Renault Laguna II V6 uit 2003 startproblemen
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 07 jul 2025 17:18
- Actief als: particulier
Renault Laguna II V6 uit 2003 startproblemen
Ik zit met mn handen in het haar vanwege mijn Laguna 2.
Op een dag wilde de auto ineens niet meer aanslaan, startmotor gaat dus wel rond, maar de auto slaat niet aan.
Hieronder zal ik even opsommen wat ik wel zie gebeuren of wat wel werkt:
- Auto heeft genoeg spanning (minimaal 12.6V op de accu)
- Alle zekeringen en relais zijn gecontroleerd en werken naar behoren. Ik heb het hier over de zekeringen en relais die in de motorruimte zitten en die links voor bij de bestuurder zitten op de UCH.
- Auto herkent volgens mij wel de sleutel want auto gaat op contact, stuur kan rondgedraaid worden, climate control werkt
- Startmotor werkt dus
- + after ignition en + after relais die op de injectiecomputer moeten komen hebben 12v als de sleutel erin zit of als de auto wordt gestart.
- uitlezen met universeel OBD readertje geeft codes P1601 en P1602, de eerste geeft aan dat er slecht of geen contact is tussen de injectiecomputer en UCH (zo las ik op internet, niet 100% zeker dus) en de ander dat er te weinig spanning aanwezig is (geweest). Volgens mij vanwege het afkoppelen van de accu.
- Startonderbreker lampje brandt constant als je de auto instapt, gaat 1 seconde uit als je de sleutel erin drukt en brandt daarna weer constant.
BDP sensor eruit gehad en die leek niet te werken, vervangen voor een nieuwe maar geen verschil.
Het hele UCH deel eruit gehad, alle contacten nagelopen en ingesprayt met contactspray. Zelfde gedaan met injectie computer en transmissie computer.
Ook met de kaartlezer hetzelfde gedaan waarna de auto even helemaal niet meer op contact wilde, daarna had ie weer dezelfde problemen als hierboven beschreven.
Wat werkt er niet?
- brandstofpomp gaat niet draaien bij het insteken van de sleutel. Wanneer er rechtstreeks 12v op wordt gezet werkt ie gewoon (auto slaat dan nog steeds niet aan)
- Auto heeft geen vonk omdat hij ook niet aan wil slaan wanneer er remmenreiniger of starterspray wordt ingespoten of wanneer er 12v op de brandstofpomp wordt gezet.
Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Of wat nu de volgende logische stap is om te onderzoeken?
Ik hoor graag.
Op een dag wilde de auto ineens niet meer aanslaan, startmotor gaat dus wel rond, maar de auto slaat niet aan.
Hieronder zal ik even opsommen wat ik wel zie gebeuren of wat wel werkt:
- Auto heeft genoeg spanning (minimaal 12.6V op de accu)
- Alle zekeringen en relais zijn gecontroleerd en werken naar behoren. Ik heb het hier over de zekeringen en relais die in de motorruimte zitten en die links voor bij de bestuurder zitten op de UCH.
- Auto herkent volgens mij wel de sleutel want auto gaat op contact, stuur kan rondgedraaid worden, climate control werkt
- Startmotor werkt dus
- + after ignition en + after relais die op de injectiecomputer moeten komen hebben 12v als de sleutel erin zit of als de auto wordt gestart.
- uitlezen met universeel OBD readertje geeft codes P1601 en P1602, de eerste geeft aan dat er slecht of geen contact is tussen de injectiecomputer en UCH (zo las ik op internet, niet 100% zeker dus) en de ander dat er te weinig spanning aanwezig is (geweest). Volgens mij vanwege het afkoppelen van de accu.
- Startonderbreker lampje brandt constant als je de auto instapt, gaat 1 seconde uit als je de sleutel erin drukt en brandt daarna weer constant.
BDP sensor eruit gehad en die leek niet te werken, vervangen voor een nieuwe maar geen verschil.
Het hele UCH deel eruit gehad, alle contacten nagelopen en ingesprayt met contactspray. Zelfde gedaan met injectie computer en transmissie computer.
Ook met de kaartlezer hetzelfde gedaan waarna de auto even helemaal niet meer op contact wilde, daarna had ie weer dezelfde problemen als hierboven beschreven.
Wat werkt er niet?
- brandstofpomp gaat niet draaien bij het insteken van de sleutel. Wanneer er rechtstreeks 12v op wordt gezet werkt ie gewoon (auto slaat dan nog steeds niet aan)
- Auto heeft geen vonk omdat hij ook niet aan wil slaan wanneer er remmenreiniger of starterspray wordt ingespoten of wanneer er 12v op de brandstofpomp wordt gezet.
Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Of wat nu de volgende logische stap is om te onderzoeken?
Ik hoor graag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 07 jul 2025 19:05
Re: Renault Laguna II V6 uit 2003 startproblemen
ik denk toch dat er iets mis is met de bdp-sensor of bedrading. Wanneer je de auto start en de startmotor draait het vliegwiel rond, zou je de toerenteller moeten zien bewegen (de naald komt dan uit de hoek). Zo niet, geen signaal van de bdp-sensor.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Weet je het zeker?
Ik denk namelijk dat het toch met de startonderbreker te maken moet hebben.
Als die niet het signaal aan de ECU geeft dat ie mag starten zal de ECU ook het toerental signaal niet terugsturen toch?
Ik denk namelijk dat het toch met de startonderbreker te maken moet hebben.
Als die niet het signaal aan de ECU geeft dat ie mag starten zal de ECU ook het toerental signaal niet terugsturen toch?
Hide post links |
-
- lid
nee zeker weet ik het niet, maar het zou me niet verbazen. Heb dit al 2x meegemaakt op het Velsatisforum bij een 2.0 en een 3.5v6 (een andere v6 dan jij hebt) en na vele zoekpogingen bleek dit toch de boosdoener te zijn omdat dit nauw luistert.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Ja de kans lijkt me vrij klein als er net een nieuwe in zit.
Maar ik kan hem weer eens eruit halen en kijken of ie wat doet als ik hem doormeet.
Enig idee wat de weerstandswaarden hiervoor moeten zijn?
Maar ik kan hem weer eens eruit halen en kijken of ie wat doet als ik hem doormeet.
Enig idee wat de weerstandswaarden hiervoor moeten zijn?
Hide post links |
-
- lid
ik dacht 250 Ohm maar ik kom ook wel eens andere waarden tegen. Met name de aftermarketsensor geeft vaak problemen, daarom wordt geadviseerd een originele renault sensor te plaatsen. Al maakt renault zelf geen onderdelen maar koopt ze in en assembleert vervolgens
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-