Renault Scenic II 1.9 Dci start niet.

Plaats reactie

Topic author
De_BeunHaas
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 mei 2025 19:12
Actief als: particulier

Renault Scenic II 1.9 Dci start niet.

Bericht door De_BeunHaas »

goedendag allemaal ik ben nieuw op dit forum maar rij al een tijdje in een geweldige renault scenic 2 1.9 dci uit 2005 voorheen nooit echt grote problemen met de auto gehad tot vorige week toen de auto uitviel en niet meer wilde starten.
Van de week dus de auto gestart hem warm laten lopen na +-10 min zonder foutmeldingen of rare dingen rustig weg gereden, na 200m valt de auto uit met de meldig injectie defect. meermaals geprobeerd opnieuw testarten na 4 a 5 pogingen stopt de startmotor er mee, mogelijk een lege accu deze volledig opgeladen en later nogmaals geprobeerd maar bij het drukken op de start knopt blijft het enkel tot wat geklik in het zekeringenkastje naast de accu. startmotor gecontroleerd door er direct stroomt op tezetten deze ging wat moeizaam rond, Vervolgens de gloeibougies er uitgehaald en nog maals getest de startmotor ging weer op redelijke snelheid rond en er kwam een kleine hoeveelheid diesel uit de gloeibougie gaten. naar mijn mening was dit zo weinig dat de startmoter er geen last van zou moeten hebben.
alles weer aangesloten en opnieuw geprobeerd maar zonder succses. De auto toch maar uitgelezen met een obd2 apparaatje ( van ali ) daar kwam de foutcode p0190 uit (Fuel Rail Pressure sensor circuit A) dit geen renault specifieke code begreep ik?
Brandstofdruk sensor toen toch maar vervangen foutcodes gewist, maar geen vebetering enkel wat geklik uit het zekering kastje. startmotor meerdere malen direct gevoed om weer wat brandstofdruk op de rail tekrijgen na het vervangen van de sensor. (geen idee of dat ook echt effect heeft maar proberen kan altijd zei de beunhaas. )
dit heeft helaas niks uitgehaald tijdens het prutsen aan de auto viel mij op dat er een gezoem vanaf de hogedrukpomp kwam het zoemende onderdeel was de Drukregelklep deze ook vervangen maar de nieuwe blijft ook zoemen hoort dit?
ondertussen van alles na gelopen maar niet echt iets kunnen vinden.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd. Alle zekeringen en relays na gelopen omgewisseld onder het dashbord en onder de motorkap. Zekeringskastje naast de accu los gehaald en gecontroleerd op water/doorbrandschade op het blote oog zie ik hier niks aan. Brandstofsensor en Drukregelklep vervangen, zelfs een andere ecu gekocht. De spie op de hogedrukpomp ook nog gecontroleerd deze blijken nog wel eens te breken maar deze was helaas nog goed. Kabelboom gestript en visueel gecontroleerd ziet er ook prima uit.
Meerder topics op diverse forums bekeken maar daar kwam niet echt duidelijkheid uit. Dus vandaar deze poging hier heeft er iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?
Throttle Down, Boost Up :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 mei 2025 13:36

Re: Renault Scenic II 1.9 Dci start niet.

Bericht door ap1 »

Min en plus aansluitingen schoon gemaakt/gecontroleerd. Dynamo laadt bij ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 31 mei 2025 15:50

Bericht door Pepone »

Bij een auto van 20 jaar ook de massakabels/punten op corrosie controleren.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
De_BeunHaas
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 mei 2025 19:12

Bericht door De_BeunHaas »

goedenavond.
ik heb vandaag alle massakabels/punten gecontroleerd en schoongemaakt hier en daar inderdaad kleine hoeveelheid corrosie gevonden.
dit goed schoongemaakt, helaas was dit niet het probleem.
verder is de accu die ik gebruik nieuw daar kan het dus niet aan liggen.

ik vraag mij nu af zou misschien de nok/krukassensor defect zou kunnen zijn?
waardoor de auto de startmotor niet wordt aangestuurd? vooral omdat die zo plotseling is uitgevallen en als ik de auto wil starten lijkt alles normaal motorolie niveau wordt weergeven en de gloei indicator gaat branden enkel de startmotor gaat niet rond, de computer heeft dan ongeveer 8 a 10 seconde nodig om de fout: injectie defect te weergeven. is dit een gevolg van dat de startmotor niet rond gaat en er dus geen brandstofdruk is waardoor deze foutmelding naar voren komt?

ik heb de startonderbreking ook gecontroleerd deze werkt naar behoren, dus die kan ik ook de schuld niet geven.

ik gok momenteel maar op een defecte nok of krukassensor deze heb ik besteld en zal ze vervangen zodra ze binnen zijn!
Throttle Down, Boost Up :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen