Raar probleem met koppeling
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 19:54
- Actief als: particulier
Raar probleem met koppeling
Hallo allemaal,
Ik heb wat rare problemen met de koppeling van mijn Master uit 2008.
Het koppelingspedaal bleef soms hangen dus ik heb de master cilinder vervangen en de boel ontlucht, maar ik heb nu nieuwe problemen... Namelijk dat de koppeling snel zijn druk verliest, ik kan hem dan zonder weerstand tot de bodem drukken waar hij blijft staan, na een paar keer pompen is hij dan weer even goed.
Ik dacht dat ik hem niet goed ontlucht had dus heb dit door een garage nog eens laten doen, maar nu nog het zelfde probleem.
Ze konden geen lekkage in de bak van de hulp/ slave cilinder vinden en het level in het reservoir zakt ook niet...
Nu las ik ergens dat om de hulp cilinder te ontluchten je het koppelingspedaal 's nachts ingedrukt moet laten staan zodat de lucht eruit naar boven kan, dit gedaan en ik blij want het pedaal voelde nog mooi hard aan in de ochtend, maar een klein stukje rijden en weer de druk weg.... HOE KAN DIT??? ik snap er niets meer van. Als de hulp cilinder lek zou zijn zou toch ook de druk weggezakt zijn na een hele nacht met ingedrukt pedaal???
Heeft iemand tips? Heel erg bedankt!!!!
Ik heb wat rare problemen met de koppeling van mijn Master uit 2008.
Het koppelingspedaal bleef soms hangen dus ik heb de master cilinder vervangen en de boel ontlucht, maar ik heb nu nieuwe problemen... Namelijk dat de koppeling snel zijn druk verliest, ik kan hem dan zonder weerstand tot de bodem drukken waar hij blijft staan, na een paar keer pompen is hij dan weer even goed.
Ik dacht dat ik hem niet goed ontlucht had dus heb dit door een garage nog eens laten doen, maar nu nog het zelfde probleem.
Ze konden geen lekkage in de bak van de hulp/ slave cilinder vinden en het level in het reservoir zakt ook niet...
Nu las ik ergens dat om de hulp cilinder te ontluchten je het koppelingspedaal 's nachts ingedrukt moet laten staan zodat de lucht eruit naar boven kan, dit gedaan en ik blij want het pedaal voelde nog mooi hard aan in de ochtend, maar een klein stukje rijden en weer de druk weg.... HOE KAN DIT??? ik snap er niets meer van. Als de hulp cilinder lek zou zijn zou toch ook de druk weggezakt zijn na een hele nacht met ingedrukt pedaal???
Heeft iemand tips? Heel erg bedankt!!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47
Re: Raar probleem met koppeling
Wat is er precies vervangen, de cilinder thv het koppelingspedaal of de cilinder achter de versnellingsbak?
Beide staan bekend om het sneuvelen.
Het ontluchten kan soms lastig gaan maar een nacht ingedrukt laten heb ik nog nooit van gehoord.
Beide staan bekend om het sneuvelen.
Het ontluchten kan soms lastig gaan maar een nacht ingedrukt laten heb ik nog nooit van gehoord.
Hide post links |
-
De cilinder achter het pedaal is vervangen
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 14:11
De koppeling achterste voren ontluchten. Dus remolie van de slaaf cilinder naar de master cilinder persen. Grote kans dat het dan goed is.
Hide post links |
-
Dat klinkt als een goed idee, maar hoe doe ik dat? De slave/ hulp cilinder zit namelijk binnenin de versnellingsbak...
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 14:11
Klopt maar aan de buitenkant zit de ontluchtingsnippel.
Daar druk je dan de remvloeistof in naar de master cilinder.
Dit kun je doen met een grote spuit of met een rem ontluchtingsset.
Zelf jeb ik een planten sproeispuit welke ik onder druk pomp en heb een slang aan de spuitnippel gemaakt.
Dan het slangetje op de ontluchtingsnippel en dan loopt de vloeistof zo door het systeem om te ontluchten.
Daar druk je dan de remvloeistof in naar de master cilinder.
Dit kun je doen met een grote spuit of met een rem ontluchtingsset.
Zelf jeb ik een planten sproeispuit welke ik onder druk pomp en heb een slang aan de spuitnippel gemaakt.
Dan het slangetje op de ontluchtingsnippel en dan loopt de vloeistof zo door het systeem om te ontluchten.
Hide post links |
-
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik heb net het koppelingspedaal ingedrukt gehouden en de ontluchtingsnippel open en er kwam weer lucht uit... Hele fijne belletjes opgelost in de olie, bijna een soort schuim...
Het kunnen nu 2 dingen zijn lijkt mij;
1: er zat nu nog een luchtbel in het systeem die nu is verspreid.
2: er lekt ergens lucht naar binnen.
Ik kan mij niet voorstellen dat er bij de slave lucht naar binnen lekt, omdat die geen olie lekt...
Ik heb net het koppelingspedaal ingedrukt gehouden en de ontluchtingsnippel open en er kwam weer lucht uit... Hele fijne belletjes opgelost in de olie, bijna een soort schuim...
Het kunnen nu 2 dingen zijn lijkt mij;
1: er zat nu nog een luchtbel in het systeem die nu is verspreid.
2: er lekt ergens lucht naar binnen.
Ik kan mij niet voorstellen dat er bij de slave lucht naar binnen lekt, omdat die geen olie lekt...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De koppeling is soms lastig te ontluchten, en de procedure kan een aantal keer herhaald moeten worden.
Flink pompen met het pedaal, en dan de nippel weer open. Etcetera.
Is dat allemaal gedaan kan er nagezien worden of er niet ergens een lekkage is, bijvoorbeeld een leiding.
Is dat niet het geval dan zal er naar alle waarschijnlijkheid toch een lek zijn aan de cilinder achter de transmissie.
Flink pompen met het pedaal, en dan de nippel weer open. Etcetera.
Is dat allemaal gedaan kan er nagezien worden of er niet ergens een lekkage is, bijvoorbeeld een leiding.
Is dat niet het geval dan zal er naar alle waarschijnlijkheid toch een lek zijn aan de cilinder achter de transmissie.
Hide post links |
-
Dat denk ik ook, maar als ik het koppelingspedaal een hele nacht ingedrukt laat verliest hij geen druk, daardoor lijkt het toch echt alsof de cilinder in de bak niet lekt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De koppelingsbediening bestaat maar uit een paar onderdelen.
Een reservoir, een cilinder bij 't pedaal, een leiding, en een cilinder in de bak.
Cilinder thv pedaal is nieuw, daarmee kan je bijna uitsluiten dat dit nu in orde is.
De lucht is uit de leiding na een aantal keer ontluchten, en er is geen lekkage aan de leiding.
Dan blijft er niks anders over eigenlijk dan de cilinder in de bak.
Hoe het precies zit herinner ik me niet meer, er was in die tijd een soort werkplaats oplossing om te voorkomen dat de pedaal cilinder snel sneuvelde en het pedaal vervolgens op de bodem bleef. Om een extra veer te monteren aan het pedaal, voor meerdere modellen.
Een reservoir, een cilinder bij 't pedaal, een leiding, en een cilinder in de bak.
Cilinder thv pedaal is nieuw, daarmee kan je bijna uitsluiten dat dit nu in orde is.
De lucht is uit de leiding na een aantal keer ontluchten, en er is geen lekkage aan de leiding.
Dan blijft er niks anders over eigenlijk dan de cilinder in de bak.
Hoe het precies zit herinner ik me niet meer, er was in die tijd een soort werkplaats oplossing om te voorkomen dat de pedaal cilinder snel sneuvelde en het pedaal vervolgens op de bodem bleef. Om een extra veer te monteren aan het pedaal, voor meerdere modellen.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-