat de ECU is overleden. Geen output richting brandstofrelais. Nog een leuke ervaring bij de Renault dealer Leeuwarden. Ik was toch in de buurt en vroeg daar aan de balie van het magazijn om een nieuw Brandstof-relais. Na lang zoeken en gepraat daar, bleken ze hem niet te hebben en was ook niet meer leverbaar. Ze hadden nog wel een gebruikte liggen. Zag er als nieuw uit... en GRATIS.

Het wachten is op beter weer en... en beter humeur!

Ik kocht hem met een gloednieuwe APK. En na 150 km plezier is de koek op! Never nooit meer. Een auto is er voor mij en niet andersom.
Zo'n 40 jaar Franse PSA's gehad. Weinig kosten en noooit problemen gehad... zucht! ( En blij dat de onverwoestbare Citroen C3 nog voor de deur staat!)
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Een apk is een moment opname, en zegt buiten de uiterst minimale eisen helemaal niks.

Een losse kabel ergens is geen keurings eis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Dat weet ik ook wel. Ik ben niet van gisteren, beste Mechanic. En stel dat het wel een eis zou zijn, dan hadden ze dat ook nooit gezien. Het gaat mij er om dat wanneer je een auto koopt bij een goed autobedrijf voor knap geld incl APK je op z'n minst mag verwachten dat je de eerst komende maanden zeker zorgeloos kunt rijden.
Als je facturen inziet van een autobedrijf met gecertificeerde Bosch Car Service, waar met spreekt over "modificeren" Airbag en je ziet het geleverde broddelwerk, tja... vul zelf maar in. Ik peins er zelfs niet aan om bij vriend of vijand zoiets af te leveren.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Ik twijfel er ook niet aan dat je niet van gisteren bent hoor.
Realiteit is het tegenwoordig wel dat er op meer plekken dan wenselijk inderdaad prutswerk geleverd wordt. Bij veel mensen heerst de waan dat een nieuwe apk meteen een geweldige auto oplevert.

Heb zojuist een Bosch distributieriem/waterpomp setje besteld, benieuwd hoelang die mee zal gaan.
Kwaliteit is niet meer wat het was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Ja joh. Bij een beunhaas valt dat soms te verwachten, maar bij een vakgarage... Oeps! Maar wel mooi dat een complete reparatiedocumentatie en uitleesdraaidoek bij zit.
Toch eens kijken of ik een Can Clip kan bemachtigen. Ik heb wel de software voor de PSA (32bits), maar niet voor de Renault. En de iCarsoft CR Prof is iets te summier voor wat ik ga doen.

Dat wordt een leuk dagje distributie en spanrol klussen als het om een 1.6 16V gaat. Ik moest eerst wel lachen toen ik voor het eerst onder de motorkap keek... was voor korte duur... :( Er is niet eens plek voor een oliepeilstok. Komt zeker door de airco. Mijn god, dat staat me vandaag of morgen ook te wachten. Is geheel vervangen op 170k en de teller staat bijna op 240k.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Kangoo is wel wat krap inderdaad maar prima te doen, motorkap losnemen eventueel icm passagiers koplamp scheelt al veel.

Er is toch wel degelijk een oliepeilstok, rechts naast het oliefilter. Wel op een loeder van een plek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Hee mechanic. Gelijk gekeken... met een zaklamp... en ja hoor... Ik heb het stompje eh... de pijlstok onderaan het motorblok gevonden. Hoe verzinnen ze het... Daar moet je echt hele kromme en vuurvaste jatten voor hebben. Wat een stelletje... piep! Daar kom ik echt niet bij en dat wordt lachen als Bram... :lol: :lol:

Bram, blijf rijden met je 1.2 Koop nooit zo'n 1.6 16V. Da's niets voor jou. Geloof me!
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 8
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door mechanic »

Bij de meeste andere modellen kun je, tijdens een onderhoudsbeurt, beter via de onderkant van de auto bij de peil'stomp'. Bij o.a. de kangoo zit het subframe dan weer in de weg.

De ervaring is dat wanneer je de motor goed laat uitlekken en het filter vervangt en de 4,8L vult het peil precies klopt. Tussentijds peilen is de electrische peilstok handig, maar niet altijd betrouwbaar.
Zeker advies bij koude motor te peilen, zoals je zegt is het anders warm/heet..

Heb jaren aan deze auto's gewerkt, ontelbare riemwissels gedaan. Handigheidjes maken het wel een stuk makkelijker. Succes vast met de wissel, maar gebruik absoluut net juiste gereedschap. En ben voorzichtig met het bovenste aluminium riemdeksel en de nokkenas tandwielen. Klein tikje en de gepuntlaste rand van de tandwielen raakt los met cilinderkop schade als gevolg als dit niet opgemerkt wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Niet te geloven. Jij geeft antwoord op vragen die ik in mijn hoofd heb zitten. En over de wissel ben ik het volkomen met je eens.

Alles bij elkaar, over de constructie/ontwerp is heel goed nagedacht. Je mag niet spreken van een flop, maar het doet je wel vermoeden.
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door BramvT »

Gurbe schreef: 31 mar 2024 20:18 Hee mechanic. Gelijk gekeken... met een zaklamp... en ja hoor... Ik heb het stompje eh... de pijlstok onderaan het motorblok gevonden. Hoe verzinnen ze het... Daar moet je echt hele kromme en vuurvaste jatten voor hebben. Wat een stelletje... piep! Daar kom ik echt niet bij en dat wordt lachen als Bram... :lol: :lol:

Bram, blijf rijden met je 1.2 Koop nooit zo'n 1.6 16V. Da's niets voor jou. Geloof me!
Ik quote je maar even zodat ik er goed op kan reageren : de olie-peilstok van de 1,2 16V zie je meteen zitten, een groot/lang ding....ik moet zeggen dat ik met mijn Kangoo het eerste jaar zonder enig probleem zo'n 40.000km heb gereden waarvan 2/3 kms voor de koerier.

De ruim 1000 euro voor de APK van 2 maanden geleden betrof gewoon onderhoud en slijtage (bijna 20 jr oud)....nieuwe veer linksvoor, 2 nieuwe achter wiellagers, nieuwe geventileerde schijfremmen + blokken en nog een paar kleine dingen.

Overigens zou je die oliepeilstok niet eens nodig hebben omdat al die Kangoo's OOK een electronische peilmeter heeft, als je het contact aanzet, zie je rechts in het kleine schermpje eerst OLIE OK...druk dan op het dunne knopje waarmee je de dagteller reset en dan krijg je 5 vierkantjes te zien (peil is goed)...is er rechts een streepje en dus nog maar 4 vierkantjes, dan moet je meestal een 1/4 liter olie bijvullen (ik gebruik altijd 5X30...dat is toch de goeie, Mechanic??)

Het is jammer ''Gurbe'' (hoe verzin je die alias, maar zal je echte voornaam niet gebruiken hoor :wink: ), dat jij zoveel pech hebt met jouw Kangoo, ik weet hoe fijn de Kangoo is voor Katie, bak ruimte achterin voor een scootmobiel en een hoge instap en dan nog heel veel bergruimte verder boodschappen e.d.

Ik heb 4 jaar geleden (toen had ik de blauwe DCI-82 express uitvoering) en omdat ik altijd graag 2 deurtjes achter heb (heb ik nu ook, zijn spaarzaam te vinden in personen-uitvoering)...een keer voor onze toen nog levende moeder van 92 jaar met mijn broer een 2 en 3-zits bank opgehaald, die schoven we op elkaar (3-zits onderop en de 2 zits omgekeerd er bovenop)...de 2 deurtjes konden natuurlijk niet helemaal dicht, maar maakten we met een lint vast tegen de bank aan, je kan dan de verlichting goed zien + het kentekenbord ook nog, tevens had ik een dicht schot met raam pal achter de voorstoelen (zodat je met de 2 achterderen een stuk open geen tocht in je nek krijgt en de kleine cabine snel warm is of met airco snel koel).

Wie weet is zo'n type express wel wat voor jullie, ik neem aan dat Katie gewoon voorin zit?
Dan kan je er bij wijze van spreken dan wel 2 scootmobielen inzetten, in de personenuitvoering heb je altijd de achterbank (ook al is hij helemaal opgeklapt) die een stuk vloer wat naar onderen heeft (voor de voeten van de achter-passagiers), in een express uitvoering is de vloer tot aan de voorstoelen helemaal vlak...misschien iets voor jullie? :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door de mon »

Ik heb ook een 1,6 16V, dat peilstok gaat na een tijdje wel, maar ik heb geen verbruik.
Brandstofrelais, ik heb zelfs de pomp al uit de tank gehad om de motor niet wilde aanslaan. Direct + en - ging de pomp wel. 1 Maal laten uitlezen en 't was de dubbelpolig remlichtschakelaar. Maar die heeft die kuren nog van pomp wil niet draaien(en start niet). Na 1 jaar heb ik ontdekt dat je het koppelingspedaal even moet omhoog lichten, daar zitten ook draden aan met potentiemeters. Dan nog eens het rempedaal ingedrukt houden, starten en dan hoor je de pomp draaien. En bingo hij start, na bijna 15 min je kas opvreten(om de 2 maand of zo)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

Hoi Bram, ik zal even bij bladzijde 3 van je verhaal beginnen :D :D Jullie Haarlemmer muggen spreken de G van Gurbe iets anders uit dan bij ons in Fryslân. De G is minder hard van toon, lijkt meer me op kù. Schoonmoeke noemde me 24 jr geleden al zo, evenals iedereen tegenwoordig in onze omgeving en biljartclubs.

Pech... ach... wat zal ik er over zeggen. Problemen zijn er om opgelost te worden? Het is een beetje een spookauto, maar ik zal binnenkort mijn relaas ergens in dit forum plaatsen. De vorige eigenaresse heeft er zelf 13 jaar mee gereden. Ze heeft mij de totale documentatie aan reparatiehandelingen etc. erbij overhandigd. Zeer waardevol. En ergens zeer bedroevend hoe sommige erkende garagebedrijven reparaties uitvoeren cq kosten in rekening brengen.
Vandaag was het prachtig weer om met de elektronicadoos te spelen. Rond theetijd waren de problems gefikst. Maar er zijn nog verbeterpunten.

Tot slot je opmerking over de peilstok. Weet je, Bram. Elektronica is mooi en daar knutselde ik 300 jaar geleden al mee: lampenradio's, tv's kristalletjes etc. Ja en leuk dat al die lampjes die op je dashboard kunnen flikkeren / branden, maar ze laten je niets zien! Daarom, er gaat niets boven de eenvoudige handelingen. Trek het peilstok eruit en je ziet de staat van de olie, de vervuiling of andere ongeregeldheden. Te hoog of te laag oliepeil of water in de olie kan ook schadelijk zijn...
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gurbe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2024 12:04
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door Gurbe »

De Mon.
Hoe ziet de BDP- krukas sensor er uit. Defect of vervuild misschien?
Renault Kangoo I Helios 1.6 16v 2007

~~ Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd ~~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Mijn ervaring(en) Kangoo 2004 met 1.2 - 16V (75pk)/

Bericht door de mon »

Het is bij contact aanzetten dat je die benzinepomp al horen moet. Toch zeker 's morgens bij 1° start.
Fout begint bij niet aanslaan = pinkend rood ledje(immobilizer) . Dan rem en koppeling ingedrukt houden tot bij contact aan ledje continu brandt. Maar motor slaat nog niet aan.
Na tig maal contact op en af hoor je dan plots de plots de brandstofpomp zoemen, dan slaat de motor wel aan.
Toevallig lichte ik het koppelingspedaal op bij contact aan, dit zal een weerstand (ohm) hebben zodat het brandstofrelais kan aangestuurd worden. en na 'n 2 keer hoorde ik de pomp zoemen, hoera hij draait.
Die OT sensor en starttoerental zal er weinig mee te maken hebben. Maar als je te laag in toerental zakt door bvb verkeerde vernelling dan zal de motorstoring branden. Dooft dan wel bij hernieuwde start.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht