Bij bestudering van de factuur lijkt de korting van Renault alleen te zijn toegepast op de arbeidskosten (weggeboekt als 'beheerkosten') en niet op het onderdeel zelf. Dit betekent dat je nog steeds een aanzienlijk bedrag moet betalen voor de defecte brandstofpomp zelf.
Mogelijke argumenten om extra korting te eisen:
Beheerkosten lijken alleen op arbeidsloon te slaan
- Als de korting alleen voor de arbeidskosten geldt, maar je het volledige bedrag voor het onderdeel betaalt, is dit een
onvolledige compensatie.
- Renault erkent hiermee indirect dat het defect niet volledig te wijten is aan de eigenaar, anders zou er helemaal geen coulance zijn toegekend.
Het onderdeel zou langer mee moeten gaan
- Een brandstofpomp hoort niet na
36.000 km en 32 maanden al defect te raken.
- Dit kan wijzen op een fabricagefout of ondeugdelijk materiaal.
- Een redelijke levensduur zou minimaal 100.000 km moeten zijn.
Klanttevredenheid en coulance bij defecten
- Klantenbinding en reputatie zijn cruciaal. Een volledige vergoeding of korting op het onderdeel zou redelijker zijn.
- Andere fabrikanten bieden in soortgelijke gevallen vaak meer coulance.
Actiepunten:
- Navragen bij de dealer waarom de korting alleen op arbeidskosten slaat.
- Contact opnemen met Renault Nederland en verzoeken om ook korting op het onderdeel (of volledige dekking).
- Verwijzen naar non-conformiteit .
- Consumentenbond, ANWB of BOVAG inschakelen als Renault niet verder wil meewerken.
Conclusie
Je hebt goede argumenten om te eisen dat Renault ook het onderdeel deels of volledig vergoedt. Renault heeft al coulance toegekend op de arbeid, wat suggereert dat zij wel enige verantwoordelijkheid erkennen.

