Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

De nieuwe R-Link 2 komt met wat andere specificaties, vandaar een eigen topic
Plaats reactie

Topic author
Pluisje050
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2024 22:47
Actief als: particulier

Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Pluisje050 »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds dit jaar eigenaar van een prachtige Talisman 1.5 dci estate uit 2016. Het is genieten onderweg. Lekker stil, veel luxe opties en rijdt heerlijk. Het enige waar ik me niet overheen kan zetten is dat de 2016 versie nog geen Carplay ondersteunt. Kaarten zijn verouderd (zelfs na nieuwste update), maximumsnelheid wordt verkeerd aangegeven en muziek over bluetooth werkt ook niet altijd even goed.

Helaas heeft de auto HW versie 1.1 (software 2.2x) en kan ik dus niet d.m.v. een softwareupgrade en het vervangen van de USB-poort Carplay werkend krijgen. De hele Rlink unit zou dus vervangen moeten worden.

Na wat speurwerk op internet heb ik iemand gevonden die een nieuwe unit (en USB) met software versie 9.x kan leveren met mijn VIN erin geprogrammeerd, zodat ik geen problemen zou krijgen met het anti-theft systeem (aldus de verkoper). Ik heb de gok gewaagd en 500 euro overgemaakt naar iemand in Polen. Ik heb op dit forum nog niks kunnen vinden over iemand die deze weg is ingeslagen dus ik dacht laat ik jullie hier meenemen op deze reis.

De stappen die genomen moeten worden en de risico’s:

1. Rlink unit moet nog aankomen (er is natuurlijk risico dat ik gewoon ben opgelicht voor 500 euro). Nou heb ik deze persoon op marktplaats gevonden en heeft hij goede relevante reviews op zijn account dus hopelijk gaat dit goed. Ook lijkt het alsof hij weet waarover hij praat.

2. Mijn VIN moet op de juiste manier in de unit geprogrammeerd worden zodat ik geen problemen krijg met het anti-theft system. Ook moeten de juiste opties geactiveerd zijn op de unit.

3. Ik moet zelf mijn halve interieur uit/in elkaar schroeven om de unit in te bouwen.

4. Nogmaals hopen dat stap 2 goed is gedaan en ik niet voor 2000 euro een nieuwe unit in moet laten bouwen bij de Renault dealer.

Zodra ik nieuws heb zal ik dit hier posten.

Fijne dag allemaal!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Kone
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2023 20:38
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Kone »

En? Ben je al voorbij stap 1?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 feb 2024 22:13
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Terrz »

Ik ben ook heel benieuwd :). Op youtube staat een video waarop iemand de unit uitbouwd, dus die zou je kunnen bekijken om je stappen voor te bereiden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pluisje050
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2024 22:47
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Pluisje050 »

Jazeker!

Ik heb de nieuwe unit vorig weekend ingebouwd en kan melden dat CarPlay werkt!
De montage was niet gemakkelijk en heeft een volledige dag geduurd. De unit zit verticaal achter het display verwerkt met een plastic afdekscherm. Met behulp van wat filmpjes ben ik erachter gekomen dat hier een gat in gemaakt moet worden om dat ding eruit te kunnen halen. Ik moet zeggen dat het niet leuk is om met een Dremel in je (voor mij) nieuwe auto te moeten zagen zonder dat je zeker weet of het allemaal gaat werken. Gelukkig is het plastic niet structureel en zie je er helemaal niets van zodra alles is teruggebouwd. Ook zit de unit vast met schroeven waar je eigenlijk niet bij kan en was het loshalen van alle connectoren zeker niet gemakkelijk. Tijdens het voorbereiden leek het op de filmpjes een stuk beter te doen maarja op een gegeven moment ben je zo ver dat je eigenlijk niet meer terug kan.

Ik moet zeggen dat als ik wist hoe ellendig het allemaal zou zijn, ik er niet zelf aan zou beginnen.

Programmeren van de VIN is goed gegaan. Eigenlijk werkt alles direct zoals het zou moeten. Het enige wat ontbrak is dat de massagefunctie van de passagiersstoel niet werkte, maar dit was makkelijk te verhelpen met DDT4All. Ook merk ik dat mensen zichzelf horen tijdens het bellen met CarPlay. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Al met al ben ik zeer tevreden met CarPlay en ben ik blij dat het allemaal goed is gegaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Terrz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 feb 2024 22:13
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Terrz »

Mooi dat het toch gelukt is ondanks het meerwerk en tegenslagen. Dit soort dingen kosten toch altijd meer tijd dan je denkt. Wel voldaan gevoel nu denk ik?

Dat mensen zichzelf horen via het Bellen via CarPlay heb ik nog niet eerder gehoord. Kan morgen vanuit de auto wel even iemand bellen om het voor je te testen.

Begrijp dat de talisman dus twee massagestoelen heeft. Zou het dan ook mogelijk zijn een tweede in te bouwen in een megane? Zal dan naast de stoel ook een kabel naar de R-link unit moeten.

En welke stekker gebruik jij trouwens met DDT4ALL?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pluisje050
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2024 22:47
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Pluisje050 »

Terrz schreef: 03 mar 2024 20:05 Mooi dat het toch gelukt is ondanks het meerwerk en tegenslagen. Dit soort dingen kosten toch altijd meer tijd dan je denkt. Wel voldaan gevoel nu denk ik?
Ja ik ben er zeer blij mee.
Terrz schreef: 03 mar 2024 20:05 Dat mensen zichzelf horen via het Bellen via CarPlay heb ik nog niet eerder gehoord. Kan morgen vanuit de auto wel even iemand bellen om het voor je te testen.
Dat zou top zijn. Ik zat zelf nog te denken dat het mogelijk een instelling is in ddt4all. Ik heb geen problemen met de normale bluetooth carkit.
Terrz schreef: 03 mar 2024 20:05 Begrijp dat de talisman dus twee massagestoelen heeft. Zou het dan ook mogelijk zijn een tweede in te bouwen in een megane? Zal dan naast de stoel ook een kabel naar de R-link unit moeten.
Ja de Talisman heeft massage functie op beide voorstoelen. Ik heb ook visuele feedback van de stoel positie op het scherm. Weet niet of de Megane dat ook heeft? Dan zou er al enige vorm van communicatie zitten tussen de stoel en scherm en kan je na het wisselen van de stoel dat gewoon aanzetten?
Terrz schreef: 03 mar 2024 20:05 En welke stekker gebruik jij trouwens met DDT4ALL?
Ik weet niet of ik hier gewoon links kan plakken maar het is deze: https://www.amazon.nl/dp/B074SD3VD5?psc ... ct_details

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Red-Devil84
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 mar 2023 20:01
Actief als: particulier

Re: Nieuwe R-link unit inbouwen met software versie 9

Bericht door Red-Devil84 »

zou je dan ook een nieuwe type rlink erin kunnen zetten waar DAB opzit en deze programmeren aan de auto
of is dit niet mogelijk

want ik zit er wel is aan te denken om een DAB radio via de sloop te kopen alleen deze moet dan geprogrammeerd worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht